Ook binnen de Indische groep waren de soms wat pompeus ogende stenen populair. je handen in een bak vol stenen te graaien en naar de schittering, de tekening, of het lijnenspel te kijken. Soms kom je fossielen tegen en ontdek je een vleugel van een insect of de nerven van een blad in een steen. Iedereen loopt hier met kleine zaklampjes en vergrootglazen rond.' Waarom en hoe de rage precies ontstond, is voor Andi moeilijk terug te halen. Hij maakt een vergelijking met de batik die lange tijd door de populariteit van westerse modear tikelen, gezien werd als ouderwets. Het was iets voor tijdens een ceremonie; een huwelijk bijvoorbeeld. Maar de laatste 15 jaar zit het gebruik van batikkleding weer in de lift, zeker nadat het in 2009 op de Werelderfgoedlijst terechtkwam. Nu is het in Indonesië elke vrijdag batikdag en dragen medewerkers de designs met trots op de werkvloer. Daarnaast hebben Indonesische modeontwerpers zich op batik gestort, zodat de motieven voortdu rend worden vernieuwd. 'Wat met batik gebeurd is, zie ik nu ook ge beuren met de belangstelling voor stenen. Ze zijn beiden onderdeel van het Indonesische leven en onze geschiedenis. Als ik als kind bij mijn vader op schoot zat, speelde ik met de twee ringen om zijn vingers. Hij bezat een opal biru, een blauwe opaal en een kecubung teh, een amethist die de kleur van bruinrode thee had. Om de paar weken kregen ze een bad in een kommetje met water en hij legde ze om de zoveel tijd een paar uur in de zon om ze 'op te laden'. Die stenen pasten bij mijn vader. Hij droeg de ringen 24 uur per dag, behalve als hij naar het toilet moest', doet Andi uit de doeken. De stenen van Andi's vader zijn in het verle den gekocht bij één van de honderden batu cincin-straatverkopers die Jakarta nog steeds rijk is. Ze zitten geduldig langs de kant van de weg, met voor zich een opengeklapte etui waar zich een verzameling ringen in bevindt met een verscheidenheid aan stenen. Meest al vergezeld van een platte bak gevuld met water waarin zich onbewerkte exemplaren bevinden. Maar wie weet nu nog dat de meerkleurige kalimaya, een opaalsoort die voornamelijk voorkomt op West-Java, staat voor stabiliteit in het leven? De Indonesische archipel is gezegend met een rijkdom aan (half)edelstenen. Het basis materiaal voor een steen is een combinatie van samengeklonterde mineralen die zich vormen onder invloed van druk en tempera tuur onder het aardoppervlak. Dit doet zich voor tijdens de vorming van een nieuw ge bergte, bij aardverschuivingen of stolling van gesteenten na een vulkaanuitbarsting. Het zijn processen die zich over honderdduizen den of zelfs miljoenen jaren afspelen; maar voor Indonesië nog altijd dagelijkse kost. Maar wanneer is een steen een edelsteen of een halfedelsteen? In het verleden werden enkel de diamant, robijn, smaragd en saffier daartoe gerekend. Ze stonden bekend als 'de grote vier'. Dat had te maken met hun kleur- samenstelling, glans, zeldzaamheid en hard heid. Voor dat laatste werd de hardheids- schaal van Mohs gebruikt. De diamant kreeg een 10 - de hoogste waarde - toegekend en kalksteen met zijn veel zachtere eigenschap pen een 1. Het onderscheid tussen edelste nen en halfedelstenen wordt tegenwoordig niet meer gemaakt. Zo kan de opaal, met een hardheid van 5 tot 6 gewoon als edelsteen beschouwd worden. Overigens is het ook niet zo dat bijvoorbeeld een diamant het qua kostbaarheid altijd wint van andere stenen. Een stuk turkoois, toermalijn of aquamarijn kan per karaat veel meer opbrengen. Wie Indonesië heeft bezocht, weet dat de stenen er letterlijk voor het oprapen liggen. In rivierbeddingen, in rotsachtig berggebied of zomaar in de omgewoelde aarde. Wat overigens niet wil zeggen dat ze direct een waarde vertegenwoordigen. Indonesië kent tegenwoordig tal van commerciële vind plaatsen. Jade in West-Sumatra en amethist in Centraal-Kalimantan. Tienduizenden zijn werkzaam in de stenenbranche als bewerker, ontwerper of handelaar. Jaarlijks gaat er miljoenen in de bedrijfstak om. Een belang rijk en bekend handelscentrum bevindt zich in Jakarta. Rawa Bening is een drie verdiepin gen tellend warenhuis waar stenenliefheb bers uit het hele land komen rondsnuffelen en kopen. Andi (37) voelt zich als een bajaklaut, een zeerover, wanneer hij door Rawa Bening struint: 'Het is één grote schatkamer en je krijgt er energie van. Het is heerlijk om met 24 Moesson Moesson #5 november 2015.indd 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 24