De vergeten doden van De internationaal befaamde Indonesische kunstenaar van peranakan-Chinese origine FX Harsono ontving vorig jaar december de Prins Claus Prijs. De afgelopen maanden was hij opnieuw in Nederland. Niet om zijn kunst te promoten, maar voor het doen van historisch onderzoek. Wat bracht de 65-jarige kunstenaar naar de Nederlandse archieven? 1945-1950 FX Harsono Door Marije Plomp Illustratie Remona Poortman C Harsono werd in 1949 geboren in Blitar, een I ^mmiddelgrote stad ten zuiden van de actieve vulkaan Kelud in Oost-Java. Van 1969 tot 1974 stu deerde hij schilderkunst bij de kunstopleiding ASRI in Yogyakarta, een instituut dat meer vernieuwende en maatschappijkritische kunstenaars heeft voortbracht. Hij was nauw betrokken bij de Indonesische Gerakan Seni Rupa Baru, oftewel Nieuwe Kunst Beweging, die zijn hoogtepunt kende van 1975 tot 1979. Deze groep kunstenaars zette zich af tegen de back-to-the-roots trend binnen de kunsten, die resulteerde in decoratieve werken, waarin traditioneel Javaanse elementen wa ren verwerkt. Harsono en gelijkgestemde kunstenaars, waaronder de latere curator Jim Supangkat, kwamen hiertegen in opstand. Met hun vernieuwende drie dimensionale werken leverden zij kritiek op de politie ke en militaire machthebbers van het land (verenigd in president Suharto's Nieuwe Orde), milieuvervuiling en het lijden van een groot deel van de bevolking. Installaties en performances - een soort van live kunst - zijn nog steeds populaire vormen binnen de moderne Indonesische kunst. En ook het gebruik van alledaagse materialen en voorwerpen door hedendaagse Indo nesische kunstenaars vindt zijn wortels in de Nieuwe Kunst Beweging. FX Harsono was de pionier hierin. Bedevaart naar het verleden Maar rond het jaar 2000 gebeurde er iets wat de toen vijftigjarige kosmopoliet een nieuwe weg deed in slaan: hij ging op zoek naar zijn Chinese roots die door de repressieve maatregelen van de overheid zorgvuldig waren uitgewist. Hij kon echter niet meer te rade gaan bij zijn ouders; zij waren inmiddels overleden. In plaats daarvan ging hij door hun spullen heen, en (her)ontdekte hij het mysterieuze fotoalbum dat zijn kunst ingrijpend zou veranderen. Harsono, een begenadigd verhalenverteller, herinnert zich details van zijn kindertijd: 'Mijn ouders hadden een fotoalbum waar ik als kleine jongen vaak in bladerde. Het waren ongeveer veertig kleine foto's die allemaal dezelfde soort beelden toonden. De foto's waren genomen op het platteland en lieten een groep mannen zien, hurkend op omgewoelde aarde, of naast een kuil, met voor hen één of meerdere rijen witte schedels. Op iedere foto stond de naam van een dorp geschreven, de datum en een getal.' Op één van de foto's herkende Harsono zijn vader. En zo begon de ontdekking van het verleden dat Harsono ging vertalen in zijn kunstwerken. Zijn vader, Oh Hok Tjoe, bleek de fotograaf van de beelden te zijn. Hij was in 1951 gevraagd om opgravingen te documenteren van 28 Moesson Moesson #5 november 2015.indd 28 28-10-15 14:42

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 28