nDudah 1945-1950 de honderden Chinese slachtoffers van de moordpar tijen die enkele jaren eerder hadden plaatsgevonden in de omgeving van Blitar. De naam van het dorp, de datum van opgraving en het aantal slachtoffers had hij nauwgezet genoteerd. Over zijn fascinatie voor deze episode uit de naoorlogse geschiedenis zegt Harsono: 'Ik was stomverbaasd dat er zoiets rondom Blitar was gebeurd en ik er nog nooit iets over had gehoord. De moord op Chinezen in Batavia in 1740 was algemeen bekend, en na de val van Suharto in 1998 werd er zelfs over de vervolging van Chinese Indonesiërs in de jaren na 1965 gepraat. Maar deze moorden was Indonesië blijkbaar vergeten.' Herinneringen De slachtoffers in de omgeving van Blitar werden ge dood door Indonesische milities enkel en alleen omdat ze, net als Harsono, van Chinese afkomst waren. Dit feit deed een beroep op de activist in de kunstenaar: 'Chinezen in Indonesië zijn gedurende vele genera ties van tijd tot tijd vervolgd geweest. En al zijn zij sinds 1999 officieel erkend als onderdeel van dit land, Indonesië kan niet voorwaarts gaan zonder te kijken naar de geschiedenis en er lering uit te trekken. Dat is de reden dat ik mijn kunst maak: om mensen bewust te maken dat dit soort gruwelijkheden zijn gebeurd en dat ze onderdeel uitmaken van een patroon. Mijn werk is gebaseerd op herinneringen en ik hoop dat die herinneringen op hun beurt deel worden van de herin neringen van degenen die mijn werk zien.' De installaties en opvoeringen van FX Harsono verwij zen naar de vergeten doden en de 'uitgewiste' Chinese identiteit van hemzelf en andere Indonesiërs met Chinese voorouders. De kleur rood, lege koffers en een boot die slechts met enkele woorden zijn gevuld, water dat namen geschilderd op glas wegwist, getuigenissen geschreven aan de binnenzijde van lege jassen: zijn kunst geeft vorm aan levens en identiteiten die er niet meer zijn. Oude wonden De Indonesische moordpartijen op Chinezen in Oost-Java vonden plaats in de chaotische periode van wat in Nederland de Tweede Politionele Actie wordt genoemd (1947-1948). Het Leidse Koninklijk Instituut voor Taal, Land- en Volkenkunde (KITLV) bood Harsono een onderzoeksbeurs aan in het kader van het project Nederlands militair optreden in Indonesië, 1945-1950. Heeft hij gevonden wat hij zocht in de Nederlands archieven? 'Jazeker. Ik heb veel documenten gevonden die licht werpen op de gebeurtenissen zelf en de chronologie. Zo kwam ik achter namen van personen en plaatsen en kreeg ik inzicht in de houding van de Indonesische en Nederlandse overheid, de Chinees-Indonesische gemeenschap en het Nederlandse leger waar het de moorden betrof.' Harsono benadrukt nog eens het belang van zijn Nederlandse vondsten: 'Deze gegevens bevestigen de verhalen van de ooggetuigen en slachtoffers. Het is dus allemaal waar; het is écht gebeurd. Nu kan het geschiedenis worden.' De vraag is nu of Indonesië er klaar voor is om deze ge schiedenis te erkennen. Tot de politieke omwenteling in 1998 konden verhalen over geweld tegen Chinezen geen deel uitmaken van het nationale geheugen. De toenmalige politieke elite was na 1965 immers zelf betrokken geweest bij de vervolging van, en moord op zo'n 1 miljoen vermeende communisten en Chinezen in het land. Hoe zijn de reacties in Indonesië op het recente werk van Harsono? 'Bezoekers van mijn tentoonstellingen zien mijn werk als kritisch. Ik hoor dit van bezoekers rechtstreeks of via social media. Soms vraagt men zich af "waarom oude wonden opnieuw moeten worden opengereten". Maar het feit dat ik van de Indonesische overheid in 2014 een prijs ontving voor mijn werk, laat zien dat er iets gebeurt met het politieke klimaat in Indonesië. Mijn laatste solotentoonstelling in datzelfde jaar had ook als titel Kita Ingat Maka Terjadilah: Als wij herinne ren, gebeuren er dingen.' Nóg harder werken Behalve de Prins Claus Prijs bracht het jaar 2014 de kunstenaar nog een lauwerkrans. Van de Amerikaanse ambassade en Art Stage in Singapore ontving hij de Joseph Balestier Award for the freedom of art. Wat bete kenen deze eervolle onderscheidingen voor Harsono? 'De prijzen zie ik als aansporingen om niet op mijn lau weren te gaan rusten en het succes mij niet naar het hoofd te laten stijgen. De prijs stimuleert mij om har der te werken en nog beter de kwesties uit te diepen die ik in mijn werk wil belichten. Als laatste herinnert deze erkenning mij eraan dat ik ervoor moet zorgen dat ik mijn kunst altijd in de context van menselijkheid moet scheppen.' De korte documen taire nDudah, die FX Harsono maakte over zijn zoektocht naar de Chinezenmoorden rond Blitar in 1948, is te bekijken op Moessons facebookpagina. november 2015 31 Moesson #5 november 2015.indd 31 28-10-15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 31