Dag Dromen UIT DE KUNST Op dit schilderij uit 1869, getiteld Dag Dro men zien we de Indo-Europese Wilhelmina Margaretha Martherus in een lome houding op een schommelstoel op de achtergalerij van haar woning. Naast haar ligt een klein hondje. Als Indo-Europese draagt ze als huisdracht een witte kebaya en een sarong van batik belanda. Het tijdstip zal tussen 2 en 4 uur in de middag zijn, wanneer men in Indië siësta houdt. Die indruk wordt versterkt doordat ze haar weelderige, donkere haar los draagt. Zouden de maker van dit schilderij Jan Daniël Beijnon (1830-1877), en Wilhelmina Martherus elkaar goed gekend hebben? De naam Martherus is een verbastering van de Armeense naam Martyrosian. Al ver voor 1800 vestigden zich Armeniërs op Java. In de steden Batavia, Semarang maar vooral Soerabaja. Daar bevond zich de grootste Armeense gemeenschap. De VOC had een handelspost in Isfahan en onder meer zo ver spreidden Armeniërs zich over de Maleisische Archipel. Ze kwamen er vooral om handel te drijven. Bekende handelshuizen droegen na men als Aganoor, Andreas, Joseph, Johannes, Manuk, Matherus en Zakkara. Bekende Indo-Armeniërs waren de foto graaf Kurkdjian en de gebroeders Sarkies, eigenaren van hotel Raffles in Singapore en het Oranjehotel in Soerabaja. Wilhelmina Martherus woonde in Cheribon en had een Armeense vader en Indo-Europese moeder. Wilhemina was getrouwd met de Indo-Euro peaan Stephanus von Bannisseht. Jan Daniël Beijnon werd in Batavia in een welgestelde familie geboren, waarvan leden sinds de 18e eeuw in dienst van de VOC waren. Zijn vader had een Negotie- en Kom missiehuis genaamd Gebroeders Beijnon, waarmee hij genoeg geld verdiende om zijn zoon in 1849 naar Holland voor een kunstop leiding te sturen. Beijnon studeerde aan de Amsterdamse Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. In 1855 keerde hij terug naar Batavia, waar hij zijn atelier aan de Mo lenvliet had. Hij stierf op 47-jarige leeftijd. In zijn korte leven heeft hij veel geproduceerd: schilderijen van Indische landschappen, van het dagelijks leven en portretten van mensen in zijn Indische familie- en kennissenkring. Toch zijn er helaas weinig overgebleven. Dit schilderij van Beijnon staat met nog vele andere Indische kunstwerken in Moessons Indische kunstkalender 2016, die te koop is via onze shop. Een deel van de opbrengst gaat naar stichting Halin. FOTO: MICHIEL ELSEVIER STOKMANS Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. december 2015 25 Moesson #6 december 2015.indd 25 24-11-15 18:51

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 25