heeft mij euro's gekost' Afgelopen jaar Adriaan van Dis werkte zijn bekroonde roman Ik kom terug om voor toneel. Tot in mei treedt hij met Olga Zuiderhoek op in theaters door heel Nederland. Hij als de zoon, zij als de moeder. 'Een heleboel leugens bleken nog waar te zijn ook!' INTERVIEW 'De waarheid honderden Door Geert Onno Prins Fotografie Ivo van der Bent mocht schrijver Adriaan van Dis (Bergen, 1946) twee grote literaire prijzen in ont vangst nemen: de Libris Literatuurprijs voor zijn nieuwste roman Ik kom terug en de Constantijn Huygensprijs voor zijn gehele oeuvre. De jury roemde Van Dis vooral van wege zijn Indische werk als 'schatbewaarder van de trauma's van zijn ouders'. Telkens eiste zijn jong overleden vader de hoofdrol voor zich op: 'Mijn op Java geboren vader dicteer de thuis de verhalen', lezen we opnieuw in Ik kom terug.'Ik had me zijn leugens toege- eigend en er nieuwe aan toegevoegd. Mijn moeder was de grote zwijger thuis.' Toch begon zijn moeder in de laatste maan den van haar leven ineens te praten over haar bewogen leven. Na haar overlijden op bijna honderdjarige leeftijd bleef hij achter met schriften vol aantekeningen. Wat moest 12 Moesson hij nu met haar verzinsels? 'Die zijn ook waar', had zij nog gezegd. 'Ze gaan al zo lang mee.' Komende maanden speelt Van Dis zelf, samen met Olga Zuiderhoek, in zijn toneel bewerking van Ik kom terug. Maar liefst 66 voorstellingen staan geboekt door heel Nederland, waarvan de helft al is uitverkocht. '66 voorstellingen', zucht de pensioengerech tigde Van Dis boven een kop koffie, 'waar ben ik aan begonnen? Maar... in kleine zalen. Dat moet, want Ik kom terug is een intiem stuk, anders dan de gelijknamige roman: een zoon legt aan een actrice uit hoe zijn moeder was, de actrice speelt de moeder, op den duur wordt de actrice de moeder en blijkt de moe der een actrice geweest te zijn. Mijn moeder had vaak een gespeelde houding, om niet bij haar gevoel te hoeven komen.' Ik herkende mezelf in haar omgang met mensen. Voor de buitenwereld een vlotte prater, maar als de dood voor intiem contact. Jong geleerd, oud gedaan. Altijd waakzaam, wantrouwend. Angst. Misschien was dat de band'(Ik kom terug, pagina 156) 'Toneel is directer. Veilig achter mijn schrijf tafel kon ik gevoelens in bedwang houden, trouwens, voor zover er nog pijn en verdriet en boosheid was, had ik die tien a twintig jaar geleden achter mij gelaten. Schrijven is een ambachtelijke zaak. Maar op het toneel speel ik mezelf en komt de emotie onherroepelijk dichterbij. Een wonderlijke ervaring. Proza schrijven is schrappen; op toneel moet je uitbeelden, wordt de essentie uit het boek nog verder ingekookt. In het boek wijd ik enkele bladzijden aan het verval van de moeder. Op toneel zijn geen woorden Moesson #7 januari 2016.indd 12 18-12-15 14:13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 12