Hoe wij voor elkaar zorgen Justin de Jong, manager HRM van Nusantara en Chitra Hoffmans, teamleider Zorg Patria 'Waar het om gaat is het geestelijk welbevinden en de gezondheidsbevordering van onze bewoners ADVERTORIAL Door Peter Huijs, BTH-Thinkpictures Hoe krijg je het juiste personeel? Wat doe je aan opleidingen, hoe houdt Nusantara haar mensen die hier werken gemotiveerd? Justin de Jong werkt nu 5 jaar bij Nusanta ra. Eerst als P&O adviseur en vanaf 2011 als manager HRM. Chitra Hoffmans is teamlei der Zorg Patria ad interim. Zij heeft 38 jaar in de zorg gewerkt, is hier vanaf juli en heeft dus een heel frisse kijk op de 110 full time employees, waarvan er 40 onder haar directe hoede vallen. Haar functie legt zich onder meer toe op de vastlegging van de zorgpro cessen, de zorginhoudelijke verdieping en de borging: het bijhouden van het zorgdossier, het werken met het zorgleefplan, het rap porteren en het observeren. Na 'de handen aan het bed' zijn dit belangrijke secundaire processen: het is de methodiek waarin de afspraken rondom het zorgproces worden vastgelegd. Justin: 'Nusantara heeft de afgelopen an derhalf jaar de transitie van verzorgingshuis naar zorg-verpleeghuis doorgemaakt. Daar voor werden nieuwe professionele standaar den en beroepsnormen in onze zorgproces sen ingevoerd en vond een versterking plaats in de professionele zorgstaf. Daarmee ging een intensief proces van deskundigheids bevordering, scholing en protocollering ge paard op diverse zorginhoudelijke terreinen. Waar het om gaat is het geestelijk welbevin den en de gezondheidsbevordering van onze bewoners. Kunnen zij datgene doen wat ze altijd al wilden en deden? Komt dat perspec tief in het zorgleefplan aan bod en geven wij daar daadwerkelijk uitvoering aan? Hebben we genoeg aandacht voor de eigen cultuur specifieke Indische waarden en normen?' Chitra Hoffmans houdt een gericht oog op de voortgang: 'Hoe kan Nusantara daarin ver dieping aanbrengen, hoe ver staat het ermee en, niet onbelangrijk, hoe kunnen we dat borgen? Het vergt best veel organisatie en uren buiten de gewone werkzaamheden om, zowel van onze zorgmensen als van het ma nagement, om van vastlegging en borging een soort tweede bewustzijn te maken.' Justin: 'Het bewustzijn van het cultuurei- gene was er wel bij de medewerkers, mede door de sfeer in onze instelling, maar de specifieke kennis van de achtergronden van onze doelgroep was wat verwaarloosd. Wij hebben daarom in 2014 besloten een inhaalslag te maken: alle medewerkers die in huis waren hebben toen de cultuurspecifieke training gevolgd en alle nieuwe instroom is ook verplicht die cursus te doen. De cursus wordt verzorgd door het externe kwaliteits programma Djalan Pienter, en gaat over de Molukse en Indische culturele gewoonten, gebruiken, sociale omgangsvormen en gods dienst. In die training horen onze medewer kers - vaak voor het eerst, ook al zijn ze van Indische komaf - hoe we als Nederland ooit met de archipel in aanraking zijn gekomen, wat voor een binding er is, of is geweest, over de Japanse bezetting, de Bersiaptijd, deko lonisatie, en repatriëring, en het leed en de trauma's die daarmee verwant kunnen zijn.' Justin: 'Waarom wij daar veel waarde aan hechten is omdat de mensen die in die tijd in Nederland zijn gekomen, nu bij ons wonen. Wat zij toen beleefd en doorgemaakt hebben, zie je nu vaak in sterke mate bij het ouder worden terugkomen. Als zorgmede- werker is het dan heel erg belangrijk dat je je daarvan bewust bent, want dan kun je ze beter bijstaan, en beter begrijpen. Ook leer je hun gebruiken kennen. In Indië staat overal een fles water bij het toilet, waarom staat die daar?' 'Maar ook in de bejegening', vult Chitra aan, 'want van nature is deze doelgroep heel bescheiden, terwijl wij vanuit onze Westerse cultuur heel direct zijn. Dat betekent dat zij op een heel andere manier feedback geven dan wij gewend zijn. Dat vraagt om be wustzijn, om sensitiviteit. En dat bewustzijn proberen wij met deze cursus te creëren. We hebben voor iedere bewoner een EVV'er, een eerste verantwoordelijke. Bij hen zijn we bezig die verdiepingsslag door te voeren. Wat kan de bewoner daarvan verwachten? Wat zijn zijn taken? De functie vind je zeker ook in andere huizen, maar bij ons is de EVV'er weer specifiek toegerust op onze Indische bewoners.' Justin: 'We zijn in feite steeds bezig ons per soneelsbestand mee te laten groeien met de transitie van onze instelling, en met de eisen die aan verpleeghuizen worden gesteld. We kennen beroepsopleidingen voor verzor gende IG (individuele gezondheidszorg) en verpleegkundigen niveau vier. Als medewer kers aangeven verder te willen ontwikkelen, krijgen ze een assessment, en leiden we onze medewerkers ook op tot HBO-verpleegkundi- gen, dus tot niveau vijf en zes. Daarnaast bieden we ook kennismodules aan, die extern worden ingehuurd, maar ook door professionals intern kunnen worden verzorgd. De behoefte daaraan loopt in feite 48 Moesson Moesson #7 januari 2016.indd 48 18-12-15 14:15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 48