Nusantara NUSANTARA CENTRA VOOR ZORG WONEN, KUNST CULTUUR Moesson #7 januari 2016.indd 49 18-12-15 14:15 Ook oudere medewerkers, die vaak dezelfde Indische achtergrond hebben, zijn belang rijk, aldus Chitra Hoffmans. 'Zij hebben die warme bejegening van nature, en onze nieuw binnenkomende medewerkers leren ook van hen. Trouwens, we doen sowieso veel aan cross-learning: Professionals van onze locaties Rumah Saya (Apeldoorn) en Rumah Melati (Almere) komen af en toe naar Patria en wisselen kennis uit met hun collega's hier, en vice versa.' Bovendien heeft die cursus ook Chitra persoonlijk veel gebracht: 'Ik kom zelf uit Indonesië, maar ik was drie toen we naar Nederland kwamen. Toen wij hier waren, spraken mijn ouders alleen nog Nederlands. Mijn oudere broers en zussen spreken alle maal Maleis, maar ik heb dat nooit geleerd! Hun verdriet werd in stilte geleden. Over Indië werd niet meer gesproken, Maleis was verboden, want je moest integreren. Dus ik begreep mijn broers en zussen nooit! En dus noemden ze mij westers, en was ik brutaal, te direct. Maar nu, nu ik door de cursus de historie wat beter leerde kennen, krijg ik ook begrip voor hun houding. Het mooie is, dat nu woorden en begrippen toch langzaam te rugkomen. En er waren er meer zoals ik. Die zeggen nu tegen me: "Ja, nu vader of moeder dementeren, spreken ze alleen nog maar Maleis - en we kunnen niet meer met elkaar communiceren!"' Justin: 'Dat kwam onder andere voort uit het feit dat de mensen uit Indië weg moesten. Het zou nooit meer hun land zijn, en daarom was integreren van meet af aan geboden. Er is een verschil tussen de Molukse doelgroep en de Indische Nederlanders, want de Mo- lukkers kwamen hier naartoe met de belofte dat er een Molukse Staat zou komen. Veel van de Indische Nederlanders en Molukkers januari 2016 49 mee met de vraag die vanuit de doelgroep op ons afkomt. Iedere zorgmedewerker bij ons is BIG-geregistreerd, maar wanneer een bewoner uit het ziekenhuis komt met een bepaalde complexiteit, en er is een vorm van aandacht nodig die er nog niet is, en er dus weer scholing nodig is, dan wordt die kennis meteen ingebracht, intern of extern. Ook de IGZ (Inspectie voor de Gezondheids zorg) heeft daarin een belangrijk stimule rende rol. Een concreet voorbeeld daarvan is Medicatieveiligheid. Dat was een belangrijk onderwerp waarop de IGZ aangestuurd heeft, en wij volgen daarin en bieden die module aan. Want wij zien graag - en niet alleen daarin - dat onze medewerkers zich willen verbeteren. Trouwens, daarin is ook een zekere eagerness te bekennen. Wat ik vaak terug hoor is dat onze zorgmedewer- kers graag meer willen betekenen voor de bewoners. Er is een echte behoefte bij veel van onze medewerkers om door te ontwikke len. Hun motivatie is dan vaak: 'Ik wil graag meer betekenen voor die zorgvrager.'

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 49