Indonesisch goud Zin in film? Het portret van gouverneur-generaaL JjB' Van Gepeperd Verleden De gelukkigen die De beste plek ter wereld hebben gewonnen, zijn: R.W.F. Oeschger, V.B. Jenezon, Henry Hendriks, W. Bernet-Klein en Ahrend Siebelhoff. De winnaars van Tambahan lagu-lagu zijn: E.E. Berlauwt-Oliveiro, S.J. Heijmans, Rieneke van Wieringen en Ilse Beemer. Gefeliciteerd allemaal! Moesson #10 april 2016.indd 6 22-03-16 16:11 Indonesië is de op twee na grootste cacaoproducent en toch wordt er nauwelijks chocola gemaakt! Praktisch alle cacaobonen gaan als onverwerkt product het land uit. Gek toch? En vooral jammer. Gelukkig wint Indonesische chocolade steeds meer aan terrein en waardering. In de chocoladewinkel Sweet Sisters in Amersfoort is deze heerlijke, pure (69%) Indonesische chocola uit de vulkani sche omgeving van Surabaya te vinden. Heel bijzonder van smaak. En, goed nieuws, ze hebben ook een webwinkel: www.sweetsisters.nl Zondag 17 april vertoont het Indofilmcafé samen met Cinemasia drie Indonesische films: Following Diana van Kamila Andini, The Crescent Moon van Ismail Basbeth en martial arts-eposThe Golden Cane Warrior van Ifa Isfansyah. Alle films zijn Engels ondertiteld. Vanaf 15.00 uur (filmdiner mogelijk). Indofilmcafé in Droomvilla LUX, Oranjesingel 42 in Nijmegen. Meer info: www.indofilmcafe.nl Reserveren: www.lux-nijmegen.nl. 6 Moesson \\ext$n odordt varodi'xderdL uf \*et Voormatn \palei<Z dijdlerdL ut het Voormalig paleis van de gouverneur generaal, ^Djakarta, 26 december 1949' In haar voorwoord signaleert de bekende Indonesische schrijfster Ayu Utami het contrast in het Rijksmuseum tussen het heldere licht van de Eregalerij van de Gouden Eeuw en de ambiguïteit die verbonden is aan de presentatie van kolo niale objecten op een hele andere verdieping. Dat Gepeperd Verleden veel meer is dan een traditioneel collectieboek, komt doordat conservator Harm Stevens steeds ingaat op de ont- staans- en verwervingsgeschiedenis en sprongen maakt in de tijd. Stevens probeert verschillende perspectieven naast en te genover elkaar te zetten en schuwt daarbij de kritische blik op de koloniale geschiedenis niet. Hij doet dat aan de hand van objecten uit de collectie van het museum, zoals het schilderij van Banda Neira dat in de bestuurskamer van de VOC hing, het portret van de gevangenneming van prins Diponegoro door Pieneman of de serie portretten van gouverneurs- generaal waarvan die van de bekende Daendels door Raden Saleh is gemaakt. Zo komen de killing fields van Banda en de apartheid waar het ging om het onderscheid tussen Europese en Indonesische bestuurders langs. Stevens realiseert zich dat ook in eigen huis werk aan de winkel is. In de museumgids na de heropening van 2013 staat bijvoorbeeld nog gewoon 'de Inlandsche vijand'. Daar zou ik aan willen toevoegen dat de indeling van de 17e eeuw in het Rijksmuseum de koloniale geschiedenis ook letterlijk marginaliseert: verbannen naar twee aparte zalen op de eerste verdieping en in de zaal over de 20ste eeuw wordt met geen woord over de onafhankelijk heid van Indonesië gerept. Dat er nu een koloniale audiotour wordt aangeboden, is een goed begin van wat hopelijk een veranderingsproces gaat worden. (WIMMANUHUTU) Gepeperd Verleden; Indonesië en Nederland sinds 1600 door Harm Stevens Rijksmuseum/Vantilt: 180 pagina's (gebonden) ISBN: 9789460042188 Prijs: 24,50 tXiTVioV tH-Vu (hdxu ölL? '~V?ara, LiblTd! Go\dem (^j.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 6