Indonesisch goud
Zin in film?
Het portret van gouverneur-generaaL JjB' Van
Gepeperd Verleden
De gelukkigen die De beste plek ter wereld hebben gewonnen, zijn:
R.W.F. Oeschger, V.B. Jenezon, Henry Hendriks, W. Bernet-Klein en
Ahrend Siebelhoff. De winnaars van Tambahan lagu-lagu zijn:
E.E. Berlauwt-Oliveiro, S.J. Heijmans, Rieneke van Wieringen en
Ilse Beemer. Gefeliciteerd allemaal!
Moesson #10 april 2016.indd 6 22-03-16 16:11
Indonesië is de op twee na grootste cacaoproducent en
toch wordt er nauwelijks chocola gemaakt! Praktisch alle
cacaobonen gaan als onverwerkt product het land uit.
Gek toch? En vooral jammer. Gelukkig wint Indonesische
chocolade steeds meer aan terrein en waardering. In
de chocoladewinkel Sweet Sisters in Amersfoort is deze
heerlijke, pure (69%) Indonesische chocola uit de vulkani
sche omgeving van Surabaya te vinden. Heel bijzonder van
smaak. En, goed nieuws, ze hebben ook een webwinkel:
www.sweetsisters.nl
Zondag 17 april vertoont het Indofilmcafé samen met
Cinemasia drie Indonesische films: Following Diana van
Kamila Andini, The Crescent Moon van Ismail Basbeth en
martial arts-eposThe Golden Cane Warrior van Ifa Isfansyah.
Alle films zijn Engels ondertiteld. Vanaf 15.00 uur
(filmdiner mogelijk). Indofilmcafé in Droomvilla LUX,
Oranjesingel 42 in Nijmegen. Meer info:
www.indofilmcafe.nl Reserveren: www.lux-nijmegen.nl.
6 Moesson
\\ext$n odordt varodi'xderdL uf \*et Voormatn \palei<Z
dijdlerdL ut het Voormalig paleis van
de gouverneur generaal, ^Djakarta, 26 december 1949'
In haar voorwoord signaleert de bekende Indonesische
schrijfster Ayu Utami het contrast in het Rijksmuseum tussen
het heldere licht van de Eregalerij van de Gouden Eeuw en de
ambiguïteit die verbonden is aan de presentatie van kolo
niale objecten op een hele andere verdieping. Dat Gepeperd
Verleden veel meer is dan een traditioneel collectieboek, komt
doordat conservator Harm Stevens steeds ingaat op de ont-
staans- en verwervingsgeschiedenis en sprongen maakt in de
tijd. Stevens probeert verschillende perspectieven naast en te
genover elkaar te zetten en schuwt daarbij de kritische blik op
de koloniale geschiedenis niet. Hij doet dat aan de hand van
objecten uit de collectie van het museum, zoals het schilderij
van Banda Neira dat in de bestuurskamer van de VOC hing,
het portret van de gevangenneming van prins Diponegoro
door Pieneman of de serie portretten van gouverneurs-
generaal waarvan die van de bekende Daendels door Raden
Saleh is gemaakt. Zo komen de killing fields van Banda en de
apartheid waar het ging om het onderscheid tussen Europese
en Indonesische bestuurders langs. Stevens realiseert zich dat
ook in eigen huis werk aan de winkel is. In de museumgids
na de heropening van 2013 staat bijvoorbeeld nog gewoon
'de Inlandsche vijand'. Daar zou ik aan willen toevoegen dat
de indeling van de 17e eeuw in het Rijksmuseum de koloniale
geschiedenis ook letterlijk marginaliseert: verbannen naar
twee aparte zalen op de eerste verdieping en in de zaal over
de 20ste eeuw wordt met geen woord over de onafhankelijk
heid van Indonesië gerept. Dat er nu een koloniale audiotour
wordt aangeboden, is een goed begin van wat hopelijk een
veranderingsproces gaat worden.
(WIMMANUHUTU)
Gepeperd Verleden; Indonesië
en Nederland sinds 1600
door Harm Stevens
Rijksmuseum/Vantilt: 180 pagina's
(gebonden)
ISBN: 9789460042188
Prijs: 24,50
tXiTVioV
tH-Vu (hdxu ölL? '~V?ara, LiblTd! Go\dem (^j.