dan ik in zinnen kan uitdrukken' Marion Bloem schreef een roman over haar moeder, Jacqueline Melanie Bloem-Kouthoofd. Een liefdesverklaring die leest als eerbetoon aan een hele generatie vergeten vrouwen. INTERVIEW 'Dapperder Door Ricci Scheldwacht Fotografie Frédérique Vlamings Haar goede hand, de nieuwe roman van Marion Bloem begint zo: Over mijn moeder heb ik veel geschreven. Of eigenlijk dat ook weer niet. Ik heb telkens iets van haar geleend en het gehavend teruggegeven. Ze heeft daarover nooit geklaagd, terwijl het niet gepast is om van iemands trouwservies ongevraagd de theepot, een ontbijtbord, botervloot of schoteltje uit de kast te nemen, die te gebruiken en niet netjes te retourneren, maar maan den, jaren later in scherven, of op een verkeerde manier gelijmd, in een etalage te presenteren met de trotse woorden: 'Kijk eens wat ik heb gemaakt! Je mag er net zo vaak naar kijken als je wilt.' Ze is kleurrijker dan ik zwart-op-wit kan beschrijven. Ze is complexer dan een leesbaar boek tolereert en ze is dapperder dan ik in zinnen kan uitdrukken. Mijn broers en zus adviseer ik dit boek niet te lezen, tenzij met het besef dat hun moeder de mijne niet is en de mijne niet de vrouw is van mijn zeven jaar geleden overleden vader, noch de dame over wie haar buurvrouw de laatste jaren telkens klaagt: 'Ze gaat wel vreselijk achteruit. Ze is vaak verward. Ze zou niet meer op zichzelf moeten wonen, het wordt levensgevaarlijk, weet je dat.' Wie het oeuvre van Marion Bloem (Arnhem, 1952) kent, kent de verhalen van de Indische familie die ze erin beschrijft. De Indische ouders. De Indische oma. De Indische opa. De tantes. De ooms. De neven en nichten. Sinds haar debuut Geen gewoon Indisch meisje (1983) keren ze regelmatig terug. In Vaders van betekenis (1989), Ver van familie (1999), Vervloch ten grenzen (2009), en laatstelijk in het epische Een meisje van honderd (2012). Ze kwamen ook in beeld in de documentaire Het land van mijn ouders (1983), de speelfilm Ver van familie (2006) en de theater voorstelling Geen gewoon Indisch meisje (2015). Haar moeder, haar vader, haar oma Em, haar opa Paul, en al die andere familieleden, die ze soms andere namen geeft en soms ook niet. Drieëndertig jaar na haar romandebuut Geen gewoon Indisch meisje, waarin ze de reis beschreef die ze sa men met haar moeder naar Indonesië maakte, komt Marion Bloem met een roman over haar moeder. Het besef dat ze die moest schrijven kwam toen ze vorig jaar met Geen gewoon Indisch meisje in het theater stond. In de voorstelling was de verhaallijn van de moeder de belangrijkste geworden, belangrijker dan 12 Moesson Moesson #11 mei 2016 (origineel).indd 12 26-04-16 16:27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 12