3. Jong Tong Tong: vier generaties Indische Nederlanders 4. Indische essenties TONG TONG FAIR Djino en Geronimo Snijtsheuvel geven in hun voorstelling verschillende generaties In do's een gezicht. Djino zingt, Geronimo speelt piano. Samen schreven ze de muziek en teksten. De liedjes van het eerste deel gaan over vragen als 'met welk doel zijn we in Nederland gekomen' en 'wat is Indisch'. Een belangrijke inspiratiebron voor deze songs was hun opa van vaders kant, een voormalig KNIL-officier en schrijver van de boeken Onthullingen vanachter het bamboegordijn en De Indische Nederlander. Daarna komt de tweede generatie aan bod, zoals de ouders van Djino en Geronimo. Via liedjes over het leven tussen twee culturen komen de broers bij hun eigen generatie en gaan ze in op het thema 'afkomst'. Djino: 'In de lijn van mijn opa willen wij leeftijdgenoten voor lichten over de bloedlijn van Indische Nederlanders; hoe is het Indische volk ontstaan? Het thema "verlies" kaarten wij ook aan. Wij komen uit een militair-aristocratische fa milie, maar toen mijn opa in Nederland kwam, moest hij de mijnen in. Zijn werk en de omgeving waarin hij terechtkwam, strookten niet met zijn kwaliteiten, met zijn DNA. Deze tegenstelling zag je bij veel oudere Indische Nederlanders. Hoe heeft dat gege ven de generaties daarna beïnvloed?' Tot slot krijgt de vierde generatie ruim baan. 'Kinderen zijn vaak heel trots op hun Indisch achtergrond, al weten ze niet precies wat die inhoudt. Mijn dochter van negen is er erg mee bezig. Ze heeft zelfs meegespeeld in de film Gamelan met Dewi Reijs.' Tijdens de Tong Tong Fair zal zij samen met haar vader en oom Geronimo krontjongmuziek maken. Krontjong- en gamelanmuziek was de inspira tiebron voor componisten als Constant van de Wall en Paul Seelig. Henk Mak van Dijk beschreef hun levensverhalen in het boek De oostenwind waait naar het westen. In Indische essenties gaat hij samen met schrijfster Yvonne Keuls en de op Sumatra geboren actrice Gepke Witteveen op zoek naar hun Indische wortels. Met Indische klassieke muziek, verhalen over voormoeders en een dialoog over Indische cabaretiers, ontdekken ze hoe Indonesië hun leven beïnvloedt. Henk: 'Elke keer als ik met mijn motor langs de sawa's scheur geniet ik van het landschap. Misschien heb ik in een vorig leven wel op Java gewoond. Er valt in Indonesië nog veel te ontdekken. Ik doe er nu onderzoek naar de jazzscene in Neder- lands-Indië. Fascinerend om in die onbekende wereld te duiken.' Op de Tong Tong Fair zal hij zijn bevindingen tot nu toe onthullen in de lezing It don't mean a thing, if it ain't got that swing. mei 2016 31 Moesson #11 mei 2016 (origineel).indd 31 26-04-16 16:28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 31