Rogier Boon
ter
Tong Tong-covers van
Dat kan via- ons online arché^- ojp www.moe^on.
Rogier Boon (Meester Cornelis, 1937 - Den Haag, 1995)
bepaalde met zijn prachtige illustraties en foto's jaren
lang de look feel van Tong Tong en Moesson. Na repa
triëring naar Nederland in 1954 werd Rogier op 17-jarige
leeftijd op basis van zijn talent (hij had zijn hbs-diploma
nog niet) aangenomen op de Kunstnijverheidsschool,
nu de Gerrit Rietveld Academie. Rogier Boon was de
zoon van Tjalie Robinson en zijn eerste echtgenote Edith
de Bruijn. Nadat Tjalie in 1958 Onze Brug overnam en
omdoopte tot Tong Tong, begon Rogier voor het blad
te illustreren en ontwerpen. Hoewel hij ook opdrachten
uitvoerde van uitgeverijen en reclamebureaus, is zijn
werk voor Tong Tong en Moesson en de daaruit ontstane
Pasar Malam het belangrijkste geweest.
Als je op 17-jarige leeftijd naar Nederland komt, kan het
niet anders dan dat je een artistieke erfenis van het land
waar je bent opgegroeid, meeneemt. Dat hij Indisch was,
zag Rogier als dubbele bagage, een verrijking, precies
zoals zijn vader dit altijd benadrukte. Maar dat beteken
de niet dat hij zich beperkte tot voor de hand liggende
ontwerpen. Hij wilde een moderne Indische stijl, en hield
bijvoorbeeld helemaal niet van de obligate palmbomen
en wajangpoppen. Hij verenigde verschillende ele
menten, zowel Indonesische en Indische motieven, als
westerse. Dat maakt zijn grafische werk zo bijzonder.
Uit de kunst
- Ton
Rogier was zelf het levende voorbeeld van de mix tussen
oost en west, door zijn Europese gelaatstrekken, zijn
tengere lichaamsbouw, cappuccino-achtige huidskleur
in combinatie met lichte ogen. Ik heb hem wel eens op
de Pasar Malam zien lopen, mijn moeder zou gezegd
hebben: hij ziet er kranig uit.
Hij had hele authentieke ideeën. Voor het Pasar Ma-
lam-nummer van Tong Tong (30 juni 1962), maakte
Rogier een omslag waarop je zijn interpretatie van het
Minangkabause paleis ziet. Boven het gebouw waar de
Pasar Malam wordt gehouden wordt vuurwerk afge
stoken, wat het geheel door de kleuren nog feestelij
ker maakt. Dat het om een Avondmarkt gaat wordt
gesuggereerd door de zwarte achtergrond. De Minang-
kabau-stijl zou nog veel vaker terugkomen in ontwerpen
voor de speciale pasarnummers.
Ook had Rogier een voorliefde voor bomen en vogels.
Al in een van zijn eerste werken uit zijn studietijd tekent
hij een boom die een voorstudie zal blijken van wat later
op de cover van Tong Tong verschijnt. Ook vogels
komen terug in zijn werk. Zo ontwierp hij voor
Tong Tong in 1967 een badhanddoek met een
tafereel van eendjes op de rand van een sawa,
dat geïnspireerd lijkt op een schilderij van de
Indische schilder Charles Sayers. In het ontwerp
zie je de kruisbestuiving tussen twee culturen
samengevat. De handdoek heb ik inmiddels zelf in
bezit; een aardige vrouw was zo lief hem mij te
geven toen ik in een interview aangaf er
een te willen hebben. Ik ben er nog
steeds erg blij mee.
Frans Leidelmeijer bespreekt iedere
maand kunst die is ontstaan uit
Europese en Indische kruibestuiving.
MOESSON I 17
Moesson iuni/iuli 2016 (nieuw).indd 17
31-05-16 1507