v 'Dat blad werd bij ons thuis met gejuich binnengehaald', schreef Jeroen Brouwers. Moesson begon in 1956 als Nieuw-Guineablad Onze Brug en werd door founding father Tjalie Robinson in 1958 omgedoopt tot Tong Tong. Hoeveel Indische mensen lagen er wel niet bij de brievenbus te wachten totdat hun tweewekelijkse lijfblad weer op de mat viel? Kon je weer even jezelf zijn in plaats van een displaced person. Die nostalgische zwartwit oDmaaK van toen, to Krte je t°ch sakit hati ran? Afc O u A6 „-rA t.og^bb^t ?lc y" \v - «öf ,1 cWVi' 28 I MOESSON Tong Tong oktober 1957 Ja wat? Veel discussies van nu werden al gevoerd in Tong Tong van 60 jaar geleden! Wat betekent assimilatie? Ja, wat? De meeste Indische nieuwkomers probeerden zo geruisloos mogelijk op te gaan in de Hollandse maatschappij. Het zou hun jaren later opbreken. Hoofdredacteur Tjalie Robinson geeft raad: 'Geen wegcijfering: Niet vergeten dat je Indischman bent en maar zo Hollands mogelijk leven. Zelfs de kleinste dorpjes en gemeenschappen in Holland zijn dol op traditie en elke zomer wemelt het van de historische feesten en landdagen. Daarbij is de Spakenburger, Volendammer of Lutjebroeker geen greintje bang voor een 'afscheidingscomplex' of een 'niet-Hollander-complex'. Wij wel! Moesson iuni/iuli 2016 (nieuw).indd 28 31-05-16 1508 <fRÖUW Tong Tong 30 juni 1960 Wat is dit verdriet nog vers: een moeder zoekt nog altijd naar haar dochter, tijdens een Bersiap-nacht ontvoerd. Om dan je geboortegrond te moeten verlaten, waar de antwoorden rond je dochters verdwijning liggen, is hartverscheurend. Zomaar een berichtje dat laat zien wat I mensen allemaal hebben en dat we onder elkaar in Tong maar een half woord nodig hadden. Dit lazen onze (1956-1976) grootouders

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 28