v
'Dat blad werd bij ons thuis met gejuich binnengehaald', schreef Jeroen Brouwers. Moesson begon in 1956 als
Nieuw-Guineablad Onze Brug en werd door founding father Tjalie Robinson in 1958 omgedoopt tot Tong Tong.
Hoeveel Indische mensen lagen er wel niet bij de brievenbus te wachten totdat hun tweewekelijkse lijfblad
weer op de mat viel? Kon je weer even jezelf zijn in plaats van een displaced person. Die nostalgische zwartwit
oDmaaK van toen, to Krte je t°ch sakit hati ran?
Afc
O u A6 „-rA
t.og^bb^t ?lc
y" \v - «öf
,1 cWVi'
28 I MOESSON
Tong Tong oktober 1957
Ja wat? Veel discussies van nu werden al gevoerd in Tong Tong van 60 jaar
geleden! Wat betekent assimilatie? Ja, wat? De meeste Indische nieuwkomers
probeerden zo geruisloos mogelijk op te gaan in de Hollandse maatschappij.
Het zou hun jaren later opbreken. Hoofdredacteur Tjalie Robinson geeft raad:
'Geen wegcijfering: Niet vergeten dat je Indischman bent en maar zo Hollands
mogelijk leven. Zelfs de kleinste dorpjes en gemeenschappen in Holland zijn dol
op traditie en elke zomer wemelt het van de historische feesten en landdagen.
Daarbij is de Spakenburger, Volendammer of Lutjebroeker geen greintje bang
voor een 'afscheidingscomplex' of een 'niet-Hollander-complex'. Wij wel!
Moesson iuni/iuli 2016 (nieuw).indd 28
31-05-16 1508
<fRÖUW
Tong Tong 30 juni 1960
Wat is dit verdriet nog vers: een
moeder zoekt nog altijd naar haar
dochter, tijdens een Bersiap-nacht
ontvoerd. Om dan je geboortegrond te
moeten verlaten, waar de antwoorden
rond je dochters verdwijning liggen,
is hartverscheurend. Zomaar een
berichtje dat laat zien wat I
mensen allemaal hebben
en dat we onder elkaar in Tong
maar een half woord nodig hadden.
Dit
lazen onze (1956-1976)
grootouders