De tempo doeloefoto van TEMPO DOELOE UITEINDELIJK IS DIT MIJN ULTIEME tempo doeloe foto. Mijn opa en oma Tokaya, die ik beiden niet gekend heb omdat ze al voor mijn geboorte in Indonesië zijn overle den, en hun kinderen. Het jongste kind is mijn moeder. De foto moet eind jaren twintig zijn gemaakt in het toenmalige Batavia. Het is de enige foto van mijn grootvader, aan wie ik mijn tweede naam te danken heb, en mijn oma samen. Mijn oma's meisjesnaam was Newland, maar aan haar uiterlijk zie je duidelijk ook de Chinese familielijn. Indischer kan bijna niet. De Indonesische mevrouw is de hulp die speciaal voor de jongste jongen in het gezin moest zorgen - ook dat is een aspect van tempo doeloe. Ondanks alle mooie verhalen over de band met het personeel, stonden ze letterlijk en figuurlijk aan de rand. Het blijft altijd de uitdaging om hele persoonlijke verhalen te koppelen aan een groter verhaal, een groter beeld. Het een kan niet zonder het ander. Dat is ook de kracht van een blad als Moesson wat mij betreft. De persoonlijke verhalen zijn veel meer dan een inkleuring, ze zijn een noodzakelijke invulling, een nuancering en soms ook correctie van de grote verhalen. Wim Manuhutu schrijft voor Moesson. MOESSON 47 Moesson juni/juli 2016 (nieuw).indd 47 31-05-16 15:10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 47