Detó' Tim- ^mÊÊr^ i&Sr^" ,ji 0 F7 -SÉ: f* neScVV\edVvmd\Q Hetter\av\dsAï\ö\e In voor- en tegenspoed narticuta- festart en het tata- hebben ,,bo*9 ta ^Mswan en wnwiP hem I \v,aith»» Éti\Gt Vk6l"t „voes®0'1- °e "™:-l de <*a,a9 1 ,- fcM Iwvr \e^oe^PeIC« w» w «it rtP dB<e «\®e |\eV T: vtoa^ •.-.- VV®^on «I oPS» W^S^W' I Moesson maart 1985 Eerherstel - Op 30 april 1984 ver scheen deel 11a van Lou de Jongs Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog en de vlam schiet gelijk in de pan. Helemaal niet om wat er over de oorlog in Indië is geschreven, maar om wat er in De Jongs inleiding staat. Een zin als 'De opening van het land voor de passies van het Westen, met haar woedende creatie- zucht, haar verbijsterende kennis, haar kille effi ciënte methodes, haar machines die door haar paardenkrachten de persoonlijkheid van fragiele, niet aan haar gewende mens vernederden, zou spoedig alle bekende verhoudingen ontzetten', is vrij verrassend voor een staatsuitgave. Twee meelezers distantieerden zich er dan ook van. Een heleboel Indische mensen en organisa ties verenigd in het Comité Geschiedkundig Eerherstel Nederlands-lndië klaagden de Staat aan om een meer objectieve geschiedschrijving. Weten hoe dit afliep? Lees maar in onze online jaargangen op www.moesson.nl i Moesson maart 1986 De enige echte Indische boekwinkel Moesson opent op 14 februari 1986. Met héél véél Indische boeken. Onder hoofd redacteur Lilian Ducelle draait uitgeverij Moesson op volle toeren. t comta. rtnk» ra. 'Jan HaiinVnvi E. Tolohl. R. Unij.™ «n Proces te$ei\ De sv-ta -Jet Vtetatata» w* «ot*. Hij wist alles nog wel, maar hij dacht er nooit meer aan. Zijn herinneringen lagen achter een dichte deur. Misschien wel met slot en grendel. Niet over praten, dat is geweest, voorbij, zei hij altijd tegen zijn vrouw als zij opeens iets te berde bracht wat de kamer deed geuren naar een stuk verleden. Zij bewoog dan even met de vingers van haar rechterhand en begon over wat anders. Met zijn gedachten bij andere dingen luisterde hij naar haar en dan pakte hij altijd haar hand vast en wist dat hij zielsveel van haar hield, al zolang. Voor haar was dat het moment om haar liefde te tonen, want ze stond dan op, vroeg 'wil je kof e' en liep zonder het antwoord af te wachten naar de keuken. Hij stak een sigaret op, legde de aan steker terug naast de halfvolle asbak en zag in sepia, zwart wit en kleur wat zijn vrouw zonet wilde aansnijden. Hij besefte dat hij het haar altijd ontnam om samen terug te keren naar iets dat in het geheugen nog lekte. Ze zette kof e toebroek en een stuk kwee talam voor hem neer. Neem jij niks, vroeg hij. Straks als mijn programma begint, zei ze. Komen de kinderen morgen, vroeg hij. Lizzie wel, antwoordde ze, Trix ook, maar de jongens weet ik niet. Ik denk wel. En dan maak ik ge woon een pan nassi goreng, toch zo klaar. En voor de kleintjes mihoen, houden ze allemaal van. En misschien maak ik wat lemper. En als ze niet komen, vroeg hij. Doe toch niet altijd zo, zei ze, Jij gaat de lemper rollen. Weet je nog, zei hij, toen we met jouw moeder op bezoek gingen bij tante Fried en dat zij... Oh ja ja, glunderde ze opeens en samen lachten ze om wat eigenlijk maar een kleine anekdote was. Maak de televisie maar aan, zei hij, jouw Peyton Place begint zo. Ik ga nog wat werken. Zij installeerde zich en hij liep met zijn boeken tas de trap op, niet langzaam, maar ook niet snel. R.B. W"'1 „n 60 I MOESSON Moesson oktober 1987 Het Indisch Monument in Den Haag, waarom niet door een Indi sche kunstenaar ontworpen? vroeg Moesson zich in 1987 af. Hier een ontwerp van John Knaud. In de jaren '70 en '80 schreef Ralph Boekholt zijn prachtige cursiefjes in Moessonze werden gebundeld in Men- doeng en Schoon ver van u. 'In voor- en tegenspoed' schreef hij speciaal, voor Moessons 60ste verjaardag. Moesson juni/juli 2016 (nieuw).indd 60

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 60