Detó'
Tim- ^mÊÊr^
i&Sr^" ,ji 0 F7 -SÉ: f*
neScVV\edVvmd\Q
Hetter\av\dsAï\ö\e
In voor- en tegenspoed
narticuta-
festart en
het tata-
hebben
,,bo*9 ta
^Mswan
en wnwiP
hem
I \v,aith»»
Éti\Gt Vk6l"t
„voes®0'1- °e "™:-l
de <*a,a9 1
,- fcM Iwvr
\e^oe^PeIC« w» w «it rtP
dB<e
«\®e |\eV T: vtoa^ •.-.-
VV®^on
«I oPS» W^S^W'
I Moesson maart 1985
Eerherstel - Op 30 april 1984 ver
scheen deel 11a van Lou de Jongs Het Koninkrijk
der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog en
de vlam schiet gelijk in de pan. Helemaal niet
om wat er over de oorlog in Indië is geschreven,
maar om wat er in De Jongs inleiding staat. Een
zin als 'De opening van het land voor de passies
van het Westen, met haar woedende creatie-
zucht, haar verbijsterende kennis, haar kille effi
ciënte methodes, haar machines die door haar
paardenkrachten de persoonlijkheid van fragiele,
niet aan haar gewende mens vernederden, zou
spoedig alle bekende verhoudingen ontzetten',
is vrij verrassend voor een staatsuitgave. Twee
meelezers distantieerden zich er dan ook van.
Een heleboel Indische mensen en organisa
ties verenigd in het Comité Geschiedkundig
Eerherstel Nederlands-lndië klaagden de Staat
aan om een meer objectieve geschiedschrijving.
Weten hoe dit afliep? Lees maar in onze online
jaargangen op www.moesson.nl
i Moesson maart 1986
De enige echte Indische boekwinkel
Moesson opent op 14 februari 1986. Met
héél véél Indische boeken. Onder hoofd
redacteur Lilian Ducelle draait uitgeverij
Moesson op volle toeren.
t comta. rtnk» ra. 'Jan HaiinVnvi
E. Tolohl. R. Unij.™ «n
Proces te$ei\
De sv-ta -Jet Vtetatata»
w*
«ot*.
Hij wist alles nog wel, maar hij dacht er nooit
meer aan. Zijn herinneringen lagen achter een
dichte deur. Misschien wel met slot en grendel.
Niet over praten, dat is geweest, voorbij, zei
hij altijd tegen zijn vrouw als zij opeens iets te
berde bracht wat de kamer deed geuren naar
een stuk verleden. Zij bewoog dan even met
de vingers van haar rechterhand en begon
over wat anders. Met zijn gedachten bij andere
dingen luisterde hij naar haar en dan pakte hij
altijd haar hand vast en wist dat hij zielsveel
van haar hield, al zolang. Voor haar was dat
het moment om haar liefde te tonen, want
ze stond dan op, vroeg 'wil je kof e' en liep
zonder het antwoord af te wachten naar de
keuken. Hij stak een sigaret op, legde de aan
steker terug naast de halfvolle asbak en zag in
sepia, zwart wit en kleur wat zijn vrouw zonet
wilde aansnijden. Hij besefte dat hij het haar
altijd ontnam om samen terug te keren naar
iets dat in het geheugen nog lekte.
Ze zette kof e toebroek en een stuk kwee
talam voor hem neer. Neem jij niks, vroeg
hij. Straks als mijn programma begint, zei ze.
Komen de kinderen morgen, vroeg hij. Lizzie
wel, antwoordde ze, Trix ook, maar de jongens
weet ik niet. Ik denk wel. En dan maak ik ge
woon een pan nassi goreng, toch zo klaar. En
voor de kleintjes mihoen, houden ze allemaal
van. En misschien maak ik wat lemper. En als
ze niet komen, vroeg hij. Doe toch niet altijd
zo, zei ze, Jij gaat de lemper rollen. Weet je
nog, zei hij, toen we met jouw moeder op
bezoek gingen bij tante Fried en dat zij... Oh
ja ja, glunderde ze opeens en samen lachten
ze om wat eigenlijk maar een kleine anekdote
was. Maak de televisie maar aan, zei hij, jouw
Peyton Place begint zo. Ik ga nog wat werken.
Zij installeerde zich en hij liep met zijn boeken
tas de trap op, niet langzaam, maar ook niet
snel. R.B.
W"'1 „n
60 I MOESSON
Moesson oktober 1987
Het Indisch Monument in Den
Haag, waarom niet door een Indi
sche kunstenaar ontworpen? vroeg
Moesson zich in 1987 af. Hier een
ontwerp van John Knaud.
In de jaren '70 en '80 schreef Ralph
Boekholt zijn prachtige cursiefjes in
Moessonze werden gebundeld in Men-
doeng en Schoon ver van u. 'In voor- en
tegenspoed' schreef hij speciaal, voor
Moessons 60ste verjaardag.
Moesson juni/juli 2016 (nieuw).indd 60