De tempo doeloefoto van Herman Keppy t TEMPO DOELOE MIJN VADER HEEFT GEEN ÉÉN Ooit was zij die stot^e vrouw, want mijn vader kende haar m^een toen ik de foto bij terugkomst zeen. Dat iS je tante na! familiefoto van vroeger kunnen meenemen. Toen ik voor het eerst in Surabaya was, in 1988, heb ik onze familie naar die foto's gevraagd. Vervolgens werden wat losse, meesttijds be schadigde kiekjes opgedoken en die heb ik zo goed mogelijk ter plekke gereproduceerd. Ik weet nog, met een macro-voorzetlens op een camera die net als de foto's al uit elkaar begon te vallen. Fotografie en het tropisch klimaat houden niet van elkaar. Maar het reproduceren lukte wonderwel. Dus dit is mijn tante Nona, de oudste zus van mijn vader, eind jaren veertig in de studio ge portretteerd. De broze, oud en grijs geworden tante Nona die ik toen nog in levende lijve trof, leek in niets meer op de foto. Maar ooit was zij die stoere vrouw, want mijn vader herkende haar meteen toen ik de foto bij terugkomst liet zien. 'Dat is je tante Nona!' Tien jaar later wisten twee van zijn kleinkin deren, mijn dochter en haar nichtje, bij het aanschouwen van dezelfde foto ook feilloos, zonder reserves, wie het was: 'Dat is tante Adee.' Ik heb de kleintjes niet tegengesproken. Adee is mijn zus, ook goed. Herman Keppy schrijft voor Moesson. &n MOESSON 97 Moesson juni/juli 2016 (nieuw).indd 97

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 97