INTERVIEW Wouter Hamel is zoals hij het zelf zegt, minder dan tien procent Indisch. Te weinig, vindt hij, om zich volmondig Indisch te kunnen noemen. Toch speelt het Indische een belangrijke rol in zijn leven. En blijft het Indisch monument in Den Haag een bijzondere plek voor Wouter en zijn familie. De naar hang wajang Wouter Hamel van DOOR SJORS BOS FOTOGRAFIE SANJA MARUSIC Wie aan jazzzanger Wouter Hamel denkt, denkt aan frisse poppy jazz gezongen door een gezonde Holland se jongen met blonde lokken. Wie aan Wouter Hamel denkt, denkt aan Nederlandse nuchterheid en hysterisch gillende fans in Tokyo, Osaka of Nagoya. Maar krontjong, het Indische monument en wajangpoppen maken net zoveel deel uit van Wouter Hamel als jazz, Japan en gouden platen. Gedeelde achtergrond 'Mijn hele familie komt uit Indonesië. Ik ben de eerste van mijn familie die in Nederland geboren is. Mijn moe- ders kant is de Indische kant. Mijn oma had een Neder landse vader die ze bijna nooit zag en een Indonesische moeder. Vanaf dat moment is iedereen met volbloed Hollanders getrouwd, dus ga maar rekenen. Dan kom je bij mij op een zestiende uit. Vandaar dat je er niet zo heel veel van ziet. Ik heb wel neefjes en nichtjes waarbij je dat meer ziet. Maar het gaat niet om het zien, denk ik. Of je nu Indisch, Indonesisch of koloniaal bent. Wat je merkt bij mensen uit de generatie die Nederlands-Indië hebben meegemaakt, is dat ze een gedeelde achter grond hebben. Een wereld die ik niet heb meegemaakt, maar alleen ken uit de verhalen. 12 MOESSON Moesson #2 augustus.indd 12 20-07-16 17:17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 12