'Mijn opa heeft nooit meegemaakt dat ik optrad in Japan. Misschien maar beter ook' INTERVIEW Weer menselijk De Japanse toeristen schrokken zo van het verhaal dat ze moesten huilen. Toen realiseerde mijn oma zich dat het een nieuwe tijd was. Het maakte de Japanners weer menselijk voor haar. Ze kon er toen mee leven. Een hele stap wanneer je meer dan drie jaar in Japanse gevan genschap hebt doorgebracht. Toch vond ze het altijd maar zozo dat ik populair was in Japan en daarheen ging voor om concerten te geven. Ze had toch wel haar bedenkingen. Dan zei ze: 'Nou Wouter, veel plezier dan maar in Japan.' Met een glimlach, dat dan wel. Maar het zou nooit haar lievelingsland worden. Wanneer ik dan weer eens naar Japan moest voor een tour twijfelde ik toch elke keer weer of ik zou zeggen dat ik naar Japan ging, of dat ik zou zeggen dat ik op tour ging. Zonder het land te noemen. Ik bleef het moeilijk vinden om te zeggen, omdat ik weet dat het ergens diep van binnen toch een beetje pijn deed. Het was wel, om het lelijk te zeggen, een dingetje. Mijn opa heeft nooit meegemaakt dat ik optrad in Japan. Misschien maar beter ook, hij zou echt zijn ontploft wanneer hij dat geweten zou hebben. Spannende mannen Toen ik rond 2005 doorbrak met mijn muziek, begon mijn oma van vaders kant over krontjong. De muziek die ze vaak aanhad wanneer ze kookte. Dat ik er eens beter naar moest luisteren. Dat heb ik toen gedaan. Ik luister er niet religiously naar, maar ik ben het wel gaan waarderen. Door de muziek heb ik in de laatste jaren van haar leven een heel ander beeld van haar gekregen. Ze bracht haar tienerjaren midden jaren dertig door in Nederland. En daar ging ze ook gewoon uit in Tivoli. En ze liet me een handtekeningenboekje zien met daarin de handtekeningen van onder andere Cab Calloway, Louis Armstrong en Coleman Hawkins. Toen werd ze voor mij ineens een jong meisje dat in de voorste rijen bij een concert staat te swingen. Dat ze naar die spannende mannen stond te kijken op het podium. Iets wat die tijd helemaal niet mocht. Muziek bleek haar grote jeugd- passie te zijn. Maar de grap is, in mijn jeugd heb ik daar weinig van meegekregen. Ik ben begonnen met muziek maken omdat ik dat zelf interessant vond en een vorm zocht om me te uiten.' Big in Japan Hoewel Wouter Hamel wereldberoemd is in Nederland, Japan, Indonesië en Zuid-Korea is het niet zo dat hij zijn schaapjes op het droge heeft. Het leven als muzikant is behalve rock-'n-roll, vooral hard werken. 'Ik heb het geluk gehad dat ik ook buiten Nederland ben doorge broken en dat ik daardoor in staat ben om mij en mijn band te kunnen betalen. Maar als dat niet gebeurd was. Tsja. Wie weet deed ik dan wat anders. Of zou ik ernaast in een schoenwinkel werken om mijn muziek te finan cieren. Maar ondanks dat ik best succesvol ben, moet ook ik op de kleintjes letten. Voordat de muziekindustrie instortte, was het heel normaal dat er videoclips werden opgenomen die 60 duizend euro kostten om te maken. Dat is nu uit den boze. Nu vinden we 600 euro al veel. En als het duizend wordt, ga je op zoek naar manieren om de kosten omlaag te brengen. Je moet de kosten wel terugverdienen, en van de cd-verkoop moet je het niet meer hebben tegenwoordig. Je kunt wel optredens doen, maar de zalen moeten heel goed vol zitten wil je dat - nadat je de band en de techniek betaald hebt - er nog wat overblijft. Tegelijkertijd: het is geen klagen. Het doet me beseffen hoe gezegend ik ben, dat ik door mijn muziek de wereld rondreis. Dat ik erdoor naar Indonesië ben geweest, het land waar mijn familie vandaan komt. Maar ook dat ik erdoor naar Japan kon. Het land dat de grote boeman is in het collectief geheugen van mijn familie, herbergt mijn grootste fans. Het is ironisch en mooi tegelijk. Want muziek brengt mensen bij elkaar.' 16 MOESSON Moesson #2 augustus.indd 16 20-07-16 17:17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 16