'De filmbezoekers wisten niet dat er ver weg in Nederland mensen waren die Japanners haten' Zeven jaar heeft de Japanse regisseur Yuki Sunada aan haar documentaire gewerkt. Vanaf 2008. Toen ze in Enge land een documentaire maakte over Britse POW's, hoorde ze voor het eerst over Japans-Indische nakomelingen. Inmiddels heeft ze in Indonesië én in Japan prijzen gekre gen voor haar documentaire Children's Tears, searching for Japanese fathers maar in Nederland krijgt ze hem maar niet vertoond. Moedige mensen 'Het duurde een jaar voordat ik de footage weer terug kon zien. Het was te emotioneel voor me. Mijn lichaam kon het niet verteren', zegt Yuki: 'My body couldn't digest the testi monies.' Van de acht moedige mensen die ze interviewde, verschenen er uiteindelijk drie in haar documentaire: Mary Dehne, Ron Meijer samen met zijn moeder, en het grote succesverhaal is dat van Nippy Noya, de bekende percussi onist die in Moesson van augustus 2006 zijn verhaal vertel de. Hij vond zijn Japanse familie Nagata terug en werd er liefdevol in opgenomen. Maar hij is de uitzondering. De drie kinderen - inmiddels bijna zeventigers - uit Child ren's Tears zijn allemaal uit liefdesrelaties tussen Japanse soldaten en buitenkampers geboren, toch worstelen ze nog steeds met hun afkomst. Het spreekwoordelijke 'kind van de vijand' krijgt tijdens zijn of haar leven met veel verdriet te maken: de uitstoting door jeugdvriendjes, de al dan niet subtiele afwijzing van hun opvoedvader of juist de grote pijn als blijkt dat ze geen biologisch kind zijn van hun liefdevolle opvoedvader. Dan zijn er nog de versluierende verhalen van de moeders en de afwijsbrieven van halfzus sen en halfbroers vanuit Japan. 'Ik zal nooit de waarheid weten', verzucht één van de geportretteerden. Eén foutje Yuki Sunada werd op het bestaan van Japans-Indische kin deren gewezen door meneer Kaoru Uchiyama. Uchiyama, een 90-jarige veteraan die tijdens de oorlog op Java was gestationeerd bij een radio-eenheid, is de man in Japan van de vereniging Japans-Indische Nakomelingen (JIN) en de stichting Sakura. Op zoek naar de vaders probeert hij door te dringen in de Japanse bureaucratie, want de eerste problemen beginnen al bij de juiste schrijfwijze van de naam. Eén foutje en de aanvraag wordt afgewe zen, kom daar maar eens om na 70 jaar. Japans-Indische nakomelingen zijn geen prioriteit bij de Japanse overheid, 22 MOESSON de ouders waren immers niet getrouwd en de nakomelingen zijn slechts half Japans. Ter vergelijking: in de jaren tachtig is er wel een project geweest om oorlogskinderen in China met hun Japanse vaders te herenigen. Maar dit ging om een regio in het noorden van China waar Japanse migran ten woonden en dus betrof het kinderen van twee Japanse ouders. Jullie schuld Childrens Tears is gemaakt vanuit een emotioneel perspec tief, niet politiek of historisch. 'Ik wilde niet oordelen. Alle documentaires die ik zag waren hetzelfde opgebouwd; ze eindigen met de atoombom als de ultieme bestraffing voor de brute Japanners', zegt Yuki. 'Ik wilde niet die clichés gebruiken, niet van de invaders en niet van de colonizers. Maar een documentaire maken die zowel Hollanders als Japanners zou aanspreken.' In Kobe, Fukuoka, Hiroshima, Tokyo en Osaka is de docu mentaire te zien geweest. Drie van de vijf grote Japanse kranten besteedden er aandacht aan. Niet opiniërend of his torisch, maar vanuit de 'ontbrekende vaders-focus'. Grootste shock voor de Japanse filmbezoekers waren de indrukwek kende beelden van de maandelijkse demonstratie van de stichting Japanse Ereschulden bij de Japanse ambassade in Den Haag. Yuki: 'De filmbezoekers wisten niet dat er ver weg in Nederland mensen waren die Japanners haten. Ze waren verbijsterd, want ze wisten helemaal niet dat Japan in oorlog is geweest met Nederland. Geschiedenislessen eindigen hier altijd vóór de oorlog. Toen Japanse veteranen terugkeerden, mochten ze niks zeggen over wat ze hadden meegemaakt. Ze moesten hun mond houden. Hen werd gezegd: het is jullie schuld dat Japan nu zo arm is. Omdat jullie verloren. Veel van hen waren bovendien getrouwd en konden niks vertellen over hun kind op Java.' Medelijden Yuki Sunada stopte haar hart en ziel in de documentaire. 'Ik werkte er zeven jaar aan. Op momenten was het te emotioneel voor me en moest ik het laten rusten. Ik voelde me schuldig en had zo'n medelijden. Ik gaf mezelf de schuld. Deze mensen waren zo open en liefdevol, ze waren altijd bereid om me te helpen en heel dankbaar voor wat ik deed. Hoe meer mensen de documentaire zien, hoe groter de kans is dat deze kinderen hun vaders terugvinden. Ik ben het hen verschuldigd dat ik alles doe om hun vaders te vinden.' Zien? Kom Children's Tears bekijken op 6 september om 19.30 uur in het Chassé Cinema, Claudius Prinsenlaan 8 in Breda. Reserveren: 076 - 530 31 31 of via www.chasse.nl. Moesson #2 augustus.indd 22 20-07-16 17:18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 22