'Een verhaal moet verteld worden en het recht moet die opening bieden' vallen, voor mensen met Nederlandse wortels of met de Nederlands nationaliteit, zouden we ook een zaak kunnen voorbereiden, mits het bewijs er ligt.' Dus we kunnen niet deze periode in zijn geheel als een zaak voorleggen bij de Indonesische staat, als een hele grote groep slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers, met de vraag: wat gaan jullie daaraan doen? Zegveld: 'Het zou interessant zijn om dat eens nader te bekijken: Los van het feit dat de rechtsstaat in Indonesië niet zo ontwikkeld is als in Nederland, kan ik daar als Nederland se advocaat niet procederen. Je hebt lokale advocaten en een goed georganiseerde groep nodig die zo'n zaak neerzet, wil je dit voor elkaar krijgen. Dit doe je niet even. Het roept tevens allemaal weggestopte herinneringen op, het doet soms pijn. Maar als je die energie hebt en je kunt je organiseren... Zo zijn wij er ook aan begonnen. Dus als de Indische gemeenschap zich organiseert, denk ik dat zij een verschil kan maken. Je hebt natuurlijk wel iemand nodig die dat begeleidt. Er moet een vordering komen richting Indonesië: dit is er gebeurd, u bent verantwoordelijk, de schade is zoveel, ga dat maar regelen. Dat het kan weten we, want dat zien we aan Nederland. Deze rechtszaken staan er niet los van; het is een andere kant van hetzelfde verhaal. Ik zou me eveneens voor kunnen stellen dat we op een gegeven moment een brief schrijven aan de Indonesi sche regering waarin staat: Luister eens, dit is wat wij allemaal doen voor jullie burgers, wat doen jullie voor de Indische Nederlanders die slachtoffer zijn geworden van de Bersiap-peri- ode? En dan afwachten wat het antwoord is. Maar, om terug te komen op je vraag, mensen moeten zich dan wel individueel melden en met bewijzen komen van wat er is gebeurd, 28 MOESSON wat ze hebben verloren. Dat moet onder bouwd worden, maar dat is wel te doen.' Hoe dan? Ik stel me voor dat je geen foto hebt gemaakt van een dierbare die is vermoord? Zegveld: 'Nee. Maar je moet natuurlijk een geloofwaardig en logisch verhaal hebben. De details moeten kloppen. Misschien zijn er nog getuigen, of foto's van hoe en waar je daar voor leefde. Bewijs van eigendom wellicht. Kinderen die nog iets kunnen vertellen. Wat Herman de Pauw bijvoorbeeld vertelde, is een aannemelijk verhaal, daar kun je meer mensen over horen. Wanneer iemand anders het niet betwist - want zo werkt het ook vaak in het recht - dan is dat de waarheid. En dan zou er dus een grote vordering richting Indonesië uit kunnen. Het op die manier richting Indonesië op te bouwen, zo ben ik er nog niet mee bezig geweest.' Kunnen we van Nederland in deze kwestie verwachten dat het Indonesië aanspreekt op haar verantwoordelijkheid ten opzichte van de Nederlandse staatsburgers? Zegveld: 'Indonesië bestond in de Bersiap-pe- riode in feite niet, want Nederland erkende de onafhankelijkheid niet vóór 1949. Dus je zou kunnen zeggen: Nederland draagt ook de verantwoordelijkheid voor die hele Bersiap-pe- riode. En die bendes, dat was gewoon een burgeroorlog. En dan kom je bij de vraag: had iemand enige controle over die bendes? Nee dat had niemand. Dan was er ook niemand verantwoordelijk, vanuit juridisch oogpunt. Ténzij je kunt aantonen dat er een lijn is te trekken tussen de bendes van toen tot het huidige regime. Dat je aantoont dat het huidi ge regime wel degelijk gebouwd is op wat de bendes toen hebben gedaan. Anders wordt het toch wel een lastig verhaal. Je kunt Indonesië niet verantwoordelijk houden wanneer het toen niet bestond. Alleen als je aanvaardt dat Indonesië inderdaad een soeverein land was vanaf 1945, dan zou je bij Indonesië uit kunnen komen. Juridisch gezien zijn er twee kanten. Ofwel: Indonesië bestond in 1945, en dan is Indonesië nü verantwoor delijk voor wat de bendes toen deden. Of het bestond toen niet. En dan was er een burgeroorlog waarin de bendes tegen het Nederlandse regime vochten. En dan is het zo dat Nederland niet in staat was om die bendes in toom te houden. Hiervoor kun je Nederland niet verantwoordelijk houden, daar gaat geen rechter in mee. Er gaan eindeloos stemmen op om de onaf hankelijkheid naar 1945 te halen en niet 1949. En dat zal ooit misschien nog eens gebeuren, maar zover is het nog niet. Of dat nodig is dat Nederland dat gaat erkennen om zo'n zaak te kunnen aanspannen; de vraag is wat het antwoord van Indonesië zal zijn. Indonesië heeft wel als onafhankelijkheidsdatum 1945. Ik denk niet dat het antwoord zal zijn: ja maar wij vielen nog onder Nederland in die tijd. Dat staat haaks op hun eigen beleid. Je krijgt een heel interessant politiek schouwspel. En waar schijnlijk krijg je wel helemaal geen antwoord.' De gebeurtenissen zijn dus niet verjaard? Zegveld: 'Executies zijn zo ernstig dat de rechter daarvan heeft gezegd dat die niet zijn verjaard. Maar voor verlies van eigendom geldt dit niet. Dus het in brand steken van huizen, het vernielen van bezit tijdens de Bersiap-pe- riode, dat is allemaal verjaard. Daar hoef je bij de rechter niet mee aan te komen. Dat is juridisch gezien niet ernstig genoeg.' Wat zouden Indische Nederlanders moeten doen om het gelijk aan hun kant te krijgen? Zegveld: 'Dat hangt er dus van af of je het juridisch of politiek in wilt kleden. Wanneer Moesson #2 augustus.indd 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 28