k Thuis in Beeld Alfred Birney (61), tweede generatie, schrijver Bregtje Knaap (39), freelance tekstschrijver, derde generatie: vfonds Indisch Herinneringscentrum Meer verhalen lezen en op de hoogte blijven? Like ons op Facebook: Indiëherdenking ADVERTORIAL Ook Alfred Birney woont dit jaar de Indiëherdenking bij. Het belaste verleden van zijn ouders, die allebei de oorlog meemaakten - de één in Indië, de ander in Nederland -maakte dat zijn thuis vroeger niet altijd even prettig was, en riep bij hem vanaf zijn vroegste jeugd veel vragen op. Gevraagd naar zijn 'Thuis in Beeld' selecteerde Alfred het volgende fragment uit zijn onlangs verschenen bestseller roman 'De tolk van Java': 'Intussen blijf ik worstelen met de vraag of nachtmerries overdraagbaar zijn. Dat ik die met hem deel zonder dat hij er ook maar erg in heeft. Als ik ga slapen, draai ik mijn rug nog altijd niet naar de deur toe... Ik ben nog altijd als een kind zo bang in het donker. Daarom ben ik een nachtdier. Gitaarspelen en gitaarles geven doe ik in de namiddag en avond. Deze woorden schrijf ik 's nachts. Of ik lees een roman. Of ik kijk maar wat voor me uit, tegen mezelf pratend, daar ben ik goed in. Het zijn geen zuivere monologen maar dialogen, want een stem in mijn binnenste geeft antwoord. Dat is geen geest, dat is geen onbekende, dat ben ikzelf. De nacht is mijn vijand, de nacht is mijn vaders paladijn en daarom ben ik wakker. Door te waken kan ik de nacht in de gaten houden. Dit is de voortzetting van hoe de Arend sliep met halfopen ogen.' (De tolk van Java p. 531-2, Uitgeverij De Geus/Singel Uitgevers 2016). 'Deze foto is genomen in het Tropenmuseum in Amsterdam. Ik was er met mijn zoontje en mijnbroerenzijn kinderen. We wilden de jongens laten zien waar onze familie vandaan komt. Mijn broer houdt zijn ving ero|s Indonesië, mijn neefje op Nederland. Pasroen drong het tot me door dat er een Oglvewereld, en ook een wereld van verscëiltussen beide landen ligt. Wat heeStdetvootm ijn grootouders betekend om van dans saac hier te komen? Ik ben altijdtrotsgewenct op mijn Indische achtergronO.Mitn uiterlij d maakt dat ik me eigenlijk overal ter wereld thuis kan voelen. In Nederland ben ik Nederlands, in Indonesië en Thailand ziet iedereen dat ik deels Aziarirthggn.Zo werd ik in de kraton van Yo^aoloor een hoogbejaarde abdi dalem gricceliggoed herkend als een mix van West-Javaans, Sumatraans, Nederlands et uenbeesje Chinees. "Jaaaaa, Indo jij!" Opstsaatin Rome, Parijs en Spanje vragen loerisnen me de weg. En dankzij mijn Armeense betovergrootmoeder heb ikooktrekken uit die regio. Dit jaar ga ik .000,^66^ naar de Indiëherdenking i sDsneaogl Ik realiseer me meer en meerdscid óók de geschiedenis van mijn Indische grootouders en mijn vader - de dubbele oorlog, de gedwongen migratie naar Nederland en het hier een nieuw bestaan opbouwen - met me meedraag, en dat de dingen waar de eerste en tweede generatie mee geworsteld hebben mij indirect hebben gevormd.' Oost west, thuis best?' is dit jaar het thema van de Indiëherdenking. Veel Indische Nederlanders en Molukkers kwamen na de Tweede Wereldoorlog voor het eerst in Nederland. Nood gedwongen creëerden zij een nieuw thuis, voor henzelf en de generaties na hen. Wat is 'thuis' voor u? We wil len graag uw verhaal horen, met een (oude of nieuwe) foto. Zo doet u mee: 1. Mail uw foto en verhaal (max. 250 woorden) naar info@ indischherinneringscentrum.nl. Van een speciaal familiemoment, een herinnering of een voorwerp met esngijsondeuctrha ul... Alles kan! ZWcrmeM ooe nvr unao^,anres nëtelnfoonnommer.A^ank vocrtwintenOieg,outvhnetu sen iuegëot6/7-o/v6 1 De hnaëlireis mgnndvv8augsscëë2016. Alleisnë eonëën dë/o'ë gn verëalen worënnopƒ5auguetgsin6 en Haag tijdens de Indische Salon van de Indiëherdenking geëxposeerd. U bent van harte welkom! 'Thuis in Beeld' is een project van Hst Indisch Hen nn eringscentrum nnntichting6erdeëkigg 15 Augënten1945.Vccrm eer info zie www.indischherinneringscentrum.nl en 8ww.indienpƒdguV inë.n! F 15 augustus 1 O/l C in\/actoort ir BRONBEEK Moesson #2 auqustus.indd 49

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 49