Het succes van zijn bedrijf is vooral te danken aan het
feit dat !Melk laat zien dat ze iets anders kunnen. Het
ontwerp moet passen in de context van de plek waar het
komt, moet duurzaam zijn, zowel economisch als sociaal.
Er wordt gekeken naar de geschiedenis van de omge
ving, soms gaat een ontwerp zelfs terug naar hoe het
landschap oorspronkelijk was. Als het maar hart en ziel
heeft. Hoe ze daar precies voor zorgen kan Jerry niet uit
leggen. 'Het creatieve proces kun je niet omschrijven. Je
moet je voorstellen: een componist maakt een creatief
werk en dat hoeft hij toch ook niet te verklaren. Lacht.
Muziek is, denk ik de meest pure vorm van creativiteit.
Mensen doen daar heel wetenschappelijk over, maar dat
is onzin. Het komt altijd ergens vanuit je binnenste. De
enige manier waarop ik het kan uitleggen is: je bent een
method actor, een Robert DeNiro bijvoorbeeld, en iedere
keer als je je voorbereidt op een nieuwe rol, dan zorg
je ervoor dat je het personage bént. Het gaat gepaard
met deep research, je heel erg bekend maken met de
geschiedenis, de anekdotes die over een bepaalde stad
of bepaalde plek gaan. En dan kan je jouw interpretatie
eraan geven.'
'WE PROBEREN ELKE KEER EEN SOORT VERWON
DERING TE ONTLOKKEN. DAT MENSEN ZEGGEN: HE,
DIT IS IETS BIJZONDERS, DAT BESTAAT NOG NIET'
SEPTEMBER 13
heb twee motoren en als ik dan ga, rijd ik het liefste in
de woestijn. Daar kan ik enorm van genieten. Dan komen
de ideeën zo toktoktoktoktok binnenvallen.'
Vanuit je binnenste
Je doet het samen
Een opdracht moet iets verrassends kunnen worden. 'Het
komt van twee kanten. Als de opdrachtgever op zoek is
naar iets origineels en bijzonders, komen ze al snel bij
mij. Zo werkt het andersom ook: als wij voelen dat we
er iets mee kunnen, dan doen we het. Het is geen solo
iets, je doet het altijd samen met je collega's en met je
opdrachtgever. Gemiddeld heb ik een man of 5, 6 op een
project zitten. Bij alle projecten ben ik zelf betrokken. Ik
ben meestal degene die de lijnen uitzet, het project in
een bepaalde richting duwt die origineel is, die mensen
nog nooit gezien hebben. En ik zorg dat de opdrachtge
ver daar achter staat, want die wil juist altijd iets wat al
bestaat. Lacht. Dat doe ik vooral door heel aardig te zijn
en vaak bier met ze te gaan drinken. Mijn opdrachtgever
uit Las Vegas heb ik zelfs naar Nederland gehaald, zijn we
Indisch gaan eten.
Ons werk heeft niet een bepaald handschrift. We doen niet
aan vormentaal die elke keer herhaald wordt. Dat zeker
niet. Maar we proberen wel elke keer een speciale kwaliteit,
speciaal karakter, een soort verwondering te ontlokken.
Dat mensen zeggen: hé, dit is iets bijzonders, dat bestaat
nog niet. Het is niet zo dat ik dwarslig, dat als ze het ene
willen, ik het tegenovergestelde doe. Dat niet. Maar als
wij vinden dat een bepaalde plek iets nodig heeft, hetzij
groen, hetzij bestrating, dan doen we dat.'
Bewijsdrang
Jerry's zoektocht naar een alternatief, is naar zijn mening
heel Indisch. 'Het gaat denk ik terug naar de jaren '50; daar
is die bewijsdrang ontstaan. Dat is niet iets waar je bewust
mee bezig bent, maar wat je genetisch hebt meegekregen.
Mijn ouders zijn erg bezig geweest met zichzelf een plek
toekennen in Nederland. De eerste generatie heeft er met
die bewijsdrang aan bijgedragen dat de Indische gemeen
schap niet meer gezien wordt als allochtoon. Dat vind ik
bijzonder. Een hele generatie die in een keer moet verkas
sen naar een land waar je je totaal niet thuis voelt en dat
word je ook nog eens flink ingepeperd. En dat je het dan
zover schopt dat je onderdeel wordt van de cultuur. Dat is
iets wat ik bewonder. En je zou kunnen zeggen dat wij dat
op kleinere schaal doen met !Melk hier in Amerika.'
Moesson #3 september.indd 13 24-08-16 13:19