Het succes van zijn bedrijf is vooral te danken aan het feit dat !Melk laat zien dat ze iets anders kunnen. Het ontwerp moet passen in de context van de plek waar het komt, moet duurzaam zijn, zowel economisch als sociaal. Er wordt gekeken naar de geschiedenis van de omge ving, soms gaat een ontwerp zelfs terug naar hoe het landschap oorspronkelijk was. Als het maar hart en ziel heeft. Hoe ze daar precies voor zorgen kan Jerry niet uit leggen. 'Het creatieve proces kun je niet omschrijven. Je moet je voorstellen: een componist maakt een creatief werk en dat hoeft hij toch ook niet te verklaren. Lacht. Muziek is, denk ik de meest pure vorm van creativiteit. Mensen doen daar heel wetenschappelijk over, maar dat is onzin. Het komt altijd ergens vanuit je binnenste. De enige manier waarop ik het kan uitleggen is: je bent een method actor, een Robert DeNiro bijvoorbeeld, en iedere keer als je je voorbereidt op een nieuwe rol, dan zorg je ervoor dat je het personage bént. Het gaat gepaard met deep research, je heel erg bekend maken met de geschiedenis, de anekdotes die over een bepaalde stad of bepaalde plek gaan. En dan kan je jouw interpretatie eraan geven.' 'WE PROBEREN ELKE KEER EEN SOORT VERWON DERING TE ONTLOKKEN. DAT MENSEN ZEGGEN: HE, DIT IS IETS BIJZONDERS, DAT BESTAAT NOG NIET' SEPTEMBER 13 heb twee motoren en als ik dan ga, rijd ik het liefste in de woestijn. Daar kan ik enorm van genieten. Dan komen de ideeën zo toktoktoktoktok binnenvallen.' Vanuit je binnenste Je doet het samen Een opdracht moet iets verrassends kunnen worden. 'Het komt van twee kanten. Als de opdrachtgever op zoek is naar iets origineels en bijzonders, komen ze al snel bij mij. Zo werkt het andersom ook: als wij voelen dat we er iets mee kunnen, dan doen we het. Het is geen solo iets, je doet het altijd samen met je collega's en met je opdrachtgever. Gemiddeld heb ik een man of 5, 6 op een project zitten. Bij alle projecten ben ik zelf betrokken. Ik ben meestal degene die de lijnen uitzet, het project in een bepaalde richting duwt die origineel is, die mensen nog nooit gezien hebben. En ik zorg dat de opdrachtge ver daar achter staat, want die wil juist altijd iets wat al bestaat. Lacht. Dat doe ik vooral door heel aardig te zijn en vaak bier met ze te gaan drinken. Mijn opdrachtgever uit Las Vegas heb ik zelfs naar Nederland gehaald, zijn we Indisch gaan eten. Ons werk heeft niet een bepaald handschrift. We doen niet aan vormentaal die elke keer herhaald wordt. Dat zeker niet. Maar we proberen wel elke keer een speciale kwaliteit, speciaal karakter, een soort verwondering te ontlokken. Dat mensen zeggen: hé, dit is iets bijzonders, dat bestaat nog niet. Het is niet zo dat ik dwarslig, dat als ze het ene willen, ik het tegenovergestelde doe. Dat niet. Maar als wij vinden dat een bepaalde plek iets nodig heeft, hetzij groen, hetzij bestrating, dan doen we dat.' Bewijsdrang Jerry's zoektocht naar een alternatief, is naar zijn mening heel Indisch. 'Het gaat denk ik terug naar de jaren '50; daar is die bewijsdrang ontstaan. Dat is niet iets waar je bewust mee bezig bent, maar wat je genetisch hebt meegekregen. Mijn ouders zijn erg bezig geweest met zichzelf een plek toekennen in Nederland. De eerste generatie heeft er met die bewijsdrang aan bijgedragen dat de Indische gemeen schap niet meer gezien wordt als allochtoon. Dat vind ik bijzonder. Een hele generatie die in een keer moet verkas sen naar een land waar je je totaal niet thuis voelt en dat word je ook nog eens flink ingepeperd. En dat je het dan zover schopt dat je onderdeel wordt van de cultuur. Dat is iets wat ik bewonder. En je zou kunnen zeggen dat wij dat op kleinere schaal doen met !Melk hier in Amerika.' Moesson #3 september.indd 13 24-08-16 13:19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 13