ARCHITECTUUR volledig Javaanse pendopo-stijl, uitgevoerd in hout. De gebouwen voegen zich naadloos in het karakter van de omgeving. Heel anders zijn Pasar Djohar in Semarang (1938) en Pasar Gedeh in Soerakarta (1929). Hier maakt hij gebruik van de nieuwste voor uitgang in betontechnologie. Hij creëert twee gemeentelijke markten in gewapend beton met een 'paddenstoel'-vloerconstructie. De daken zijn op diverse niveaus geplaatst en geven de markt daglicht en ventilatie. Onvast in vormgeving Een andere in Indië actieve architect bouwt ook in beton, Charles Prosper Wolff Schoema- ker, een totok. Die neemt actief deel in het ar chitectuurdiscours van begin jaren twintig over het zoeken naar een eigen Indische bouwstijl. Hij schrijft met dedain in een van zijn artikelen over: 'Onvermogen tot grote bouwconcepties, onvast in vormgeving, ongevoelige sleur in de toepassing van de weinige methoden van constructie en versiering, ziedaar de Javaanse bouwtraditie. Mijn opvatting is, dat Java geen architectuur, geen architectuurtraditie heeft' en feller in toon geschreven: 'Hoog tijd dat Europeanen hier het goede voorbeeld geven met echte eigentijdse architectuur.' Het moet gezegd zijn: Villa Isola (1932) in Bandoeng is een prachtig voorbeeld van volledig westerse stijl van het Nieuwe Bouwen. Wolf Schoemaker, vanaf 1922 buitengewoon hoogleraar aan de Technische Hogeschool in Bandoeng, krijgt tegenspraak van de twee Indische architecten Maclaine Pont en Karsten. Zij vragen zich juist af welke rol de Indonesi sche traditie zal gaan spelen. Maclaine Pont vraagt zich af of niet eens tijd wordt voor opleidingsmogelijkheden voor 'den Javaan tot gekwalificeerde Indonesische architect.' In die tijd bestond er nauwelijks technisch onderwijs voor 'inlanders' laat staan technisch hoger onderwijs. Maclaine Pont en Karsten zijn voorstanders van zo'n ontwikkeling en dragen de Indië-eigen stijl uit in een aantal gebouwen die zij ontwerpen. Ze staan daarin niet alleen. Wanneer de grote Berlage deelneemt aan de discussie, kiest hij de kant van de twee Indo's. De discussie ver- zandt in 1924; Indonesische studenten worden dan al toegelaten tot de hogeschool. Zakelijke perkara Want in 1921 arriveert de derde en beroemdste architect in Bandoeng om er te studeren. Zijn naam is Soekarno. Hij is in 1901 in Soerabaja geboren en gaat naar de Nederlandse Keta- bang hbs. Hij wil verder studeren in Nederland, maar zijn moeder overtuigt hem ervan in Indië te blijven bij zijn volk. Tijdens zijn studie zal hij ongetwijfeld vaak hebben gelopen door het aulacomplex dat door Henri Maclaine Pont is ontworpen. Of hij ooit de ontwerper ervan heeft gesproken, wie zal het zeggen? Na zijn afstuderen als architect in 1926 gloort echter een nieuwe toekomst. Er staat hem veel be langrijker werk te wachten. Een taak als leider van de toekomstige Republiek Indonesië. Henri Maclaine Pont heeft zich inmiddels op de archeologie gestort, doet bijvoorbeeld opgravingen in Trawoelan bij Modjokerto, waar hij 20 jaar woont. Hij bestudeert er de geschie denis van het koninkrijk Majapahit. Ontwerpen doet hij haast niet meer. Zijn laatst gerealiseer de werk is een rooms-katholieke missiekerk en complex in Pohsarang (1936) bij Kediri. Zijn voormalige vriend Thomas Karsten - ze zijn inmiddels met elkaar gebrouilleerd vanwe ge een zakelijke perkara - heeft tegelijkertijd een grote invloed op de uitbreidingsplannen van veel steden op Java en Sumatra. Hij is een belangrijk adviseur van naast Semarang ook Batavia (ontwerp Koningsplein 1937), Ban doeng, Magelang, Malang (Idjen Boulevard), Buitenzorg, Djogjakarta, Soerakarta, Madioen, Poerwokerto, Tjirebon, Palembang, Medan en Padang. Gevangen Door zijn politieke activiteiten wordt Soekarno door het Nederlands bestuur tien jaar verban nen. Eerst op het eiland Flores, daarna vier jaar in Bengkoelen. En passant ontwerpt hij er twee huizen en de Masjid Malïk, nog immer aan de Jalan Suprapto. Deze moskee heeft een kruisvormige plattegrond en een gelaagd piramide dak van zink. In datzelfde jaar wordt Henri Maclaine Pont in kamp Tjimahi geïnterneerd door de Japanners. In hetzelfde kamp zit ook Thomas Karsten al sinds 1942 gevangen. Beiden hebben hun za kelijk geschil tot dan niet kunnen bijleggen, de Indo's ontwijken elkaar zelfs in het kamp. Kar- sten overlijdt net voor het einde van de oorlog in 1945 aan de ontberingen. Vlak voor hij stierf tekende hij in zijn dagboek op: 'Indonesia ber- mulialah, Indonesia bersatulah!' (Nobel Indone sië verenigd U allen!) Karsten was uitgesproken positief over een onafhankelijk Indonesië, maar menigeen in zijn omgeving vond hem daarin te progressief. Indonesië is Karsten echter niet vergeten. In 2014 herdenkt Magelang de 130-ja- rige geboortedag van Thomas Karsten met veel festiviteiten, inclusief een tentoonstelling over hun gezichtsbepalende architect. De aanvankelijk zo zwakke Maclaine Pont over leeft de oorlog wel. Hij probeert nog in Indië te blijven voor een professoraat in Bandoeng, maar dat lukt niet en hij vertrekt teleurgesteld naar Nederland waar hij in 1971 overlijdt. De door hem ontworpen aulagebouwen in Ban doeng krijgen in 2006 een uitbreiding met een Campus Center ontworpen door architect Bas- koro Tedjo, afgestudeerd aan de ITB, dezelfde vroegere Technische Hogeschool. En Soekarno? Hij is dé inspirerende architect geweest van het tegenwoordige Jakarta. Vanuit het Koningsplein (Medan Merdeka), bepaalt hij de verkeerscorridor Thamrin-Sudirman naar Kebajoran Baru, een nieuwe satellietstad ten zuidwesten van de hoofdstad en in 1948 door Mohammad Soesilo ontworpen. Soesilo werkte voor de oorlog bij Thomas Karsten op het bureau in Semarang. In de jaren '50 en '60 initieert Soekarno belangrijke gebouwen rond Medan Merdeka, zoals de Istiqlal moskee, in 1954 ontworpen door Friedrich Silaban en het Monument Nasional (Monas) van Soedhars- ono uit 1961. Aan de Jalan Thamrin verschijnt nieuwe hoogbouw, het warenhuis Sarinah, Wisma Nusantara, door Japanse ontwikkelaars gerealiseerd en Hotel Indonesia van de Deense architect Sörensen. Nu zijn het Medan Merde ka en Bundaran HI, zoals de rotonde bij Hotel Indonesia wordt genoemd, iconische the place to öe-plekken in het Jakarta van de 21e eeuw geworden. Met dank aan Herman Keppy. 40 MOESSON Moesson #3 september.indd 40 24-08-16 13:23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 40