Liem Bwan Tjie Feest met Ais en Lien mimmm LEZING 0 0 INSPIREREN BLANDJA BOEKOE BELEVEN Liem Bwan Tjie (1891-1966) probeerde in zijn werk moderne westerse architectuur en Chinese traditie samen te smelten. Zijn voorouders woonden er al 4 generaties lang, toen Liem Bwan Tjie in 1891 in Semarang werd geboren. Hij kwam uit een geslacht van textielgroothandelaren en dankzij zakelijke contacten in Nederland kon hij daar gaan studeren. Hij haalde de hbs en daarna twee MTS-diploma's, één voor Bouwkunde en één voor Waterbouwkunde. Gestrand in Nederland door de Eerste Wereldoorlog, liep hij verschil lende stages bij bureaus in Amsterdam, onder meer bij Michel de Klerk, en raakte beïnvloed door de Amsterdamse School. Tijdens zijn studie in Delft en later aan de Ecole des Beaux Arts in Parijs, werd Liem Bwan Tjie door mede studenten steeds bewuster van zijn Chinese achtergrond en de discriminatie van Chinezen in Indië. In 1926 vertrekt hij dan ook naar Chi na, waar hij zijn studie voltooid en verschillen de bruggen ontwerpt. In 1929 gaat hij door onlusten noodgedwon gen weer terug naar Semarang. Daar begint hij binnen een jaar zijn eigen bureau. Hij was de eerste Chinese architect in Nederlands-In- dië en ook de eerste architect in Indië die totaalconcepten ontwerpt van huizen inclusief inrichting, meubilair en accessoires als lampen en tapijten. Op deze manier kon hij zorgen voor een totale harmonie zoals nagestreefd in de yin-yang filosofie. Nog een voorbeeld van de oosterse gedachtewereld in zijn werk is dat zijn ontwerpen in harmo nie met natuur en omgeving moeten zijn. In Indië was daar natuurlijk alle ruimte voor. De prachtige villa van Han Tiauw Tjong in Semarang is er een uitgelezen voorbeeld van. De sterkste invloed van Amsterdamse School-stijl zien we terug in zijn meubilair, dat overigens vaak gebaseerd is op Chinese traditionele meubels, maar dan veel meer gestileerd. Ook zijn duidelijk invloeden van Le Corbusier en Frank Lloyd Wright te ontdekken. Vooral prachtig zijn de villa's van diverse Chinese opdrachtgevers in Semarang. Ook na de onafhankelijkheid van Indonesië bleef Liem Bwan Tjie een populaire architect die in werd gezet voor grootschalige overheidsprojecten. Zijn stijl werd steeds soberder en strakker, waarbij wel nog altijd gevoel voor verhoudingen en harmonie een grote rol speelde. Met dank aan mevrouw I.S. Rombout-Liem. Op 10 september geeft Moesson-columnist Frans Leidelmeijer een lezing in De Spekkoek. Hij gaat het hebben over de invloed van Indone sische kunstenaars op de Amsterdamse School, waaronder architect Liem Bwan Tjie. Locatie: de Schatkamer van het gebouw De Bazel (De Spekkoek), Vijzelstraat 32 in Amsterdam. Aanvang: 19.00 uur. Vrije toegang. ÏM Meer lezen over Liem Bwan Tjie? v r Dat kan in onze online jaargangen II J Mooriootj opwww.moesson.nl Yc§D/r^nc^' Het blijft feest met de onvermoeibare Ais Lawa-Lata en Tante Lien; nu is er weer een nieuwe cd uit van het dolle duo: Cackle party TekKotek. Lekker hardop meeka- kelen? Wij mogen van Rood Hit Blauw 5 exemplaren verloten van de cd. Meedoen? Stuur voor 12 september naar redactie@ moesson.com o.v.v. Tek Kotek'. Of per post: Moesson, postbus 2074, 3800 CB in Amersfoort. Vergeet je adresgegevens niet! SEPTEMBER 07 Moesson #3 september.indd 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 7