0 ben vanaf heel jonge leeftijd blootgesteld aan muziek. Mijn vader speelt altijd muziek en ik heb hem van kleins af aan zien optreden. Hij heeft me nergens toe gedwon gen en wilde dat ik mijn muzikaliteit in mijn eigen tempo verkende. Pas op mijn 14e ontdekte ik dat ik zingen en piano spelen leuk vond, toen was ik al een tiener. Ik heb ook nooit officieel zangles of pianoles gehad; mijn vader heeft me zangles gegeven, maar hij houdt niet zo van de techniek. Hij focust zich liever op hoe je verschillende liedjes kunt interpreteren. Mijn opa stierf voordat ik werd geboren, maar mijn vader vertelde altijd veel over hem. Ze zijn allebei eerlijk in hun muziek en hunkeren altijd naar muziek. En dat doe ik ook. ONTDEKKINGSREIS Er was veel druk in het begin. Mijn opa was een bekende jazzmuzikant, mijn vader is een levende legende. Ik treed in hun voetsporen. Dat is frustrerend, want ik probeer te voldoen aan alle verwachtingen. Maar dat kan ik helemaal niet, want ik speelde nog geen piano op mijn achtste. Ik hou van muziek, ik hou van zingen, maar ik weet dat ik nooit op dat niveau zal komen. Mijn vader zei: ik weet dat je van muziek houdt, ik weet dat je van muziek maken met mij houdt. En hij begreep wat ik wilde met dit album en zei zelf: ik ga me er niet mee bemoeien, doe het zoals jij het wilt. Dus ik kon me over die kant van mezelf zetten die met mijn vader wil concurreren en die me met hem vergelijkt. Of misschien is concurreren wat sterk geformuleerd; ik wil hem niet teleurstellen. Maar ik realiseer me nu dat dat een last is die ik zelf op me genomen heb. En nu die last van mijn schouders is, is de ontdekkingsreis van zelf een album maken veel lichter. En daarnaast leer ik ook mezelf kennen. Het is een zoektocht naar volwassen worden, me comfor tabel voelen in mijn lichaam en met mijn stem. SPIRITUELE KANT Ik ben een ontzettende perfectionist, ik wil alles meteen helemaal goed doen. Maar ik ben ook ongeduldig, het moet snel, ik wil dat het er nü is. Er was een tijd dat ik het haatte dat ik lui ben, dat ik zo'n perfectionist ben, ik haatte dit aan mezelf en ik haatte dat. Toen kwam die spirituele kant van me boven en realiseerde ik me: ik heb mijn slech te kanten, maar ik heb ook mijn goede kanten en het is de kunst om met allebei die kanten te kunnen werken. Het maken van dit album staat voor mij voor het samenwerken van die beide kanten en daarmee iets maken. Ik wil niet alleen mijn successen omarmen, maar ook de tegenvallers. WRITERSBLOCK Een jaar geleden, toen mijn eerste single uit was, stagneer de ik. Ik kon niet meer schrijven. Ik was een jaar lang met van alles bezig, maar niet met schrijven. Langzaam kwam ik daar uit en ik schreef er een blog over, want ik realiseer de me dat dit niet alleen over mij gaat. In deze tijd, vol met haat en geweld, wilde ik juist iets doen wat goed is. Wat mensen in hun hart raakt. Ik heb het gevoel dat veel kinderen alleen zien hoe perfect het leven van popsterren is en hoe mooi ze zijn. Ze weten niet hoe het achter de schermen is. Maar het leven gaat niet om perfect zijn, er is altijd ruimte om te groeien. Het duurde zo lang om dit album te maken omdat ik zo'n perfectionist ben. Maar toen dacht ik: dit is wie ik ben en waar ik nu ben in het leven. En ik weet dat ik zal blijven groeien, maar nu is het even goed zo. Dat was de belangrijkste les voor mij en daaruit ontstond het nummer Against Time. AUTHENTICITEIT Een van mijn voorbeelden is India Arie, vooral om hoe ze praat over zelfliefde en vergeving. Dat spreekt me aan, het thema van mijn album draait daar ook om. Ik heb een jonger zusje en twee jongere broertjes. Social media hebben zo'n grote impact op hun leven; vertellen hen hoe ze zich moeten gedragen, hoe ze eruit moeten zien. En het zorgt dat ze iemand worden die ze misschien niet zijn. Ik word er zelf ook door beïnvloed, door de beautystandaard bijvoorbeeld. Die is heel onrealistisch. Ik wil me goed voe len in mijn lichaam, me goed voelen als ik zonder make-up naar buiten ga. Het gaat om authenticiteit en jezelf trouw blijven. Wie je bent van binnen, dat komt eerst, de rest daarna. LABEL-LOOS Ik hou van de indie-scene [independent; red], mijn mede indie-muzikanten. Ze zijn zo cool en zelfs in deze industrie streven ze hun idealen na. Mijn vader is ook zo, het zit gewoon in de familie. Ik maak geen compromissen in mijn smaak van schrijven, ik ga niet schrijven zodat het ergens gedraaid wordt. Mensen houden ervan verrast te worden, iets nieuws te horen. Voor dit album heb ik dan ook geen label, want ik wilde dat het écht was. Ik heb het gevoel dat veel medemuzikanten hier in Indonesië hun muziek com promitteren zodat ze maar verkopen, omdat ze hun huur moeten betalen, moeten eten. Begrijp me niet verkeerd, dat is ook begrijpelijk, maar ik vind het zo zonde. Ik wil dat ze zien dat er altijd een andere manier is om dingen te doen, dat dat oké is en dat je meer bereikt als je buiten je comfortzone treedt. De muziek creëren gaat voor, dan pas komt de rest. Muzikanten vragen aan me: ben je niet bang dat niemand zal luisteren naar je muziek? Maar ik geloof dat als mensen jouw boodschap en muziek moeten horen, die vanzelf op hun pad komen. Er zal altijd wel iemand zijn die het kan waarderen om jóu. Dat is wat mij betreft leuker 12 I MOESSON Mrtaccrtn JtA r»Hv»hor inrlrl 10 Q7_na_1«

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 12