INTERVIEW 14 MOESSON dan dat er miljoenen mensen luisteren naar iets wat niet echt mijn muziek is. VOOR DE ZIEL Ik denk niet graag in hokjes, maar als ik moet omschrijven hoe mijn muziek klinkt, dan zou ik zeggen dat R&B en soul dominant zijn in mijn muziekstijl. Natuurlijk zit er ook een vleugje jazz in; ik ben ermee opgegroeid. Er zit ook pop in, want ik hou van pop. Maar R&B en soul zijn leidend. Niet per se in de muziek, maar vooral de tekst en de manier waarop ik het zing: het is muziek voor de ziel. Ik schrijf als iedereen slaapt, dan word ik niet afgeleid. Inspiratie komt na middernacht. Ik ben alleen en in the zone. [Lacht] Ik ben dan ook geen ochtendmens. Ik begin meestal met de akkoordenschema's. Ik probeer daarmee iets onver wachts samen te stellen. Als ik dat heb gevonden, volgen de melodie en de tekst meestal vanzelf. Soms werk ik met een zin die ik eerder heb geschreven en schrijf ik van daaruit een liedje, maar meestal gaan de melodie en tekst tegelijk. Ik hou van het schrijfproces. Je schrijft en schrijft en schrijft. Als je dan het rauwe materiaal dat je eerder geschreven hebt gaat terugluisteren, ontdek je nieuwe dingen van jezelf. Het heeft op mij een helende werking; ik ken mezelf steeds een stukje beter en ik hou weer meer van mezelf. FAMILIEGESCHIEDENIS Onze familiegeschiedenis speelt een grote rol in mijn le ven, al weet ik er nog niet zoveel van. Ik hou er van al die verhalen te horen. Het verbindt me meer met wie ik ben, het beïnvloedt me en hoe ik me gedraag. Mijn Duits-In donesische moeder [Sophia Latjuba; red] is geboren in Duitsland en heeft er nog familie, daar ben ik wel eens ge weest. Ik heb ook nog familie in Nederland; broers en zus- sen van mijn opa. Ik zou hem zo graag nog op een bepaalde manier willen leren kennen, ook al is hij inmiddels overleden. Mijn vader had zo'n hechte band met hem en mist hem heel erg, dus hij gaat nooit ver in op de details. Dus ik hoop de overige familie van mijn opa te kunnen opzoeken om met hen over hem te praten. Mijn opa was deels Nederlands en Pakistaans en nog veel meer. Zijn zus woont in LA en toen ik daar woonde heb ik met haar veel over onze familiegeschie denis gepraat. Ze zei tegen me dat ik ook nog deels Chinees ben. Ik dacht alleen maar: hoe dan? Van welke kant? ERFENIS Mijn vader zegt tegen mij dat ik de erfenis van mijn voor ouders later moet doorgeven; zonder hen waren we er immers niet geweest. En zonder mijn opa was onze muzikale gemeenschap in Indonesië er niet geweest. Ik bewonder wat mijn opa gedaan heeft, toen hij naar Jakarta kwam was hij nog een van de weinige jazzmuzikanten. Soekarno was groot fan en nodigde hem vaak uit voor optredens in zijn Istana. Voor hem veranderde mijn opa zijn naam van Lemmers in Lesmana. Later begon hij zijn muziekschool, samen met mijn vader, in Jakarta. Die is er nog steeds, maar mijn vader ver kocht hem toen mijn opa overleed. Het is een plek geworden waar muzikanten samenkomen, elkaar ontmoeten en waar samenwerkingen ontstaan. Zonder die muziekschool had ik mijn bandleden en producers nooit ontmoet. Mijn vader heeft grote dromen, echt insane grote dromen. Hij bouwt nu op Bali een muziekschool, waar hij muziekles geeft, net zoals mijn opa dat vroeger deed. Er zijn zoveel muzikanten die niet weten waar ze naartoe kunnen om zich verder te ontwikke len. Mijn vader probeert hun samen te brengen, creëert een plek waar ze zich kunnen ontwikkelen, in hun muziek maar ook als persoon. Ik vind dat een prachtig ideaal en wil die muziekschool graag voortzetten later. Dat is mijn doel.' Moesson #4 oktober.indd 14 27-09-16 16:43

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 14