geen enkele plaatopname uit die koloniale tijd bewaard gebleven is' 'loukTvan is aan ramp ontkomen 'De Indische jazz is een stille geschiedenis omdat saarasftiw» SiSss; HET JAAR 1937 Ik weet wat Ccx de Groot voelt, maar--_ jw »-fïftsSSt,aS«! daarna als final touch in in de geheimen van het vertolken van het werk van Beethoven en Chopin. ZINGEND ZUSJE De familie keerde na drieënhalf jaar geïnspi reerd terug naar Malang, want ook vader en moeder hadden hun voordeel gedaan met het verblijf aldaar: hij als volleerd violist en zij als gediplomeerd couturière. Helaas bleek voor Lud al snel dat werken als concertpianist van zeventien jaar met modern Frans repertoire vrijwel onmogelijk was. In de pers werd zelfs gesuggereerd dat hij als Indische jongen door Nederlandse beroepskrachten werd tegenge werkt. Hij kwam ermee in de plaat- (Van onze verst Tarenlane is concert-pianist Louis van Zele Jeen vleugellamme pechvogel zeker boven zijn geboorteland zweefde. En toen wi door eigen wilskracht opnieuw had leren vliegen moest hij vluchten voor de politieke vraaUucht van de Indonesische aremL Hj vluchtte naar Nederland cn belandde na Viucnue ii«<" vrouw artistieke omzwervingen i achter. - een toekomst, die rvingen mei Breda.Nóóit meer reizen, maar bekomen van de door6'^cCellSrngen werd afgekapt tot aan de wortel. Soms voel ik me vierhonderd en zestig jaar, F»w«* apart», zegt Van Zele. En dan heeft hij zijn eig leeftijd met tien vermenigvuldigd... Italiaan Joseph Accomasso en in 1926. voor talriike werken resulteerden. LUB VAN ZELE: opnieuw wonderkind I z^n^maaT het "luktegeweest kan dalThaar dShtader op-| podium kon hy echter nooit meec ®?e™ew5lsiterl vioeien. Maar nóóit meer Jg Hij beëindigde zijn 'Wdies W Y?|r3 betreden. - iTlfte FJ vtr mtn|k|kg wlSle in Chopin en van Beet-i ïeWorden. Ze heelt net als. ik selijke krant en De Malanger schreef hierover: 'hoge aspiraties werden de bodem ingeslagen, dromen van het bereiken van hoogtepunten, idealen, ze vervlogen als ijdele illusies. Een nieuw ritme leren, de maat verkrachten werd de nieuwe obsessie.' Daarmee werd de toen populaire, maar door serieuze musici versma de jazz bedoeld, waarin Van Zele de komende jaren noodgedwongen zijn heil moest zoeken om een bestaan op te bouwen, onder meer als pianist bij de stomme film in de bioscoop. Toch slaagde hij er ook in het klassieke element op de voorgrond te plaatsen met lezingen over Chopin en pianosolo recitals. Later ontwikkelde hij zich in Oost-Java tot een zeer veelzijdig musicus, en speelde een hoofdrol in het culturele leven van Malang en Soerabaja. Hij bewoog zich daarbij zowel op het terrein van de klassieke muziek als de jazz. In de Japanse tijd wist de hele familie Van Zele buiten de kampen te blijven. Lud kreeg een baan (met rode band) bij Radio Soerabaja. Problemen met zijn handen - een verlamming en een infectie - maakten in die periode een einde aan zijn j loopbaan als concertpianist. Zijn vrouw Dany Baerts, met wie hij I in 1943 trouwde, sleepte hem door die moeilijke periode heen. Met veel doorzettingsvermogen wist hij desalniettemin opnieuw een redelijke techniek op te bouwen. Na de oorlog leek Lud zich gezien de advertenties in de kranten voornamelijk te richten op iazz en dansmuziek inwijaae in y hovens werk. gaatóheid stuitte op een muur van r,"0eS?«T hieroverHoge _asp|™- heeft artiestenbloea opnieuw met programma's voor de strijdkrachten, voor de radio met zijn zingende zusje Lilly, en als pianist met zijn Radio-Sextet, zijn Swingtet en in het Luxor Welfare Cabaret. Tevens werd hij dirigent van het Radio Omroeporkest van Soerabaja. In 1950 vertrok hij als zovele Nederlanders uit Indië om in Nederland een nieuw bestaan op te bouwen. Als gevolg van een fataal auto-ongeluk werd Lud niet ouder dan 63 jaar. Zijn muzikale nalatenschap werd liefdevol en uiteindelijk goed opgeborgen op een Haagse zolder. OP ZOLDER Gelukkig vond ik die zolder, in Den Haag nota bene, mijn woonplaats. Na enige navraag over nazaten van Lud kwam ik namelijk terecht bij zijn neef Mark Boon, de zoon van Lilian Ducelle, die 'boven' ging zoeken en in het bezit bleek van het manuscript. Hij heeft de met de hand geschreven partituur gescand en naar me opgestuurd. Geweldig om een dergelijke bijzondere compositie in handen te krijgen, temeer daar ik pianist ben en het stuk zelf kan bekijken en instuderen. Zomaar van blad te spelen was lastig, niet alleen vanwege de kleine nootjes van het handschrift, maar ook door de vele virtuoze passages, de swing bas, en het pittige tempo. De diverse jazz thema's zijn geïnspireerd op Broadway filmmuziek in de stijl van de swing era. In het eerste deel bijvoorbeeld horen we een thema dat sterk doet denken aan de song 'Oh, Lady be good' van George Gershwin. Er is trouwens sterke gelijkenis met diens 'Rhapsody in Blue'. Of is het zelfs bedoeld als een eerbetoon aan de jazz componist in verband met diens overlij den op 11 juli 1937? Op het Tong Tong Festival heb ik ter afsluiting MnPQQnn MR nn\/pmhpr inHH AA

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 44