HET JAAR 1937 Lilian, moeder Van Zele, Hedwig en Ludwig in Monaco Ludwig van Zele, Soerabaja, ca. 1935. van mijn lezing over jazz in Indië de cadens uit het eerste deel gespeeld, gevolgd door het slot van dat deel voor piano samen met orkest. Het publiek moest er zelf de saxofoons en trombones bij denken omdat ik alleen een vleugel tot mijn beschikking had. Ook vroeg ik de zaal met andere oren te luisteren - alsof bebop en moderne jazz nog niet bestonden - en terug te gaan naar het tijdperk van de oude jazz en de swing. MANILLA-JAZZ Een dergelijk stuk draagt sterk bij aan de geschiedenis van de jazz in Indië, vooral daar er zo weinig bekend is op het gebied van compositie en opnamen. Er komt zelfs een hele biografie in zicht van een musicus die een belangrijke rol speelde in het muziekleven van Malang en Soerabaja, zowel in de koloniale tijd, de Japanse bezetting als de naoorlogse jaren. Ongetwijfeld is dat een zeer bewogen leven geweest waarin de omstandigheden Lud van Zele dwongen al in een vroeg stadium naast de klassieke muziek het pad van de jazz en de populaire dansmuziek te kiezen. Hoe zou hij gespeeld hebben in Dancing Tabarin en hoe zou zijn Swingtet (bestaande uit Filipijnse spelers) met Manilla-jazz geklonken hebben? Ook hier verzucht ik: konden we maar een op name beluisteren! Wat het jazzconcert betreft is het gunstig dat er zowel een versie bestaat voor twee piano's als een uitgeschreven versie voor pianosolo en jazzensemble. Praktisch gezien kunnen twee pianisten het concert - na serieus instuderen, het is een klus - uitvoeren, maar mooier is de tweede versie. Hopelijk is er een bigband geïnteresseerd in een uitvoering of eventuele bewerking. En wat betreft die verzonken Indische jazzwereld, die beschrijf ik graag. Want wordt het niet tijd voor een nieuw boek over jazz in Indië? Dat nazaten dat waarderen blijkt wel uit een emotionele reactie van Robert Zwanepol, een kleinzoon van de bassist van Brown's Sugar Babies, Tjoh Tomassouw. Naar aanleiding van mijn oproep in Moesson schrijft hij: Uw initiatief om een lezing te houden over de jazzwereld in Indië, bracht wel enige emotie te weeg bij mij en mijn familie. Mijn opa is name lijk omgebracht in Ambarawa door de Japanse bezetter, net voor de capitulatie. Het voelt als een grote eer dat deze muzikanten anno 2016 door u weer de aandacht krijgen die zij destijds ook kregen. 46 MOESSON Moesson #5 november.indd 46 26-10-16 13:02 Ludwig ca 1970

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 46