Anna May Wong (1905-1961) Uit de kunst Haar naam werd door mijn moeder en haar zuster in de jaren vijftig bij ons thuis in Den Haag vaak gebruikt. Als een van hen een nieuw kapsel had, of de poederkwast wat kwistig had gebruikt, dan was de gevleugelde uitdrukking: 'Je lijkt wel Anna May Wong!' En een lol dat ze dan hadden. Wie was toch die Anna May Wong? Zij bleek de eerste Aziatisch-Amerikaanse Hollywoodactrice te zijn; in het vooroorlogse Indië waren mijn moeder en haar 2 zusters grote fans van haar. Anna May Wong werd in Los Angeles, op de grens van Chinatown, geboren als Wong Liu Tsong (Bevroren Gele Wilg). Haar ouders waren tweedegeneratie Chinese emigranten. Toen in 1919 in Chinatown een film werd gemaakt en figuranten werden gezocht, begon haar carrière. Met haar Chinese uiterlijk kreeg ze in Hollywood stereotype rollen als Dragon Lady of Lotus Flower. Op het witte doek mocht Anna May Wong geen blanke tegenspeler kussen, ook niet als hij als Aziaat was gegri meerd. Interraciale relaties waren in veel staten strafbaar. Door haar elegante verschijning en met behulp van de visagisten en stilisten van de filmindustrie, groeide ze uit tot een mode-icoon. En werd uitgeroepen tot best geklede vrouw van Hollywood. Maar beu van de stereo type rollen, vertrok Anna May in 1928 naar Europa waar ze furore maakte in Duitse films, bevriend raakte met Marlene Dietrich en cineaste Leni Riefenstahl. Ze speelde in Londen toneel met Laurence Olivier. Hoewel ze haar school niet had afgemaakt, leerde ze vloeiend Oxford Engels, Duits en Frans spreken. Shanghai Express (1932) met Marlene Dietrich en regisseur Josef von Sternberg zou haar beste film worden. Terug in Amerika moest ze de grootste teleurstelling in haar carrière ervaren toen de hoofdrol in de verfilming van De Goede Aarde van Pearl Buck aan haar neus voorbij ging. De regisseur vond haar 'te Chinees om een Chinese te spelen' en gaf de voorkeur aan de Duitse actrice Luise Rainer. De rest van de jaren dertig speelde Anna May Wong in B-films, waar ze wel volwaardige rollen speelde. Ze Door haar elegante verschijning en mn b van de visagisten en stilisten van d ze Uit tot een mode-icoon. Srie, maakte nog een reis naar China en bestudeer de er de Chinese cultuur. In de jaren vijftig speelde ze in de tv-serie The Gallery of Mada me Liu-Tsong, de eerste met een Aziatische in de hoofdrol. Ze leed soms aan depressies, rookte en dronk. Op 56-jarige leeftijd stierf ze in haar slaap aan een hartaanval. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. DECEMBER 21 Moesson #6 december.indd 21 23-11-16 12:12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 21