Anna May Wong (1905-1961)
Uit de kunst
Haar naam werd door mijn moeder en haar zuster in de
jaren vijftig bij ons thuis in Den Haag vaak gebruikt. Als
een van hen een nieuw kapsel had, of de poederkwast
wat kwistig had gebruikt, dan was de gevleugelde
uitdrukking: 'Je lijkt wel Anna May Wong!' En een lol
dat ze dan hadden.
Wie was toch die Anna May Wong? Zij bleek de eerste
Aziatisch-Amerikaanse Hollywoodactrice te zijn; in het
vooroorlogse Indië waren mijn moeder en haar 2 zusters
grote fans van haar.
Anna May Wong werd in Los Angeles, op de grens van
Chinatown, geboren als Wong Liu Tsong (Bevroren Gele
Wilg). Haar ouders waren tweedegeneratie Chinese
emigranten. Toen in 1919 in Chinatown een film werd
gemaakt en figuranten werden gezocht, begon haar
carrière. Met haar Chinese uiterlijk kreeg ze in Hollywood
stereotype rollen als Dragon Lady of Lotus Flower. Op
het witte doek mocht Anna May Wong geen blanke
tegenspeler kussen, ook niet als hij als Aziaat was gegri
meerd. Interraciale relaties waren in veel staten strafbaar.
Door haar elegante verschijning en met behulp van de
visagisten en stilisten van de filmindustrie, groeide ze
uit tot een mode-icoon. En werd uitgeroepen tot best
geklede vrouw van Hollywood. Maar beu van de stereo
type rollen, vertrok Anna May in 1928 naar Europa waar
ze furore maakte in Duitse films, bevriend raakte met
Marlene Dietrich en cineaste Leni Riefenstahl. Ze speelde
in Londen toneel met Laurence Olivier. Hoewel ze haar
school niet had afgemaakt, leerde ze vloeiend Oxford
Engels, Duits en Frans spreken. Shanghai Express (1932)
met Marlene Dietrich en regisseur Josef von Sternberg
zou haar beste film worden. Terug in Amerika moest ze
de grootste teleurstelling in haar carrière ervaren toen
de hoofdrol in de verfilming van De Goede Aarde van
Pearl Buck aan haar neus voorbij ging. De regisseur vond
haar 'te Chinees om een Chinese te spelen' en gaf de
voorkeur aan de Duitse actrice Luise Rainer.
De rest van de jaren dertig speelde Anna May Wong
in B-films, waar ze wel volwaardige rollen speelde. Ze
Door haar elegante verschijning en mn b
van de visagisten en stilisten van d
ze Uit tot een mode-icoon.
Srie,
maakte nog een reis naar China en bestudeer
de er de Chinese cultuur. In de jaren vijftig
speelde ze in de tv-serie The Gallery of Mada
me Liu-Tsong, de eerste met een Aziatische
in de hoofdrol. Ze leed soms aan depressies,
rookte en dronk. Op 56-jarige leeftijd stierf ze
in haar slaap aan een hartaanval.
Frans Leidelmeijer bespreekt iedere
maand kunst die is ontstaan uit
Europese en Indische kruisbestuiving.
DECEMBER 21
Moesson #6 december.indd 21
23-11-16 12:12