'EEN GROOT DEEL VAN DE NEDERLANDSE OUDEREN DREIGT LETTERLIJK BUITEN DE (ZORG-)BOOT TE VALLEN.' Moesson #6 december.indd 51 23-11-16 12:13 Waarmee kampen oudere mensen dan vooral, voordat ze echt hulpbehoevend worden? Jerry Bochem: 'Dat is net zo verscheiden als er culturen zijn. Waar we naar toe willen is dat de mensen ons weten te vinden. Wat je nu ziet is dat men er pas als er behoefte aan zorg is achter komt dat er nog zoveel meer mogelijk is. We zitten eigenlijk net in die overgangsfase. Wat vaak speelt zijn de familieverhoudingen, het financiële stuk dat vaak niet naar buiten komt, de WMO-aanvragen, de verwerkings- problematiek van trauma's uit het verleden of als er een partner is weggevallen. Maar ook de mantelzorgproblematiek. En dan zie je deze mantelzorgers zich afvragen: "Waarom schenk je aandacht aan mij? Het gaat toch om moeder of vader, niet om mij?" Maar ook hun zorgen en welbevinden zijn in het hele proces buitengewoon belangrijk.' 'Ik kom uit het algemeen maatschappelijk werk (AMW)', legt Shirley verder uit. 'Daar was je gewoon heel erg doelmatig bezig. Je kwam ergens binnen, dit is het plan, dit zijn de stap pen, dus dit gaan we doen, klaar. Maar wij van Zeni, wij mogen luisteren naar wat de mensen te vertellen hebben. En dat is in de Indische DECEMBER 51 al gauw bleek die bescheiden aanpak in de praktijk niet te voldoen; onze kaders waren te beperkt. Er is veel meer nodig; niet alleen zorg in de zin van huishoudelijke hulp, begeleiding, verpleegkunde of medische zorg bij de oudere thuis of bij ons, in één van onze woonzorgcen tra. Daarom zijn we met "Zeni" gestart. Zeni, dat is het Indonesische woord voor genie, voor het allerbeste. Samen vormen we een team van zorgprofessionals en kijken en luisteren wij naar het verhaal van de oudere mens, en daarbij beantwoorden we alle zorgvragen op de allerbeste manier!' Marjolein van de Wagen is teamleider extra murale zorg bij Rumah Saya en projectleider van ZENI. 'Wat wij hebben gezien, is dat de expertise die wij hebben, mensen helpt over een drempel heen te komen. Toen we pas begonnen, ging het nog om de naamsbekendheid, om te laten zien wat we te bieden hebben, nu zie je dat de zorgomgeving en maatschappelijk werk ons opzoeken, als er binnen onze doelgroep iets speelt. Als er daar problemen zijn, worden wij ingeschakeld.' En waar lopen ze dan in die doelgroep tegen aan? 'Vaak gaat het om de herkenning en erkenning van de eigen cultuur,' zegt Shirley Coenraad, het jongste lid van het team Zeni. 'Je moet kunnen zien en taxeren wie er tegenover je zit, we moe ten niet onderschatten wat zij hebben meege maakt. Het gaat erom dat wij hen hun verhaal kunnen laten vertellen, en zo een band krijgen.'

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2016 | | pagina 51