PIEKERAN Racisme komt in Nederland niet voor, denken we. Mooi wel, beweert Gloria Wekker in haar studie White Innocence. Het boek heeft veel stof doen opwaaien. Wat hebben Indo's eigenlijk met witte onschuld te maken? DOOR MARJOLEIN VAN ASDONCK ILLUSTRATIE REMONA POORTMAN IT'S NOT YOU Toen een vriend (ook Indo) en ik jaren geleden geweigerd werden bij Grand Café Kroonen- burgh in Amersfoort, omdat 'vanaf vijf uur alleen nog gedineerd mag worden', dacht ik: ach, ze denken natuurlijk dat we Marokkanen zijn ofzo. We accepteerden schouderophalend. Toen ik later in ondertrouw ging, vertelde de ambtenaar van de burgerlijke stand me in duidelijk Nederlands tot tweemaal toe dat als iemand in het buitenland had gewoond of was geboren (indringende blik), die persoon een speciaal formulier moest invullen. Steeds wees ik vriendelijk naar mijn toekomstige echtge noot - immers degene die in Californië en in West-Berlijn had gewoond. Weer verklaarde ik achteraf het geval met dat deze ambtenaar natuurlijk dacht dat ik een Marokkaanse moet zijn geweest. Wat een domoor. Natuurlijk was die vent dom. Maar ik ook. Want waarom voelde ik mij beter? Waarom dacht ik dat als de ambtenaar eenmaal wist dat ik Indisch was, dat dan alle problemen uit de wereld waren? Want dan wist hij immers dat ik geen allochtoon was, en dus ongevaar lijk en beschaafd... Het boek met de meesterlijke titel White Inno cence van Gloria Wekker heeft het afgelopen half jaar voor veel opschudding gezorgd in Nederland. Maar niet in Indisch Nederland, al luidt de ondertitel van Wekkers boek: Para doxes of colonialism and race. En het opmer kelijke is dat Indo's amper een rol spelen in Wekkers boek. Waarom niet? Gloria Wekker (Paramaribo, 1950) is emeritus hoogleraar sociale en culturele antropologie, gespecialiseerd in gender en etniciteit. Wekker is voorzitter van de Commissie Diversiteit van de Universiteit van Amsterdam, die eind oktober 2016 in haar eindrapport onder meer concludeerde dat te veel studenten aan de UvA wit zijn, en te veel hoogleraren man. Een JANUARI 39 Moesson #7 januari 2017.indd 39 23-12-16 16:31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 39