Edgar Fernhout De Indische kunstenaar Jan Toorop is de stamvader van een Nederlandse schildersdynastie: dochter Charley, haar zoon Edgar Fernhout en diens zoon Rik Fernhout. Schrijvende meisjeshanden, olieverf op doek, /929. Ex- collectie Bep Rpróveld, dochter van. A/mtóingn-' 40 x /9 cm, inclusi^ au^entieke Ijt. Uit de kurnt Edqar Fernhout (1912-1974) is qeboren uit een huwelijk van Charley Toorop en de filosoof Henk Fernhout. Edqar trad in de voetsporen van zijn moeder en schilderde in zijn vroeqe periode, net als zij, in een realistische stijl. Weliswaar verfijnder, zoals te zien op het afqebeelde schilderijtje van handen die een brief aan het schrijven zijn. In deze periode schilderde hij veel stillevens en portretten in kleine formaten in de voor hem kenmerkende verfijnde, realistische stijl. Na de dood van zijn moeder in 1955, betrok hij haar door Piet Kramer qebouwde huis annex atelier in Amsterdamse School stijl in Berqen. Later liet Charley haar huis herinrichten door Gerrit Rietveld. Onder invloed van de zee, strand en duinen ontstonden qeabstraheerde strandstillevens met aanqespoelde voorwerpen in zachte, bijna kleurloze tinten. Onder invloed van dé schilder van De Stijl, Piet Mondriaan, voerde hij in een later stadium de abstractie noq verder door in zijn schilderijen van de natuur. In 1974 heb ik Edgar Fernhout ontmoet, toen hij met de conceptuele kunstenaar Jan Dibbets die een klant van me is, mijn galerie in het Amsterdamse Spiegelkwartier bezocht. Hij was een slanke, bescheiden man met een vriendelijke uitstraling. Beide kunstenaars waren toen verbonden als docent aan de Ateliers 63, een postacademische opleiding voor jonge beeldende kunstenaars, die in eigen ateliers kritisch worden begeleid door gerenommeerde kunstenaars. Een paar maanden na deze ontmoeting hoorde ik van Jan Dibbets dat Edgar Fernhout onverwachts was overleden. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuivinq. FEBRUARI I 23 Mneccnn #8 fehriiari 2017 indd 23 25-01-17 1351

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 23