Edgar Fernhout
De Indische kunstenaar Jan Toorop is de stamvader van
een Nederlandse schildersdynastie: dochter Charley,
haar zoon Edgar Fernhout en diens zoon Rik Fernhout.
Schrijvende meisjeshanden, olieverf op doek, /929.
Ex- collectie Bep Rpróveld, dochter van. A/mtóingn-'
40 x /9 cm, inclusi^ au^entieke Ijt.
Uit de kurnt
Edqar Fernhout (1912-1974) is qeboren uit een huwelijk
van Charley Toorop en de filosoof Henk Fernhout. Edqar
trad in de voetsporen van zijn moeder en schilderde in
zijn vroeqe periode, net als zij, in een realistische stijl.
Weliswaar verfijnder, zoals te zien op het afqebeelde
schilderijtje van handen die een brief aan het schrijven
zijn. In deze periode schilderde hij veel stillevens
en portretten in kleine formaten in de voor hem
kenmerkende verfijnde, realistische stijl.
Na de dood van zijn moeder in 1955, betrok hij haar
door Piet Kramer qebouwde huis annex atelier in
Amsterdamse School stijl in Berqen. Later liet Charley
haar huis herinrichten door Gerrit Rietveld. Onder
invloed van de zee, strand en duinen ontstonden
qeabstraheerde strandstillevens met aanqespoelde
voorwerpen in zachte, bijna kleurloze tinten. Onder
invloed van dé schilder van De Stijl, Piet Mondriaan,
voerde hij in een later stadium de abstractie noq
verder door in zijn schilderijen van de natuur.
In 1974 heb ik Edgar Fernhout ontmoet,
toen hij met de conceptuele kunstenaar Jan
Dibbets die een klant van me is, mijn galerie
in het Amsterdamse Spiegelkwartier bezocht.
Hij was een slanke, bescheiden man met een
vriendelijke uitstraling. Beide kunstenaars waren
toen verbonden als docent aan de Ateliers 63,
een postacademische opleiding voor jonge
beeldende kunstenaars, die in eigen ateliers
kritisch worden begeleid door gerenommeerde
kunstenaars. Een paar maanden na deze
ontmoeting hoorde ik van Jan Dibbets dat
Edgar Fernhout onverwachts was
overleden.
Frans Leidelmeijer bespreekt iedere
maand kunst die is ontstaan uit
Europese en Indische kruisbestuivinq.
FEBRUARI I 23
Mneccnn #8 fehriiari 2017 indd 23
25-01-17 1351