ZEVEN SCHEPEN VERDWENEN ER ONLANGS VAN DE BODEM VAN DE JAVAZEE Drie Britse schepen, één Amerikaanse onderzeeër en drie Nederlandse schepen: de kruisers Hr. Ms. De Ruyter, Hr. Ms. Java en het merendeel van de torpedobootja- ger Hr. Ms. Kortenaer. Op de plek voor de Indonesische kust waar de schepen eens lagen, zijn nu enkel nog de afdrukken van de bodems in de bodem over. De schepen zijn hoogstwaarschijnlijk door ijzerhandelaren in stukken naar de haven van Surabaya gesmokkeld. Hoogstwaar schijnlijk. Want wie de schepen precies van de bodem van de Javazee heeft gehaald, is tot op de dag van vandaag onduidelijk. EEN EERBETOON De roof van de oorlogsbodems kwam boven water toen de 81-jarige Theo Doorman, zoon van schout-bij-nacht Karel Doorman, afgelopen november in Indonesië aan kwam om het zeemansgraf van zijn vader te bezoeken. Hij wilde om zijn vader te eren een plakkaat ter nage dachtenis aan de Slag in de Javazee en de gevallen soldaten bij de drie Nederlandse schepen plaatsen. Ook wilde hij een documentaire over de Slag in de Javazee maken om de slag, die dit jaar 75 jaar geleden is, te herinneren. Maar toen de duikers naar de zeebodem afdaalden op zoek naar de schepen, ontdekten ze dat de schepen niet meer te vinden waren. Ook uit sonarbeel- den bleek dat de schepen niet meer op hun plek lagen. OORLOGSGRAF Toen het nieuws van de verdwijning van de Hr. Ms. De Ruyter, Hr. Ms. Java en de Hr. Ms. Kortenaer bekend werd, ontstond er direct veel reuring in Nederland. Nu denk je misschien: hoezo dan? De schepen zijn toch al gezonken en liggen op de bodem van de zee al decennia lang weg te roesten? De drie schepen vergingen op 27 februari 1942 tijdens de Slag in de Javazee. Aan Nederlandse kant verloren meer dan 900 marinemensen hun leven. Omdat de schepen tot zinken zijn gebracht door de Japanners gelden de drie schepen daarom als oorlogsgraf. En zaken meenemen van een schip dat als oorlogsgraf geldt, is tegen het internationale recht en 26 MOESSON daarom strafbaar. Volgens ditzelfde internationale recht is Indonesië verantwoordelijk voor de zeemansgraven die binnen haar territoriale wateren liggen. 'BELANGRIJKER ZAKEN AAN ONS HOOFD' Na navraag bij de Indonesische overheid, bleek dat de schepen niet geruimd zijn door de Indonesische overheid. Maar wat er dan wel met de schepen gebeurd is, daar kon de Indonesische overheid geen antwoord op geven anders dan: 'dat het onmogelijk is alles in de gaten te houden wat er in de zeeën rond het eilandenrijk gebeurt.' 'We hebben wel belangrijker zaken aan ons hoofd', was het antwoord. Niet het antwoord waar we in Nederland op hoopten, maar logisch vanuit Indonesisch perspectief. Het land heeft al meer dan twintig jaar te maken met piraterij in de territoriale wateren en ook het in de gaten houden van religieus extremistische terroris ten die via de zeeën rond Indonesië nationale grenzen proberen te overschrijden, vergt de volledige aandacht van de Indonesische marine. En dan heb ik het nog niet eens over de vluchtelingen uit Afghanistan en China die via de Indonesische wateren Australië proberen te bereiken en daarvoor een levensgevaarlijke tocht over zee wagen. Niet zelden komt er een overvolle vluch- telingenboot in nood door de woeste golven, met alle noodlottige gevolgen van dien. PIRATES OF THE PANCASILA De wateren rond Indonesië, alles wat buiten het zicht van de kustlijn is, is een soort Wilde Westen, maar dan in het Oosten en niet in de woestijn, maar op en onder water. Er ligt en drijft goud geld voor zij die hun hand niet omdraaien voor moord, mensenhandel en diefstal. Zo is het aantal aanvallen per jaar van piratenbendes sinds 2008 gestegen van 28 naar 108 in 2015. In 2015 alleen al zijn er naar schatting 15 duizend vluchtelingen verdronken in de Indonesische territoriale wateren. En de Indonesische overheid is de controle totaal kwijt, hoewel de marine mensen redt waar ze kan, is Indonesië geen veilige haven voor zij die vluchten voor een beter leven. Stafchef generaal Gatot Nurmantyo noemde de vele vluchtelingen die de oversteek wagen 'dom' en 'levend haaienvoedsel'. Welkom in Indonesië dus. En dan zijn er nog de kleine jongens, de mensen die spreekwoordelijk het grofvuil afstruinen op zoek naar oud-metaal. Alleen het grofvuil is geen oud bankstel of een televisie met een enorme beeldbuis, maar roesti ge gezonken schepen voor kostbare grondstoffen als metaal, aluminium en koper. Hetzelfde is de Hr. Ms. De Moesson #8 februari 2017.indd 26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 26