BUITENZORG VOOR WELZIJN Een Indische dagopvang zonder zorg HET BESTE UIT TWEEWERELDEN DOOR PETER HUIJS, BTH-THINKPICTURES 'Alles wat we hier doen gaat volgens gevoel en empathie', zegt Oscar Sanders, hoofd en oprichter van Buitenzorg voor Welzijn, een thuisbasis voor Indische Nederlanders in het Brabantse. Je stapt er binnen en je voelt het meteen: Indisch-thuis, de geuren, de gelui den, de constante activiteit van de ladies in de keuken en dat allemaal in een hoekhuis van een woningrijtje in een wijk in Eindhoven. Het 'gevoel' is er. We begroeten heel hartelijk de ouderen die er samen zijn, afkomstig uit het voormalig Neder- lands-Indië, de Molukken en Indonesië. Het zijn ouderen die veel dezelfde dingen hebben meegemaakt, maar die ook best wel een grote onderlinge verscheidenheid kennen. Het is goed oog te houden voor die ver scheidenheid. Het duizend-eilandenrijk dat Nederlands-Indië was, een grote archipel met heel veel grotere en kleinere eilanden, kent een bijna even grote verscheidenheid in eigen gewoonten en gebruiken. Oscar Sanders ziet dat wel. Hij is een blanda met een grote dosis nuchterheid, die van aanpakken weet en het hart op de juiste plaats heeft. Precies tien jaar geleden startte hij de dagopvang Buitenzorg voor Welzijn. Deels uit ontevredenheid, voor het grootste deel uit de goedheid van zijn hart. Oscar is ooit begonnen als activiteitenbe geleider. Maar in toenemende mate werd hij ontevreden over het steeds bureaucratischer regime dat de managers van grotere zorgin stellingen afdwongen. Hij zag hoe zijn cliënten daaronder leden. Vanuit die impuls startte hij de huidige dagopvang, vol wisselende activi teiten en bezigheden. 'Kijk, ik ben geen Indo', zegt hij, 'maar ik geef om Indische Nederlanders, ik maak me kwaad om wat zij hebben moeten doorstaan, want zij zijn keer op keer gepakt. Ze hadden hun jeugd in voormalige Nederlands-Indië, kregen een oorlog voor de kiezen met de jappen en toen nog de Bersiap-periode. In twee of drie fasen verplicht gerepatrieerd naar Nederland. Indische Nederlanders hebben alle zeilen bij moeten zetten om het te maken, om overeind te blijven. Ze kwamen in een land in wederop bouw, die weinig behoefte had aan immigran ten uit een kolonie die het thuisfront boven dien verloren was. Hun spaargeld moesten ze eerst opmaken, voordat ze steun kregen. De meubeltjes die de staat voorschoot, moesten ze tot op de laatste cent terugbetalen. Het is genoeg geweest!' De dagopvang van Buitenzorg noemen ze de 'Indische Soos', met als centraal gegeven natuurlijk de gezamenlijke Indische makanan, de maaltijd, die rond het middaguur staat aangericht. O, de uitwisseling die er dan is, de herinneringen! Maar ook als een eventueel ongemak of verdriet dat een van de dagbewo ners treft is er ruime aandacht. En zo is Bui tenzorg ondertussen uitgegroeid tot veel meer dan een dagopvang. Want vanuit Hermelijn straat 1 als basis is er al een grotere cirkel van betrokkenheid ontstaan. Oscar en zijn mede werkers hebben ook oog voor het wel en wee in de thuissituatie van de mensen die bij hem dagopvang genieten. En deze cirkel breidt zich automatisch uit: want als de mensen het moeilijk krijgen - niet alleen met de verzorging van zichzelf, maar ook met de samenleving, of de buurt, of de gemeente - springen zij ook in. Maatschappelijk werk, overleg met de sociale dienst, overal helpt Buitenzorg in Welzijn de beste oplossingen te vinden. 46 MOESSON Moesson #8 februari 2017.indd 46 25-01-17 13:51

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 46