Gerard Mosterd PREMIÈRE Supriyanto, Martinus Miroto, Sri Qadariatin en Jamaluddin Latief. Naar aanleiding van dit succes vroeg Gerard aan Goenawan Mohamad een actuele tekst te schrijven in een Javaanse context. Goenawan Mohamad, nestor van de hedendaagse Indo nesische literatuur, politiek activist, criticus en kunstkenner, ging graag op het aanbod in. In 2012 waren er in Nederland in het Tropenthe ater al twee try-outs van L'Histoire du Soldat, toen met acteur Rudy Wowor als verteller. Gerard wilde zien of de oorspronkelijke Indonesische tekst in haar eigen taal gespro ken kon worden met ondertiteling op een geprojecteerd scherm. Uiteindelijk vond hij dat voor het Nederlandse publiek niet geschikt. Bo Tarenskeen, toneelspeler, schrijver en regis seur, maakte daarom samen met vertaalster Monique Soesman van Goenawan Mohamads tekst een scherpe en humoristische Neder landse versie. Niemand minder dan Wieteke van Dort zal de rol van de verteller voor haar rekening nemen. Verwacht geen Tante Lien, maar een geksche rende Wieteke, die zich verliest in de sprook jesachtige wereld waar Goenawan Mohamad deze actuele, grappige tekst voor schreef. Na 46 jaar staat Wieteke weer op het toneel. Wieteke: 'Nu kan het weer! Vroeger werkte ik bewust bij radio en tv zodat ik 's avonds bij de kinderen kon zijn. Maar de kinderen zijn nu volwassen. Als actrice kan ik me goed open stellen en laten regisseren. Ik laat me graag op alle fronten helpen bij de voorbereiding. Ik bereid me voor door veel met mensen te praten en naar de muziek te luisteren.' Gerard groeide op met de legendarische De Stratemakeropzeeshow. Wieteke was zijn jeugdheldin. Hij vond haar ontzettend grappig. Gerard: 'Aart Staartjes, Joost Prinsen en Wieteke waren geniaal. Wat zij deden was van een hoog artistiek gehalte, tegelijkertijd was het ook heel volks. Precies wat Stravinsky voor ogen had met L'Histoire du Soldat. Een voorstelling voor een breed publiek, van alle leeftijden, die overal gespeeld kan worden. Een verbinding van allerlei niveaus, generaties, culturen, kunstdisciplines in een tijdloze en actuele context.' Wat De Stratemakeropzeeshow en L'Histoire du Soldat nog meer gemeen hebben, is dat het met bescheiden middelen gemaakt is, zonder tonnen subsidie. Drie beroemde dansers uit Indonesië, waarvan twee uit Solo en een uit Banyumas, vertol ken de danspartijen. Siko Setyanto uit Solo, de beste moderne danser van Indonesië en leerling van de gerespecteerde dansmeesters Ibu Wied Sendayani en Farida Oetoyo, zal voor het eerst op de Nederlandse podia te zien zijn. Rury Avianti is een met humor begaafde dan seres uit de Mangkunegaran Kraton van Solo. Een zeldzame combinatie omdat de rituele se- rimpi en bedhoyo dansen zo serieus zijn dat er voor humor geen plaats is. Hendro Yuliyanto komt uit Banyumas waar juist de lengger, een meer erotische volksdans, vandaan komt. De virtuoze muziek van Stravinsky wordt gespeeld door het New European Ensemble; bekend om hun uitdagende spelkwaliteit en jonge, speelse manier van experimenteren met beeldend theater. Bij een aantal voorstellingen vertelt kunstexpert Frans Leidelmeijer over de verwijzingen naar kunststromingen in het stuk. In de bewegingen, vormgeving en het gebruik van licht, zien we surrealisme, kubisme en dadaïsme terug. L'Histoire du Soldat gaat over de mens die zich laat verleiden door materialisme, egoïsme en gulzigheid. En zich dan realiseert dat dat niet de weg is en zich in plaats van rijker alleen maar armer voelt. Het werd geschreven op een moment dat de wereld in een grote economi sche crisis verkeerde. Gerard ziet een grote verwantschap tussen nu en die tijd. Hoewel wij geen oorlog ondervinden, zijn er radicale veranderingen die er toe leiden dat we anders moeten nadenken over geld en geluk. Maakt geld gelukkig? Dat vraagt Stravinsky zich af. L'Histoire du Soldat is een surrealistische, bijna kluchtige voorstelling die gaat over de corrumperende macht van geld. Voor Indo nesië veelbetekenend, als een van de meest corrupte landen ter wereld. Misschien trok het stuk daarom zo'n groot publiek. De connectie met de duivel lijkt niet van deze tijd, omdat wij daar amper meer in geloven. Gerard: 'Toen Stravinsky het stuk schreef, leefde dat idee nog wel heel sterk. In de oude versie was dan ook een sterk moralistische scheiding tussen goed en kwaad. De mens en de kwaadaardige verleiding. In de huidige versie is dat niet zo. Goed en kwaad, dat zijn we allemaal. Daarom is er in dit stuk niet een specifieke duivel. De rol van de duivel wordt dit keer niet door een individu uitgebeeld, maar door de geest van deze tijd.' Met de première van L'Histoire du Soldat op 16 maart, zal de aftrap worden gedaan naar een landelijk tournee. Voor de speellijst zie: www. neweuropeanensemble.com/perspagina.html Gerard Mosterd danste in vele buiten landse gezelschappen en producties. Zijn beginwerk als choreograaf ging over hoe het is om op te groeien tussen aardappelen en nasi goreng. Gerard Mosterd is een pionier in het opzetten van grootschalige projecten in Indonesië. Hij vindt het interessant om niet de ver schillen maar juist de overeenkomsten te zoeken en die met elkaar te verbinden. Al twintig jaar werkt hij intensief met grote Indonesische schrijvers, filmma kers en performers. Hij kreeg als enige Nederlandse theatermaker voet aan de grond in Indonesië en hij werd als enige Nederlander door Indonesië uitgenodigd om aan festivals en projecten deel te nemen. www.gerardmosterd.org MAART 27 Moesson #9 maart 2017.indd 27 21-02-17 15:35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 27