COLUMN Patricia Jacob Mijn zus Joyce was mijn held. Ze was veertien jaar ouder dan ik en voor mijn gevoel kon ze alles. Ze had een zwak voor alles wat Frans was. De single Tous les gabons et les filles van Franpoise Hardy draaide ze grijs en ze verslond het blad 20 ans. Ze leerde mij mijn eerste woordjes Frans, die ik vervolgens te pas en te onpas opdreunde. Joyce stiftte haar lippen altijd roodbruin en droeg aparte kleding; elegante jurken over een broek, sjaaltjes om haar nek. Reuze artistiek. Ze deed dan ook modevormgeving aan de kunstacademie in Arnhem. Als ze bij ons thuis kwam logeren, naaide ze met de hand jurkjes en broekjes voor mijn barbies en tekenden we samen van alles en nog wat. Haar fantasie was oneindig. Ze had zelfs haar eigen sprookjesfi guurtjes bedacht. 'Mumzels', noemde ze die. Ik probeerde ze wel eens na te tekenen, maar bij mij kwamen er geniepige trollen op papier in plaats van lieve wezentjes. APRIL 43 Moesson #10 april 2017.indd 43 {©4 29-03-17 18:45 Pasen vierden we altijd samen. Ons hele gezin was dol op gekookte eieren en met Pasen waren we helemaal niet te houden. 's Avonds aten we sambal goreng telor, 's ochtends witte kadetjes met gekookt ei. De dag ervoor beschilderden mijn zus en ik de eieren voor op het brood. Ik kwam niet verder dan een stippenpatroon, maar Joyce ging als een soort Anton Pieck aan de slag en schetste een wonderland op ieder ei: figuurtjes in gestreepte pof- broekjes, goudkleurige bloemen, felgekleurde vogeltjes en vlinders. We kletsen erop los en spraken af dat we later een kinderboek zouden maken. Zij zou illustreren, ik zou schrijven. Helaas is het er nooit van gekomen. Ze over leed in 1980. Ik denk nog vaak aan haar. Wat als ze nog had geleefd? Hoe zou ze er nu uit hebben gezien? Zou ons kinderboek er zijn gekomen? In ieder geval weet ik één ding zeker: ik zou nog steeds dol op haar zijn geweest. Patricia Jacob is culinair journalist en blogger. Op www.amsterdambitestodiefor.com beschrijft zij de beste pittige, hartige en zoete hapjes van haar woonplaats Amsterdam.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 43