van Sheila Timothy 08 MOESSON De Indische connectie Door Wim Manuhutu Foto's lifelikepictures.co Onlangs sloot het Indonesische Lifelike Pictu res een overeenkomst met Fox International Productions om gezamenlijk de film 212 Wiro Sableng te gaan maken, een film gebaseerd op een populaire boekenreeks over een pentjak silat held. Het past in een trend waarbij Indo nesische films ook op het internationale podia aan de weg timmeren. Producer Sheila Timothy (Jakarta, 1971) die Lifelike Pictures in 2008 met haar man Luki Wanandi begon, maakte eerder Tabula Rasa die ook in Nederland tijdens het CinemAsia festival te zien was. Nu is ze bezig met een documentaire over Banda die eind juli moet verschijnen. Wat veel filmliefhebbers in Indo nesië en in Nederland niet weten, is dat Sheila Timothy ook een Indische connectie heeft. Hoe ziet het met die Indische connectie? Sheila: 'Mijn moeder, Erna Hoekwater, is de enige van haar familie die niet naar Nederland is gegaan, omdat ze met mijn vader - een Indonesiër - was getrouwd. De rest van de familie is in Terneuzen terecht gekomen en daarna over de rest van Nederland uitgewaaid. Vandaar dat ik ook al vaker in Nederland ben geweest. Wat me toen opviel is dat de familie daar een geromantiseerd beeld van Indonesië heeft, maar de band is altijd gebleven.' Wat heb je meegekregen van die Indische achtergrond? Sheila: 'Buiten het familieverhaal om eigenlijk niet zo heel veel. Mijn ouders spraken wel Ne derlands met elkaar; ik kan het verstaan maar spreken is nog lastig [lacht].' Wat vertel je zelf aan je vier kinderen over die Indische wortels? Sheila: 'Het is natuurlijk belangrijk dat ze die achtergrond kennen, maar het belangrijkste is dat ze leren van hun land te houden in alle verscheidenheid die er is.' Hoe beslist Lifelike Pictures of een filmproject interessant is? Sheila: 'Het belangrijkste is het verhaal. Dat moet goed en creatief in elkaar zitten.' En nu een documentaire over Banda. Sheila: 'Mijn man kwam met het idee toen we een tentoonstelling over de specerijen route bezochten. We kwamen in contact met de jonge schrijver Irfan Ramil uit Ambon en besloten ons uiteindelijk vooral te concentre ren op Banda. Jay Subyakto is de regisseur. Het gaat in de documentaire niet alleen om de nootmuskaat, maar ook om de mensen en de spectaculaire natuur. En niet alleen om het verleden waarin macht en hebzucht een belangrijke rol spelen, maar ook over de toekomst. Hopelijk dat we hem ook op internationale filmfestivals zoals IDFA kunnen aanbieden.' Want hoe gaat het eigenlijk met de Indonesi sche filmindustrie? Sheila: 'Die blijft groeien. Dat is een gevolg van de liberalisering. Er komt meer buitenlands ka pitaal en de infrastructuur wordt sterker. Voor arthouse films blijft het overigens wel lastig, maar dat is overal in de wereld zo.' Moesson #10 april 2017.indd 29-03-17 18:44

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 8