van Sheila Timothy
08 MOESSON
De Indische
connectie
Door Wim Manuhutu Foto's lifelikepictures.co
Onlangs sloot het Indonesische Lifelike Pictu
res een overeenkomst met Fox International
Productions om gezamenlijk de film 212 Wiro
Sableng te gaan maken, een film gebaseerd op
een populaire boekenreeks over een pentjak
silat held. Het past in een trend waarbij Indo
nesische films ook op het internationale podia
aan de weg timmeren.
Producer Sheila Timothy (Jakarta, 1971) die
Lifelike Pictures in 2008 met haar man Luki
Wanandi begon, maakte eerder Tabula Rasa
die ook in Nederland tijdens het CinemAsia
festival te zien was. Nu is ze bezig met een
documentaire over Banda die eind juli moet
verschijnen. Wat veel filmliefhebbers in Indo
nesië en in Nederland niet weten, is dat Sheila
Timothy ook een Indische connectie heeft.
Hoe ziet het met die Indische connectie?
Sheila: 'Mijn moeder, Erna Hoekwater, is de
enige van haar familie die niet naar Nederland
is gegaan, omdat ze met mijn vader - een
Indonesiër - was getrouwd. De rest van de
familie is in Terneuzen terecht gekomen en
daarna over de rest van Nederland uitgewaaid.
Vandaar dat ik ook al vaker in Nederland ben
geweest. Wat me toen opviel is dat de familie
daar een geromantiseerd beeld van Indonesië
heeft, maar de band is altijd gebleven.'
Wat heb je meegekregen van die Indische
achtergrond?
Sheila: 'Buiten het familieverhaal om eigenlijk
niet zo heel veel. Mijn ouders spraken wel Ne
derlands met elkaar; ik kan het verstaan maar
spreken is nog lastig [lacht].'
Wat vertel je zelf aan je vier kinderen over die
Indische wortels?
Sheila: 'Het is natuurlijk belangrijk dat ze die
achtergrond kennen, maar het belangrijkste
is dat ze leren van hun land te houden in alle
verscheidenheid die er is.'
Hoe beslist Lifelike Pictures of een filmproject
interessant is?
Sheila: 'Het belangrijkste is het verhaal. Dat
moet goed en creatief in elkaar zitten.'
En nu een documentaire over Banda.
Sheila: 'Mijn man kwam met het idee toen
we een tentoonstelling over de specerijen
route bezochten. We kwamen in contact met
de jonge schrijver Irfan Ramil uit Ambon en
besloten ons uiteindelijk vooral te concentre
ren op Banda. Jay Subyakto is de regisseur.
Het gaat in de documentaire niet alleen om
de nootmuskaat, maar ook om de mensen
en de spectaculaire natuur. En niet alleen
om het verleden waarin macht en hebzucht
een belangrijke rol spelen, maar ook over
de toekomst. Hopelijk dat we hem ook op
internationale filmfestivals zoals IDFA kunnen
aanbieden.'
Want hoe gaat het eigenlijk met de Indonesi
sche filmindustrie?
Sheila: 'Die blijft groeien. Dat is een gevolg van
de liberalisering. Er komt meer buitenlands ka
pitaal en de infrastructuur wordt sterker. Voor
arthouse films blijft het overigens wel lastig,
maar dat is overal in de wereld zo.'
Moesson #10 april 2017.indd
29-03-17 18:44