Houtsnijwerk 1, mm IlKliSS o/) ■jtj. De enige ruimte in het Scheepvaarthuis in Am sterdam die niet in Amsterdamse School stijl is ingericht, is de grote vergaderzaal. Die is inge richt door Theo Nieuwenhuis in Nieuwe Kunst stijl, de Nederlandse variant van art nouveau, die toen het Scheepvaarthuis gebouwd werd in 1916 al over haar hoogtepunt heen was. Op de foto zien we een deel van de vergader zaal. Nieuwenhuis ontwierp het interieur als een Gesamtkunstwerk; alle onderdelen zijn op elkaar afgestemd. Op de wanden zien we goudleer behang met zeepaardjes. Verder een uit hout gesneden vis en op de panelen wa terplanten: motieven uit de zee als decoratie. Toepasselijk, want het Scheepvaarthuis was oorspronkelijk een kantoor voor 6 rederijen waaronder de KPM. Nu is er sterrenhotel Am- rath in gevestigd. Het Scheepvaarthuis staat op een historische plek. Van hieruit vertrok in 1595 Cornelis de Houtman voor het eerst naar Indië. Het donkere hout komt uit Celebes waar het via de haven Makassar naar Nederland werd verscheept, daarom wordt het ook wel Ma- kassaars ebben genoemd. Het snijwerk werd ontworpen door Theo Nieuwenhuis en de uitvoering ervan lag in handen van Indone sische housnijwerkers. Er is niet veel bekend over hen. Hoe zijn ze in Nederland terecht gekomen? Waarschijnlijk kwamen de houtsnij- werkers uit Japara op Java, een streek bekend om het houtsnijwerk. Het houtsnijwerk in de vergaderzaal is erop geïnspireerd. Het interieur werd vervaardigd in de werkplaatsen van kunsthandel E.J. van Wisselingh in Amster dam, die naast schilderijen ook luxe meubels verkocht. Naast een meubelwerkplaats hadden ze een eigen koperslagerij en een batik-atelier, want deze meubels werden vaak met gebatikt perkament versierd of bekleed. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. MEI 25 Moesson #11 mei 2017.indd 25 26-04-17 17:44

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 25