'En dan zeiden wij: belanda boesoekkaaskop, maar het had niks met racisme te maken' Tong Tong Fair BACK TO THE FIFTIES 'Bah', zegt John van Prehn, 'ik hou niet van sambal op mijn patat.' Hij komt terug op de vraag of de gevechten met racisme hadden te maken of niet. 'Onderling voch ten Indo's niet. Naast de Plu had je nog een voornamelijk Indische bende, de Sharks. Die zaten bij de Leyweg. Indo's sloegen elkaar niet. Maar ja, op een gegeven moment gebeurde dat wel, want toen trokken ze naar de Kikkers. Dat vonden wij niet zo prettig. Maar het had niks met racisme te maken. Want Indo's en Hollanders gingen gewoon met elkaar om. Er werd wel geroepen: vuile pinda. En dan zeiden wij: belanda boesoek, kaaskop, dat soort dingen, maar het had niks met racisme te maken.' Maar kon een Indische jongen in die tijd dan ongestoord door moeilijke witte buurten als Duindorp of Schevenin- gen wandelen? Van Prehn: 'Ligt eraan waar je liep. Op de Boulevard waren wij altijd met zo veel, daar hoefde je voor niemand bang te zijn. De Magneetstraat, bij de vuurtoren, dat was wat anders. Daar kon je niet in je eentje of met zijn tweeën naar toe.' Muis: 'Nee, daar ging je met een ploeg heen.' Van Prehn: 'Maar ook elders, in de Spuistraat bijvoor beeld, kon je andere groepen jongens tegen het lijf lopen van wie je niet eens wist wie het waren. En dat werd knokken. Soms gebeurde het op afspraak.' Loet Muis moet lachen: 'Westside Story op het Heeswijk- plein, stond er in de krant. Dat waren wij tegen de Gele Slang. Daar was veel gedoe over, maar er is geen klap gevallen, want de politie, op de hoogte van de afspraak, was er ook.' Cliff The Shadows Niet dat de Plu alleen groepsgewijs erop uitging om te vechten. Ze trokken vooral vanwege de onderlinge ge zelligheid met elkaar op. Naar de boulevard, het strand, de bioscoop, concerten van Indorockbands als de Crazy Rockers, en naar Cliff Richard. Cliff Richard? Jawel, voor de opkomst van The Beatles en The Stones (vooral ge liefd bij de Kikkers) waren Cliff The Shadows dé band bij teenagers in Nederland. Van Prehn: 'We hadden precies genoeg geld ingezameld en Loet zou kaartjes kopen voor het concert van Clif The Shadows. Maar voor het plaatsbespreken bleek dat er tien cent per persoon moest worden bijbetaald. Viel er dus één plaats af. Ik was de jongste, dus ik mocht niet mee.' Hij vertelt dat het bendeleven eind 1965 vanzelf ophield. 'Toen werd er eigenlijk niet meer geknokt, ik was ze ventien. Volgens de politie en de kranten waren we de gevaarlijkste bende van Nederland. Maar we waren hele maal niet gevaarlijk. Met dat gedoe met messen in 1958 hadden wij niets te maken. Dat was voor onze tijd. Kijk, ik had een boksbeugel, maar die heb ik nooit gebruikt. Bij de Bosjes van Poot waren veel meisjes en dan nam je hem mee om indruk te maken. Ik ken niemand die ze gebruikte. Nou ja, Loet heeft eens iemand met een ploertendoder geslagen.' Loet: 'Maar dat was nodig.' John: 'Zachtjes, hè?' Loet: 'Ik heb hem geaaid. Waar het was? Ik zou het niet meer weten.' John: 'Ik weet ook niet meer waar het was, ergens in de stad.' Loet Muis trouwt zijn blondine en vindt een baan. Zo zal het de meeste jongens zijn vergaan. De Plu en alle andere bendes verdwijnen uit het straatbeeld en uit de kolommen van de kranten. Loet Muis peinst hardop: 'Je moet er ook de romantiek van inzien. Dat je denkt van mensen: wat maken die nou mee? Hebben ze wel wat meegemaakt?' Op donderdag 25 mei om 14.00 uur voelen Herman Keppy en Ricci Scheldwacht Plu-leden en andere Indische jongeren van toen aan de tand. Met (ovb) Loet Muis, John van Prehn, Richard Leidelmeijer, Luc Leihutu en Bert Elia. Muziek uit die tijd wordt live gespeeld door Spring Tide. En iedereen die zich de Plu kan herinneren, is welkom om deel te nemen aan het gesprek. MEI 29 Moesson #11 mei 2017.indd 29 26-04-17 17:44

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 29