WAT IS DE NIEUW VERWORVEN RIJKDOM WAARD, ALS JE DEZE NIET KUNT TONEN? ZE STAAN LIEVER ELKE DAG IN DE FILE DAN TE MOETEN BEKENNEN GEEN AUTO TE HEBBEN. De Indonesische economie zit al een tijdje in de lift. Waar Indonesië vlak voor de economische crisis in 1997 nauwelijks een middenklasse had, is deze nu sterk in opkomst. Waar in 1997 nog geen vijf procent van de mensen een auto bezat, heeft nu 54 procent van de Indonesiërs een eigen auto. En dat is te merken. Wie zich in de hoofdstad Jakarta wil voortbewegen is vaak lopend sneller af dan met de auto. Want op de hoofd wegen in de stad sta je vaker stil dan dat je doorrijdt. Allemaal uitlaatgassen die elke dag opnieuw in de Jakartaanse lucht worden uitgestoten. Zo erg bijna, dat de karakteristieke lucht van kretek-sigaretten verdron gen is door een wasem van fijnstof. En als de cijfers niet bedriegen, wordt dit er de komende jaren niet minder op. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat vier op de vijf Indonesiërs van plan is om in de komen de twee jaar een nieuwe auto te kopen. Wereldwijd bedraagt het gemiddelde drie op vijf. AUTO BELANGRIJK STATUSSYMBOOL Met de almaar groeiende middenklasse, lijkt het er niet op dat deze cijfers de komende jaren zullen veranderen. Voor de nieuwe middenklasse is het hebben van een eigen auto namelijk een belangrijk statussymbool. Want wat is de nieuw verworven rijkdom waard, als je deze niet kunt tonen? Ze staan liever elke dag in de file dan te moeten bekennen geen auto te hebben. Als we de cijfers van Nielsen mogen geloven, schaamt in Indonesië 93 procent van de mensen die geen auto heeft, zich hiervoor. Wereldwijd is dit schaamtepercentage slechts 52 procent. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de autoverkoop in 2016 vier procent steeg naar 1,2 miljoen auto's per jaar. In 1999 waren dit er nog slechts 55 dui zend per jaar. STEEDS MEER MONDKAPJES De toename van het aantal auto's in Indonesië heeft natuurlijk gevolgen voor de luchtkwaliteit in de grote steden. In Jakarta alleen al staan er 4,1 miljoen auto's en 11 miljoen motorfietsen geregistreerd. Dat zijn bijna net zoveel voertuigen als Nederland inwoners heeft op een oppervlakte ter grootte van de provincie Utrecht. Mondkapjes zijn dan ook een steeds vaker voorkomend verschijnsel in de straten van de hoofdstad. Mensen die op de motor of met het openbaar vervoer reizen, hopen zo de hoge concentratie fijn stof in de lucht zoveel mogelijk buiten hun longen te houden. Een verstandige beslissing. Want uit een onderzoek van de Universiteit van New Delhi uit 2010 blijkt dat bijna zestig procent van de inwoners van Jakarta last heeft van aandoenin gen die direct toe te schrijven zijn aan de gevolgen van de luchtvervuiling. Zo hadden 1,2 miljoen inwoners van de Indonesische hoofdstad in 2010 last van bronchiale astma. Maar ook veel longontstekingen en hart- en vaat ziekten zijn een gevolg van de luchtvervuiling in Jakarta. En deze aantallen zijn door het toenemende autogebruik de afgelopen zeven jaar helaas niet afgenomen. MAATREGELEN WERKEN ONVOLDOENDE De Indonesische overheid onderkent de ernst van het probleem en neemt maatregelen om de uitstoot terug te dringen. Zo investeert Jakarta flink in meer en beter openbaar vervoer door moderne bussen aan te schaf fen en door de aanleg van een metrolijn om de drukke snelwegen te ontlasten. Een paar jaar geleden werd de subsidie op brandstof opgeheven om zo het autogebruik terug te dringen. En ook de hoeveelheid lood toegestaan in benzine werd verminderd. Daarnaast beloont het ministerie van Milieuzaken steden en provincies die hun best doen om de lucht schoner te maken door elk jaar de Adipura Cleanliness Awards uit te reiken. De gevolgen van de schadelijke stoffen in de lucht zijn een punt van zorg voor de Indonesische overheid. Desondanks helpen de maatregelen niet. Niet alleen omdat de maatrege len niet ingrijpend genoeg zijn, maar vooral omdat de economische groei en daarmee de groei van de uitstoot van schadelijke stoffen, harder gaat dan de maatregelen kunnen bijbenen. 22 MOESSON

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 22