WAT IS DE NIEUW VERWORVEN
RIJKDOM WAARD, ALS JE DEZE NIET KUNT
TONEN? ZE STAAN LIEVER ELKE DAG IN
DE FILE DAN TE MOETEN BEKENNEN GEEN
AUTO TE HEBBEN.
De Indonesische economie zit al een tijdje in de lift.
Waar Indonesië vlak voor de economische crisis in 1997
nauwelijks een middenklasse had, is deze nu sterk in
opkomst. Waar in 1997 nog geen vijf procent van de
mensen een auto bezat, heeft nu 54 procent van de
Indonesiërs een eigen auto. En dat is te merken. Wie
zich in de hoofdstad Jakarta wil voortbewegen is vaak
lopend sneller af dan met de auto. Want op de hoofd
wegen in de stad sta je vaker stil dan dat je doorrijdt.
Allemaal uitlaatgassen die elke dag opnieuw in de
Jakartaanse lucht worden uitgestoten. Zo erg bijna, dat
de karakteristieke lucht van kretek-sigaretten verdron
gen is door een wasem van fijnstof. En als de cijfers niet
bedriegen, wordt dit er de komende jaren niet minder
op. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat
vier op de vijf Indonesiërs van plan is om in de komen
de twee jaar een nieuwe auto te kopen. Wereldwijd
bedraagt het gemiddelde drie op vijf.
AUTO BELANGRIJK STATUSSYMBOOL
Met de almaar groeiende middenklasse, lijkt het er niet
op dat deze cijfers de komende jaren zullen veranderen.
Voor de nieuwe middenklasse is het hebben van een
eigen auto namelijk een belangrijk statussymbool. Want
wat is de nieuw verworven rijkdom waard, als je deze
niet kunt tonen? Ze staan liever elke dag in de file dan
te moeten bekennen geen auto te hebben. Als we de
cijfers van Nielsen mogen geloven, schaamt in Indonesië
93 procent van de mensen die geen auto heeft, zich
hiervoor. Wereldwijd is dit schaamtepercentage slechts
52 procent. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de
autoverkoop in 2016 vier procent steeg naar 1,2 miljoen
auto's per jaar. In 1999 waren dit er nog slechts 55 dui
zend per jaar.
STEEDS MEER MONDKAPJES
De toename van het aantal auto's in Indonesië heeft
natuurlijk gevolgen voor de luchtkwaliteit in de grote
steden. In Jakarta alleen al staan er 4,1 miljoen auto's
en 11 miljoen motorfietsen geregistreerd. Dat zijn bijna
net zoveel voertuigen als Nederland inwoners heeft op
een oppervlakte ter grootte van de provincie Utrecht.
Mondkapjes zijn dan ook een steeds vaker voorkomend
verschijnsel in de straten van de hoofdstad. Mensen die
op de motor of met het openbaar vervoer reizen, hopen
zo de hoge concentratie fijn stof in de lucht zoveel
mogelijk buiten hun longen te houden. Een verstandige
beslissing. Want uit een onderzoek van de Universiteit
van New Delhi uit 2010 blijkt dat bijna zestig procent
van de inwoners van Jakarta last heeft van aandoenin
gen die direct toe te schrijven zijn aan de gevolgen van
de luchtvervuiling. Zo hadden 1,2 miljoen inwoners van
de Indonesische hoofdstad in 2010 last van bronchiale
astma. Maar ook veel longontstekingen en hart- en vaat
ziekten zijn een gevolg van de luchtvervuiling in Jakarta.
En deze aantallen zijn door het toenemende autogebruik
de afgelopen zeven jaar helaas niet afgenomen.
MAATREGELEN WERKEN ONVOLDOENDE
De Indonesische overheid onderkent de ernst van het
probleem en neemt maatregelen om de uitstoot terug
te dringen. Zo investeert Jakarta flink in meer en beter
openbaar vervoer door moderne bussen aan te schaf
fen en door de aanleg van een metrolijn om de drukke
snelwegen te ontlasten. Een paar jaar geleden werd de
subsidie op brandstof opgeheven om zo het autogebruik
terug te dringen. En ook de hoeveelheid lood toegestaan
in benzine werd verminderd. Daarnaast beloont het
ministerie van Milieuzaken steden en provincies die hun
best doen om de lucht schoner te maken door elk jaar
de Adipura Cleanliness Awards uit te reiken. De gevolgen
van de schadelijke stoffen in de lucht zijn een punt van
zorg voor de Indonesische overheid. Desondanks helpen
de maatregelen niet. Niet alleen omdat de maatrege
len niet ingrijpend genoeg zijn, maar vooral omdat de
economische groei en daarmee de groei van de uitstoot
van schadelijke stoffen, harder gaat dan de maatregelen
kunnen bijbenen.
22 MOESSON