INDONESIË
ZO LANG DE KERSVERSE AUTOBEZITTERS
DE AUTO NEMEN OM 2 STRATEN
VERDEROP EEN PAKJE SIGARETTEN TE
KOPEN, BLIJFT DE STAD BEDEKT ONDER
EEN DIKKE DEKEN VAN SMOG.
EEN DEEL VAN PROBLEEM
De uitstoot van de schadelijke stoffen door auto's, bus
sen en motorfietsen zijn echter slechts een deel van de
oorzaak. Ook de exponentiële groei van de Indonesische
luchtvaart de afgelopen jaren, zorgt voor meer schadelij
ke stoffen in de lucht. Werden er in 2013 nog 110 miljoen
passagiers per jaar vervoerd van en naar Indonesische
luchthavens, in 2034 zullen dit er naar verwachting 183
miljoen zijn. En de Indonesische overheid doet weinig
om de groei van het luchtverkeer in te perken. Daarvoor
is de economische waarde ervan te groot. Sterker nog:
de komende vijf jaar wil de Indonesische overheid er
nog 62 nieuwe luchthavens (vooral in het oosten van het
land) bij bouwen om zo de economische groei verder
te stimuleren. En hoewel luchtvaartmaatschappijen zelf
alles doen om brandstofgebruik en dus uitstoot zo veel
mogelijk te beperken (want brandstof kost geld), zal de
totale uitstoot van schadelijke stoffen uit vliegtuigmoto
ren alleen maar toenemen.
BOSKAP EN BOSBRANDEN
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de oer
bossen die links en rechts legaal en illegaal ontgonnen
worden voor economisch gewin. Elk jaar opnieuw wor
den miljoenen hectares oerwoud verbrand om de grond
zo geschikt te maken voor de winning van palmolie. Bij
deze aangestoken bosbranden komen veel stoffen vrij
die schadelijk zijn voor mens en milieu, waaronder broei
kasgassen. Alleen al in 2015 waren slechts de bosbran
den in Indonesië al verantwoordelijk voor de uitstoot van
600 miljoen ton uitlaatgassen. Ter vergelijking: dat is
meer dan heel Duitsland per jaar uitstoot.
MACHTELOOS
Hoewel de Bosbouwwet uit 1999 bedrijven verplicht stelt
om een vergunning aan te vragen om een bos te mogen
ontginnen, neemt de ontbossing elk jaar toe. Zeker 70
procent van de ontbossing in Indonesië is bovendien
illegaal. En de Indonesische overheid staat machteloos.
Want hoewel er formeel een vergunning nodig is, blijkt
deze in de praktijk niet veel waard te zijn. Ambtenaren
en rechters kunnen makkelijk worden omgekocht en
wanneer dit niet helpt, dan schuwen de bedrijven die
geld verdienen aan de palmolieplantages een gezonde
portie intimidatie niet. Zo werden er afgelopen sep
tember een aantal onderzoekers die in opdracht van de
Indonesische overheid onderzoek deden naar illegale
ontbossing gegijzeld door een honderdtal man, naar alle
waarschijnlijkheid ingehuurd door de palmoliebedrijven.
Naar alle waarschijnlijkheid. Want hoewel de onderzoe
kers inmiddels weer vrij zijn, lopen de ontvoerders nog
vrij rond.
ADEM INHOUDEN
De Indonesische bevolking en daarmee ook de rest
van de regio, zal voorlopig zijn adem nog even moeten
inhouden. Want de Indonesische overheid lijkt voorlo
pig nog niet in staat om de luchtvervuiling bij de bron
aan te pakken. Zo lang de overheid niet in staat is om
de bosbouwwetgeving te handhaven, zullen illegale
bosbranden aan de orde van de dag blijven. En zolang
de welvaart stijgt, zullen de uitlaatgassen van de auto's,
motoren en vliegtuigen de Indonesische lucht steeds
meer vervuilen. Maar dit betekent niet dat de overheid
op dit gebied machteloos is. Net als in de rest van de
wereld, zal Indonesië op zoek moeten gaan naar schone
re alternatieven. Maar een schonere lucht is niet enkel de
verantwoordelijkheid van de overheid. Ook de autobezit
ters in de grote steden zullen hun gedrag moeten veran
deren. Zo lang de kersverse autobezitters de auto nemen
om 2 straten verderop een pakje sigaretten te kopen,
blijft de stad bedekt onder een dikke deken van smog.
JUNI 23