INDONESIË ZO LANG DE KERSVERSE AUTOBEZITTERS DE AUTO NEMEN OM 2 STRATEN VERDEROP EEN PAKJE SIGARETTEN TE KOPEN, BLIJFT DE STAD BEDEKT ONDER EEN DIKKE DEKEN VAN SMOG. EEN DEEL VAN PROBLEEM De uitstoot van de schadelijke stoffen door auto's, bus sen en motorfietsen zijn echter slechts een deel van de oorzaak. Ook de exponentiële groei van de Indonesische luchtvaart de afgelopen jaren, zorgt voor meer schadelij ke stoffen in de lucht. Werden er in 2013 nog 110 miljoen passagiers per jaar vervoerd van en naar Indonesische luchthavens, in 2034 zullen dit er naar verwachting 183 miljoen zijn. En de Indonesische overheid doet weinig om de groei van het luchtverkeer in te perken. Daarvoor is de economische waarde ervan te groot. Sterker nog: de komende vijf jaar wil de Indonesische overheid er nog 62 nieuwe luchthavens (vooral in het oosten van het land) bij bouwen om zo de economische groei verder te stimuleren. En hoewel luchtvaartmaatschappijen zelf alles doen om brandstofgebruik en dus uitstoot zo veel mogelijk te beperken (want brandstof kost geld), zal de totale uitstoot van schadelijke stoffen uit vliegtuigmoto ren alleen maar toenemen. BOSKAP EN BOSBRANDEN En dan hebben we het nog niet eens gehad over de oer bossen die links en rechts legaal en illegaal ontgonnen worden voor economisch gewin. Elk jaar opnieuw wor den miljoenen hectares oerwoud verbrand om de grond zo geschikt te maken voor de winning van palmolie. Bij deze aangestoken bosbranden komen veel stoffen vrij die schadelijk zijn voor mens en milieu, waaronder broei kasgassen. Alleen al in 2015 waren slechts de bosbran den in Indonesië al verantwoordelijk voor de uitstoot van 600 miljoen ton uitlaatgassen. Ter vergelijking: dat is meer dan heel Duitsland per jaar uitstoot. MACHTELOOS Hoewel de Bosbouwwet uit 1999 bedrijven verplicht stelt om een vergunning aan te vragen om een bos te mogen ontginnen, neemt de ontbossing elk jaar toe. Zeker 70 procent van de ontbossing in Indonesië is bovendien illegaal. En de Indonesische overheid staat machteloos. Want hoewel er formeel een vergunning nodig is, blijkt deze in de praktijk niet veel waard te zijn. Ambtenaren en rechters kunnen makkelijk worden omgekocht en wanneer dit niet helpt, dan schuwen de bedrijven die geld verdienen aan de palmolieplantages een gezonde portie intimidatie niet. Zo werden er afgelopen sep tember een aantal onderzoekers die in opdracht van de Indonesische overheid onderzoek deden naar illegale ontbossing gegijzeld door een honderdtal man, naar alle waarschijnlijkheid ingehuurd door de palmoliebedrijven. Naar alle waarschijnlijkheid. Want hoewel de onderzoe kers inmiddels weer vrij zijn, lopen de ontvoerders nog vrij rond. ADEM INHOUDEN De Indonesische bevolking en daarmee ook de rest van de regio, zal voorlopig zijn adem nog even moeten inhouden. Want de Indonesische overheid lijkt voorlo pig nog niet in staat om de luchtvervuiling bij de bron aan te pakken. Zo lang de overheid niet in staat is om de bosbouwwetgeving te handhaven, zullen illegale bosbranden aan de orde van de dag blijven. En zolang de welvaart stijgt, zullen de uitlaatgassen van de auto's, motoren en vliegtuigen de Indonesische lucht steeds meer vervuilen. Maar dit betekent niet dat de overheid op dit gebied machteloos is. Net als in de rest van de wereld, zal Indonesië op zoek moeten gaan naar schone re alternatieven. Maar een schonere lucht is niet enkel de verantwoordelijkheid van de overheid. Ook de autobezit ters in de grote steden zullen hun gedrag moeten veran deren. Zo lang de kersverse autobezitters de auto nemen om 2 straten verderop een pakje sigaretten te kopen, blijft de stad bedekt onder een dikke deken van smog. JUNI 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 23