Verbroedering Als u langs het Centraal Station in Amsterdam loopt, kijk dan eens omhoog naar het beeld houwwerk op de Oosttoren. Dan ziet u het hier afgebeelde merkwaardige tafereel. Een gespierde Javaan, slechts gekleed in een len dendoek, begroet een Europeaan met baard gehuld in Griekse kledij. Ze doen dat op een wat stuntelige manier. Dit koloniale tafereel maakt deel uit van een groter beeldhouwwerk. Het werd gemaakt van kalksteen en komt uit het atelier van Vermeylen in Leuven, België. De architect van het Centraal Station is Pierre Cuypers, die al eerder het Rijksmuseum bouw de, en die bij gebrek aan goede Nederlandse kunstenaars zijn heil zocht bij Belgische en Duitse kunstenaars voor de versiering van het ex- en interieur van beide gebouwen. Cuypers kreeg de opdrachten voor deze twee prestigieuze bouwwerken van de net als hijzelf katholieke referendaris kunstzaken, jonkheer Victor de Stuers. Beiden waren uit Limburg afkomstig. Deze machtige kunstpaus kan beschouwd worden als de oprichter van Monumentenzorg. Hij was de zoon van Hubert Joseph Jean Lambert ridder de Stuers die onder andere generaal majoor en opperbevel hebber van het Nederlandsch Indisch Leger was en drager van de Willemsorde. Zoon jonkheer Victor de Stuers protesteerde in de Tweede Kamer tegen de wandaden in de Atjeh-oorlog en kreeg het voor elkaar dat de verantwoordelijke generaal Van Daalen door gouverneur-generaal Van Heutsz ontslagen werd. Uit de kunst In een brief aan zijn goede vriend Cuypers had De Stuers kritiek op de weergave van het ron de beeldhouwwerk de Verbroedering. Hij vond dat de Europeaan te nederig en neergebogen kwam smeken bij de fiere en machtige Javaan, terwijl dat toch andersom moest zijn, want de Inlander zou de Europeaan juist moeten danken voor de beschaving die het Westen hem bood! Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. JUNI 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 25