'Het gebruik van pesugihan is iets unieks in onze Javaanse mystieke cultuur FILM Ook op het Holland Festival: Maar liefst 2.500 man kwamen afgelopen fe bruari op de première af van Setan Jawa in het Arts Centre Melbourne in Australië. Regisseur en producer Garin Nugroho (Yogyakarta, 1961) zit al ruim 35 jaar in het vak en is internati onaal bekroond voor films als Daun diAtas Bantal, Surat Bidadari en Opera Jawa. Voor zijn nieuwste productie Setan Jawa werkte hij wederom samen met de wereldbekende wajangcomponist Rahayu Supanggah. De Australische componist Iain Grandage nam de compositie van het gedeelte voor het symfo nieorkest voor zijn rekening. De zeven acteurs in de film zijn allemaal professionele dansers, behalve de hoofdrolspeelster in haar debuut Asmara Abigail. Dansen deed Abigail tot nu toe alleen als hobby: flamenco en paaldansen. In ieder land waar Setan Jawa vertoond wordt, zal de begeleidende livemuziek anders zijn: zo zal op de Filippijnen een rockband op het podium staan en in China een traditioneel Chinees orkest. In Nederland wordt op 18 en 19 juni de live soundtrack bij Setan Jawa uitgevoerd door het Rahayu Supanggah Gamelan Orchestra samen met het Nederlands Kamerorkest. Deal met de duivel Picture it: Java, jaren twintig. De arme jon geman Setio (gespeeld door Heru Purwantu) wordt verliefd op Asih (Asmara Abigail), een meisje uit een gegoede, aristocratische familie. Zijn kansen op een huwelijk zijn nihil, laten haar moeder en grootmoeder hem duidelijk weten. Dus zoekt hij zijn toevlucht in pesugihan: hij sluit een pact met de duivel om rijkdom te verkrijgen. Eenmaal rijk en een man van aanzien, trouwt Setio zijn Asih. De te genprestatie van Setio's deal met de duivel is echter dat een gedeelte van zijn huis constant in verval is en moet worden gerenoveerd, tot dat uiteindelijk Setio zelf zal veranderen in een pilaar van het huis. Deze vorm van pesugihan heet pesugihan kandang bubrah. Om genade te vragen voor het lot van haar man, zoekt Asti contact met de Setan Jawa (een rol van Luluk Ari). Zal zij Setio kunnen redden? De armoede in Setan Jawa wordt veroorzaakt door de komst van het industriële tijdperk en het westers imperialisme. Ook tijdens de grote armoede na de Japanse bezetting namen Ja vanen hun toevlucht tot verschillende vormen van pesugihan en als je nu even op het woord googelt, krijg je honderden resultaten. Garin Nugroho moet lachen: 'Het gebruik van pesugihan is iets unieks in onze Javaanse mystieke cultuur. Als je je schuldig maakt aan corruptie, word je gepakt door de KPK [Com missie tegen Corruptie - red.], maar als je babi ngepet gebruikt, kan niemand je wat maken.' Bij pesugihan babingepet offert iemand zijn menselijke gedaante tijdelijk op om in het lijf van een zwijn uit stelen te kunnen gaan. Inspiratie Voor Setan Jawa liet Garin Nugroho zich inspireren door wajang, waar zijn jeugd in het spirituele Yogyakarta van doordrenkt was en die, net als film, een schaduwwerkelijkheid creëert via een scherm. Plus zijn liefde voor vroege geluidloze zwart-wit films Nosferatu (Friedrich Wilhelm Murnau, 1922) en Metro polis (Fritz Lang, 1927) - die zwart-witfilms beschouwt Nugroho als de hoogste kunstvorm in de geschiedenis van de film. Daarmee raakt deze productie naar eigen zeggen Nugroho's vroegste, diepste en meest persoonlijke inspi ratiebronnen. Garin Nugroho: 'Deze film met live gamelan en met mystiek als thema is het resultaat van verbeelding en van herinneringen uit mijn kindertijd. Van ons huis in Yogyakarta.' Hoewel Setan Jawa over Javaanse mystiek gaat en zich afspeelt in de oude tijd, doet de film toch modern en experimenteel aan, benadrukt Nugroho, qua beeldtaal en de vrije vermen ging van theater, zang, dans, mode en muziek: 'Ik wil dat mensen in dit vluchtige, digitale tijdperk weer eens de schoonheid van een live performance en van hun eigen geschie- denis inzien. Vooral voor jongeren vind ik dat belangrijk, dat zij alle mogelijke creatieve ma nieren ervaren waarmee je je kunt uitdrukken.' 'Ik wilde al heel lang', gaat Nugroho verder, 'een film maken over mystiek en dan in het bijzonder mystiek in de context van magisch realisme. Want in magisch realisme kun je de grenzen van de boven- en onderwereld doen vervagen, van het bewuste en het onderbe wuste, van licht en schaduw. Mystiek vormt nog altijd een essentieel onderdeel van de Indonesische samenleving, van het sociale, politieke en economische leven; van het leven van alledag.' Melodramatisch Door Indonesische critici wordt Nugroho er nogal eens van beschuldigd te moeilijke so- cio-politieke films te maken voor het Indone sische grote publiek. 'Ach ja', lacht Nugroho. 'Indonesiërs neigen nu eenmaal naar het me lodramatische. Als een acteur boos is, wordt van hem verwacht dat hij met zijn vuist zwaait en de slechterik moet een valse lach hebben.' Inmiddels heeft hij er vrede mee dat zijn films geen algemeen publiek bereiken: 'Sommige 8 juni 20.00 uur De Balie Debat: Voorbij de VOC-nostalgie met Alfred Birney, Ayu Utami en Lizzy van Leeuwen 14 juni 20.30 uur Festivalcentrum Stads schouwburg Muziek/film/lezing: Aural Archipelago 16 juni 20.00 uur Paradiso Muziek: A night in Indonesia met Kande, Boi Akih Guests, Jogja Noise Bombing, Senyawa, Filastine en Sekan (Jiwa Jiwa) 17 juni 20.30 uur Muziekgebouw aan 't IJ Muziek: Ruang Suara Kaarten via: www.hollandfestival.nl. JUNI 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 29