Sporen van smaragd HET JAAR 1867 EXPOSITIE SPOREN VAN SMARAGD Eenlokaaltrein van de Semarang-Joana Stoomtram Maatschappij in 1938. Station Koedoes. Ter herinnering aan 150 jaar spoorwegen in Indonesië organiseert het Spoorwegmuseum in Utrecht de expositie Sporen van smaragd. Conservator Evelien Pieterse benaderde Michiel van Ballegoijen de Jong ruim twee jaar geleden met de vraag een inventarisatie te maken van de collectie van ruim drieduizend spoorwegfoto's uit Nederlands-Indië. Evelien: 'De particuliere spoorwegmaatschap pijen hadden hun directiekantoren in Neder land, daardoor zijn er veel foto's in Nederland terechtgekomen. Maar van lang niet alle foto's waren er beschrijvingen. We hebben Michiel gevraagd om ons te helpen met de registratie.' Het Spoorwegmuseum bleek ook te beschik ken over allerlei objecten. Evelien: 'In het depot vonden we bordjes die in de stations hingen, affiches, brochures en modellen van rijtuigen en locomotieven. Het mooiste stuk is een schaalmodel van 1 op 5 van een rijtuig van de Staatsspoorwegen uit 1882. Dat model is afkomstig uit de werkplaats van station Buitenzorg. Een prachtig stuk, maar het was aangetast door de tijd. Een restaurator is er al maanden mee bezig om het in alle glorie te herstellen.' Het ontstaan van de spoorwegen in Indië wordt verteld aan de hand van de verhalen van zeven historische personen. Evelien: 'Een van hen is Jan Philip de Bordes, de hoofdinge nieur van de Nederlandsch Indische Spoorwe gen. Hij was verantwoordelijk voor de aanleg van het eerste stukje spoor in de kolonie. Daarover heeft hij veel gecorrespondeerd.' Een andere persoon die aan het woord komt, is de Indische schrijfster Dé-Lilah (pseudoniem van Lucy van Renesse). Evelien: 'Net zoals in Nederland had een trein drie klassen: de eerste, de tweede en de derde klasse. Het was voor vrouwen van enige stand niet gepast om alleen te reizen, ze moesten in het gezelschap zijn van een man. De alleenstaande vrouwen konden in Nederland in de speciale vrou wencoupés reizen, maar die waren in Neder- lands-Indië lang niet altijd voorhanden. Dé-Li- lah was een vrijgevochten vrouw en trok zich niets aan van de etiquette. Zij reisde in haar eentje in de eerste, de tweede én derde klasse en knoopte wel gesprekken met mannen aan. Daar deed ze ook verslag van.' Ook Soekarno is een van de vertellers. Evelien: 'Weing mensen weten dat Soekarno in de onafhankelijkheidsstrijd op twee cruciale momenten gebruikmaakte van de trein. Aan het eind van 1945 maakte hij in de trein van de voormalige gouverneur-generaal een tiendaagse rondreis door Java om zijn gedach- tengoed onder de bevolking te verspreiden. Daarbij nam hij een aantal Indonesische en Ne derlandse journalisten en de fotograaf Johnny Florea mee, wiens foto's de hele wereld over gingen. In 1946 maakte Soekarno opnieuw een treinreis toen hij moest vluchten van Batavia naar Djokja. Hij deed dat in een geheime rit en werd daarbij geholpen door medewerkers van de spoorwegen.' 7 juli t/m 10 november 2017 Het Spoorwegmuseum, Maliebaanstation, Utrecht Meer info: www.spoorwegmuseum.nl of 030 - 230 62 06 Op 18 juli en 15 augustus (om 14.00 uur) houdt Michiel van Ballegoijen de Jong een presenta tie over het spoor in Indië en Indonesië. een gegeven moment hebben ze de nachttrein afgeschaft omdat het materieel vervangen moest worden en de concurrentie van de bus over de weg te groot werd.' Tijdens die reis ontstond het idee voor zijn boeken. In de jaren '80 en '90 ging hij op nieuw naar Indonesië. Maandenlang reisde hij rond met alleen een canvas tas als bagage. 'Ik voelde me als een vis in het water. De eerste 44 MOESSON keer dat ik in Indonesië kwam met mijn vader voelde ik me er meteen thuis. De warmte, de rode daken die ik vanuit het vliegtuig zag. Ik had het gevoel dat ik thuiskwam. Het eerste dat ik op straat dronk was een glas klapper water.' Zijn boeken zijn het resultaat van een prach tige tijd, waarin hij een paar mooie reizen maakte. Het meest dierbaar zijn de herinnerin gen aan mensen die hij onderweg ontmoette en die altijd in waren voor een praatje. Mensen bij wie hij logeerde, ambtenaren die zijn visa regelden, of zomaar voorbijgangers. Altijd waren ze bereid hem te helpen. 'Daarbij vind ik het heerlijk om in de trein te zitten. Het liefst in een langeafstandstrein met een restauratie wagen en keuken. En dan midden in de nacht met de mensen van de trein een bordje nasi goreng eten. Op die momenten voelde ik me heel senang.' Moesson #1 juli 2017.indd 44 23-06-17 18:05

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 44