'Ik denk dat ik de rindu van mijn grootouders naar Indië genetisch heb meegekregen' Het is natuurlijk niet voor niets dat songwriter Annabel Laura haar album Ibu Pertiwi (Moeder Aarde) heeft genoemd. Want de natuur, dat is alles voor haar. Daarom gaat haar debuutalbum ook over de schoonheid en de kwetsbaarheid van de aarde. 'Als het even kan, ga ik de natuur in. Daar kom ik tot rust, en daar is ook waar mijn creativiteit begint te stromen. Als mijn creativiteit is opgedroogd, is dat eigenlijk altijd omdat ik te weinig in de natuur ben.' En laat dat nou ook een van de redenen zijn dat Annabel zo graag op Bali is. Want als de natuur een hitlijst had dan stond Gunung Batukaru met stip op nummer één. 'Er is voor mij geen plek op aarde die inspirerender is dan deze berg. Ik heb er een tijd gewoond en alles wat je daar op de grond liet vallen, groeide. De aarde is daar zo vruchtbaar. Ook creatief gezien.' Het album bestaat uit twee delen: dageraad en scheme ring. Alle nummers gaan over de natuur en over onze band met die natuur. Het eerste deel, dageraad, bestaat uit ontspannende muziek waar je op kunt mediteren. De schemering is wat meer upbeat; bedoeld om in een feestelijke stemming te komen. Ook dat is balans: de introverte en extroverte kant van de natuur samen op één album. Indisch in Eindhoven Annabel groeide op in een Indisch gezin in Eindhoven. Haar ouders: beiden muzi kaal. Vader denkt er op dit moment over om saxofoonles te nemen, haar moeder was degene die het belangrijk vond voor Annabel om op muziekles te gaan. 'Want muziek, dat is belangrijk voor je algemene ontwikkeling.' En aldus geschiedde. De kleine Annabel ging op pianoles en leerde zo muziek spelen. 'Ik ben blij dat mijn ouders me altijd gestimu leerd hebben muziek te maken. Hierdoor heb ik van kleins af aan al liedjes geschreven. Toch waren we niet zo'n typisch Indisch gezin waarin iedereen in een bandje speelde... alhoewel, mijn moeder zit sinds kort bij een koor. Best stoer toch?' Twee keer repatriëren De grootouders van Annabel kwamen na de Tweede Wereldoorlog twee keer naar Nederland. Oma en opa repatrieerden, nadat ze tijdens de oorlog van interne ringskamp naar interneringskamp werden gevoerd, vrij 14 MOESSON snel naar Nederland. Ze misten hun geboortegrond zo zeer, dat ze besloten terug te gaan. Maar het Indië dat ze kenden van voor de oorlog was een ander land geworden. De dekolonisatieoorlog en het veranderende politieke klimaat zorgden ervoor dat ze zich niet meer thuis voelden in Djakarta. Ze vluchtten naar Singapore en besloten daar om voor de tweede keer terug te gaan naar Nederland. Naar Eindhoven, de plek die tot op de dag van vandaag de thuisbasis is van Annabels familie. 'Mijn grootouders spraken eigenlijk nooit over hun tijd in Nederlands-Indië. Dat snap ik ook wel, dat hoor je vaker. Ik heb wel altijd het gevoel gehad dat mijn opa zijn oude Indië miste. Het land was een deel van hem.' Bali is mijn muze 'Ik heb indirect het gemis van dat oude Indië altijd aangevoeld. Je krijgt dat denk ik toch mee. Dat zit in je DNA. Letterlijk. Net als dat onderzoek dat ze ooit deden op ratten: ze gaven een rat een stroomstoot en lieten hem de kleur rood zien. Je zag dat de kleinkinderen en kinderen van die rat ook schrokken van die kleur. Dat werd elke generatie wat minder, maar het zat er wel. Ik denk dat ik de rindu, de heimwee, van mijn grootouders naar Indië genetisch heb meegekregen. Mijn gevoel zei me dat ik naar Indonesië moest gaan, naar Bali. Het idee was om daar zestig dagen te blijven. Het werd uitein delijk een jaar. Ik voelde me daar zo rustig, zo in balans. Ik begreep toen ook wat mijn opa al die jaren gemist moet hebben. Ik ontdekte op Bali een deel van mezelf dat ik nog niet kende, maar er latent altijd al geweest moet zijn. De mensen, de natuur. Dat niet alles tot in de puntjes geregeld is. Ik denk dat de mix van Nederland en Bali voor mij de ideale mix is. Beide landen brengen verschillende kanten in me naar boven. In Nederland zit ik vaak in de regelmodus, terwijl ik op Bali veel meer in touch ben met mijn gevoel. Ik ben wel echt kind van beide landen. Want hoewel ik Nederland soms te geor dend vind, zijn er op Bali ook dingen waar ik nooit echt aan zou kunnen wennen. Het totale gebrek aan privacy bijvoorbeeld. Het is heel moeilijk om daar iets alleen te kunnen ondernemen, en soms is het gewoon heel lekker om dat wél te kunnen. Aan de andere kant heb je er overal vrienden, muzikanten, kunstenaars. Iedereen staat voor je klaar als je hulp nodig hebt, dat is mooi. Toch heb ik beide landen nodig voor mijn eigen balans.' Niet in een hokje Annabel houdt er niet van om zich in een hokje te laten stoppen. Dat is ook een van de reden dat ze haar studie op de Design Academy in Eindhoven niet afmaakte. 'Dat keurslijf was niets voor mij. Ik moet me vrij voelen om Moesson #3 september 2017.indd 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 14