IEDEREEN DIE JAKARTA HEEFT BEZOCHT, WEET DAT DEZE METROPOOL ZWAAR OP DE ZINTUIGEN KAN DRUKKEN. De stad biedt een overdaad aan beelden, geluiden en geuren die enerzijds aangenaam kunnen zijn, maar vooral ook opdringerig, vermoeiend of hinderlijk. Neem de ontelbare brommers die door Jakarta knetteren, de honderdduizenden auto's die bumper aan bumper over het plakkerige asfalt kruipen of het leger aan venters die met hun waren de spaarzame trottoirs bezetten. Het is dan ook niet zo vreemd dat de Jakartanen - althans zij die het zich kunnen veroorloven - frequent en met passie in een shopping mall vertoeven. Malls zijn veelal ruim opgezette bouwwerken, waarbinnen behaaglijke temperaturen heersen en de verlichting boven de marmeren wandel paden enigszins gedimd is. De bezoeker kan er een mengeling aan shopping-, recreatieve en culinaire mogelijkheden vinden. Even ter vergelijking: in Nederland ervaren wij De Bijen korf Amsterdam met zijn 28 duizend vierkante meter als groot. Mall Grand Indonesia heeft maar liefst 263 duizend vierkante meter aan vloeroppervlak beschikbaar. Een ander schokkend cijfer, althans voor Nederlandse begrippen, is dat de metropool Jakarta aan inmiddels 170 malls ruimte biedt. Jakarta telt op dit moment maar liefst 10 miljoen inwoners en kijken we naar het groot stedelijke gebied waartoe de satellietsteden Bogor, Depok, Tangerang en Bekasi behoren, dan spreken we over een inwoneraantal van naar schatting 28 miljoen. Dat zijn zeker grote aantallen aan inwoners. Maar waarom bestaat zo'n grote behoefte aan malls? Gita (47) is een fervent bezoekster van de ze ven verdiepingen tellende Mall Plaza Senayan 20 MOESSON in het zuiden van de stad. De mall is onderdeel van een complex waar ook appartementen flats en kantoorgebouwen aan zijn verbonden. In Nederland spreken we van flats, maar in Ja karta spreken ze van towers. Niet zo vreemd, want er zijn inmiddels al tal van 30 tot 50 verdiepingen tellende towers aan de horizon verschenen. 'Op werkdagen ben ik vrijwel elke dag in Mall Plaza Senayan te vinden. Ik werk voor een Japans bedrijf en mijn kantoor is hier niet ver vandaan. Met mijn collega's maak ik hier tijdens de middagpauze graag een wandeling. Je ziet in Plaza Senayan veel groepjes met hun identificatiekaartjes om de nek uit de omlig gende kantoren rondkuieren. Het is lekker koel en er is altijd wel wat te zien. Of je krijgt af en toe een proefexemplaar van een geurtje of crème in je handen gedrukt. Maar kopen doe ik eigenlijk alleen maar bij Metro en Sogo. Dat zijn hier de warenhuizen met voor mij betaal bare kleding', doet Gita uit de doeken. Mall Plaza Senayan staat bekend om de nieuw ste collecties en hebbedingetjes van de meest gerenommeerde merken ter wereld. Maar je kunt er ook terecht in de meer gewone winkels en warenhuizen die zich richten op de groeien de (hogere segmenten van de) middenklasse. Voor Gita heeft Plaza Senayan vooral de functie als oase van rust. Gita: 'Ik heb lang gewerkt voor een bedrijf aan de drukke Jalan Buncit Raya. Daar bleef ik tijdens de middag pauze het liefst binnen. Ik ging natuurlijk wel eens naar buiten met mijn collega's, maar dan moest ik voortdurend oppassen waar ik liep. Sommige delen van Jakarta zitten vol geulen, gaten en wegomleggingen... en het verkeer is altijd en overal aanwezig. Dit is geen stad voor jalan-jalan santai, een ontspannen wandeling.' Veertig, vijftig jaar geleden was de stad nog geen vijandig gebied voor de wandelaar of fietser. De becak, de fietstaxi, behoorde nog tot het straatbeeld. Overigens niet voor lang, want al in 1971 werden de becaks van de belangrijkste wegen geweerd. Begin 1990 zou ook de laatste van de naar schatting 160 duizend fietstaxi's plaatsmaken voor zijn gemotoriseerde en daardoor snellere broer; de bajaj. Behalve de betrekkelijke rust die Jakarta enke le decennia geleden nog kende wat betreft het verkeer, had de stad ook nog niet te maken met bouwwerken die het beeld van de stad drastisch veranderden. Hotel Indonesia en Mall Sarinah (Sarinah Shopping Centre), die in 1961 de deuren openden, golden lange tijd als de meest imposante en hoogste gebouwen. De onstuitbare groei, voornamelijk veroorzaakt door de aanhoudende trek naar de grote stad, maakte dat de skyline in korte tijd wijzigingen onderging. Gelukzoekers uit alle delen van het land, en bedrijfsactiviteiten dienden immers ondergebracht te worden en dat gebeurde zowel in de breedte als in de hoogte. Nu wordt het silhouet van stad bepaald door kolossale hotel-, kantoor- en appartementencomplexen, die vaak pal naast stadskampongs zijn opge zet. Het contrast tussen de welvarende bevol kingsgroepen en de bewoners die dagelijks moeten ploeteren voor hun bestaan is hiermee schrijnender geworden. De ongekende aanwas aan beton, staal en glas heeft ook gevolgen gehad voor de groenruim- tes in de stad. Parken en pleinen kregen een bouwbestemming, zodat op dit moment de hoeveelheid groenruimte minder dan 10 pro cent bedraagt, terwijl 30 procent wenselijk is. Dat Jakarta in de moessontijd geplaagd wordt door wateroverlast, vindt mede zijn oorzaak in het verlies aan groengebieden. Het water kan door de bebouwing maar moeizaam de grond binnendringen. Terug naar Gita. Ook op haar vrije dagen ziet zij de mall als toevluchtsoord. 'Ik heb een vol programma in het weekend. Mijn beide zoons krijgen op zaterdagochtend bijles en daarna probeer ik zoveel mogelijk mijn familie te be zoeken. Mijn moeder en twee van mijn zusters wonen in Cileungsi, hemelsbreed maar zo'n 25 kilometer bij mij vandaan. Maar soms kost het mij wel twee uur om ze te bereiken', geeft Gita met enige irritatie in haar stem te kennen. De tolweg die richting Bogor gaat heeft ook in de weekenden te maken met macet total of macetparah, met files die we in Nederland zouden omschrijven als verkeersinfarcten. Gita vervolgt haar verhaal: 'Op zondag doe ik uitgebreid boodschappen in de supermarkt van Mall Taman Anggrek dat vlakbij mijn Moesson #3 september 2017.indd 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 20