'Ik heb altijd geleefd naar het voorbeeld van mijn ouders' LIFESTYLE uw boerderij in stand te houden' en zo is het allemaal begonnen. Inmiddels maken we een zelfstandig deel uit van de gerenommeerde Takkenkamp Groep.' Frans: 'Hoe heeft zich dat ontwikkeld? Je wordt niet zomaar gevraagd voor allerlei monumentale projecten. Martinus: 'Omdat veel boerderijen een monumentale status hadden, kreeg ik te maken met monumenten-in specteurs. Door hen werden we bij andere projecten aanbevolen en kregen we restauratie-opdrachten van gemeentes, zoals kerktorens, molens en over heidsgebouwen. Daardoor kwamen we in beeld bij de Rijksdienst voor de Monumenten Zorg en kregen we opdrachten in andere provincies. Ondertussen deed ik avondstudies. Ik kon dan wel noten lezen, maar het lezen van bouwtekeningen en alle bouwkunde daar omheen, daarin had ik een achterstand. Om het werken met natuursteen onder de knie te krijgen, heb ik vanaf 1990 vier jaar lang één dag per week in het atelier van de Bulgaarse beeldhouwer Markov in Wageningen gewerkt. Ons team bestaat inmiddels uit dertig man in vaste dienst: restauratiemetselaars, -voegers, steenhouwers, steenreparateurs in het atelier en een lab-assistente. Maar een wet voor leidinggeven den is hier: veel moet je zelf kunnen.' Frans: 'Jullie hebben hier beneden inmiddels een heel laboratorium.' raties van gebouwen van de Amsterdamse School. Een stijl die vele Indonesische elementen in zich draagt.' Martinus: 'Ik ben gek op Amsterdamse School, omdat het metselwerk zo'n prominente plaats inneemt in deze architectuur. Het metselwerk heeft een bijzondere vor mentaal en de manier waarop het wordt gecombineerd met andere bouwelementen spreekt mij aan. Dolblij zijn we dan ook met de restauratie van Het Schip, een woningcomplex in Amsterdam ontworpen door Michel de Klerk in 1900.' Frans: 'Een mooi voorbeeld van de Indische invloed op de Amsterdamse School: de vorm van het gebouw is geïn spireerd op een Balinese draagstoel. Men gaat ervan uit dat een leeuwenkop de torens bekroond, maar eigenlijk betreft het een kop van een Naga: een fabelfiguur uit de boeddhistische en hindoeïstische mythologie. Een soort draak. De toren zelf is dan de nek van de draak; de golvende lijnen aan de bovenzijde van het gebouw geven de rest van zijn lijf weer.' Martinus kijkt zoon Hugo aan: 'Misschien moeten we nog even ingrijpen op basis van de tekening van Frans? Laten we de betrokken historicus in elk geval deze interpreta tie van Frans doorgeven.' Hugo: 'Ik heb de theorie gehoord dat De Klerk die gegolfde bovenkant heeft bedacht als het ritme van de rails: tjoek-tjoek, tjoek-tjoek. Het spoor heeft daar altijd langs gelopen. De palen die je in de trein voorbij ziet schieten, zie je ook in het gebouw terugkomen. Maar het zou net zo goed een liggende draak kunnen zijn. Ik kijk er nu heel anders naar.' In het laboratorium worden stenen en mortel van projecten onderzocht en geanalyseerd. Martinus: 'In dit vak heb je niet de luxe om voor 85 steentjes of keramische tegels naar een grote steen fabriek te gaan. Het is te kostbaar en duurt te lang. In ons atelier zijn wij in staat om vrijwel alle steenachtige materialen zelf te maken. Vandaar de uitbreiding met het laboratorium, waar ik zelf ook onderzoek doe. In ons bedrijf is veel ontstaan uit eigenzinnigheid. In dit vak moet je een beetje koppig zijn. Durven zeggen: En nu klaar, we doen het zo. Dan kan niemand me wijsmaken dat het anders moet.' Frans: 'In veel van jullie projecten zitten Indische invloe den. Bijvoorbeeld in grachtengordelpanden, de Koem- poelan in Bronbeek, een landgoed in Driebergen-Zeist gebouwd door een rentenierende suikerondernemer uit Indië. De laatste vijftien jaar werken jullie veel aan restau- Josselien: 'Hoe verloopt het proces van reconstructie en restauratie?' Martinus: 'Bij Het Schip werd ik in 2013 bij het voor onderzoek betrokken als lid van het ontwerpteam. Gezamenlijk begin je met inventariseren. Welke bronnen zijn er, welke onderzoeken zijn er reeds verricht, welke ingrepen zijn er gedaan? Ieder bestek wordt geanaly seerd. We maken analyses voor de architect, plus een instandhoudingsplan. De Klerk heeft een bedoeling gehad met zijn constructies. En als in het verleden verkeerd werd hersteld, moeten wij analyseren hoe De Klerk het wél heeft bedoeld. Dat geheim moeten we zien te achterhalen. We maken natuurlijk ook gebruik van foto's van het oorspronkelijke ontwerp. Met behulp van een hoogwerker hebben we het hele gebouw van SEPTEMBER 27 Moesson #3 september 2017.indd 27 28-08-17 15:00

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 27