COLUMN JOER LODEH Indische recepten aan dwong mijn mo ih smaakt hnu& porde ze dan. Patricia Jacob A I "K. I Veel kinderen van mijn vrienden zijn inmid dels pubers. Volgens hen zijn pubers niet te harden: ze eten je koel- en voorraadkast leeg, gebruiken het huis als vuilstortplaats en hun emoties gaan constant alle kanten op. Als ik mijn vrienden hoorde klagen, dacht ik stiekem dat dit weerbarstige gedrag te maken had met de softe opvoeding waarop ze hun kinderen trakteerden. Voor mijn gevoel was ik onder de strakke regie van mijn moeder een voorbeel dige tiener geweest. Maar was dat eigenlijk wel zo? Zodra ik reggaemuziek hoor, besef ik weer dat ook ik een etter was. In het begin van mijn middelbare schooltijd was ik een Rasta, net als Bob Marley. Ik droeg het liefst geel-groen-rode truien, zei na elke zin 'yah man' en waste mijn haren minder vaak, in de hoop dreadlocks te krijgen. Bij de diploma-uitreiking was ik een kakker; ruitbroeken, collegeschoenen, af en toe een dasje. In de tijd daartussen kleedde ik me afwisselend als Dolly Dot, Madonna en Kim SEPTEMBER 45 Moesson #3 september 2017.indd 45 28-08-17 15:01 Behalve die identiteitscrisis was ik minstens drie keer per maand strontchagrijnig, vanwege het een of andere onmogelijke dieet. Ik was verslaafd aan deodorant en was doodsbang om te stinken. Knoflook wilde ik mijden en ik dwong mijn moe der haar Indische recepten aan te passen. 'Zonder bawang putih smaakt het niet', mopperde ze dan. Perkedeljagung, opor, sajoer lodeh. Overal hoort knoflook in. Dat moest volgens haar ook altijd een oneven aantal zijn, 'anders mislukt het'. We kwamen overeen dat ze maximaal één knoflook- teentje per maaltijd mocht gebruiken. Achteraf denk ik dat ze er stiekem meer knoflook indeed - mijn moeder houdt niet van concessies. Het eten smaakte té goed, dat bereik je echt niet met één lullig teentje. Patricia Jacob is culinair journalist en blogger. Op www.amsterdambitestodiefor.com beschrijft zij de beste pittige, hartige en zoete hapjes van haar woonplaats Amsterdam.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 45