0 'OM BINNEN TE KOMEN HEB JE TOESTEMMING NODIG VAN DE ABDI DALEM, EEN KONINKLIJKE DIENAAR IN TRADITIONEEL KOSTUUM DIE ZICH ER NOOIT VER VANDAAN BEVINDT' INDONESIË die zich er nooit ver vandaan bevindt. In Kota Gede staan de dienaren onder de leiding van de kraton van Yogyakarta. De abdi dalem vertelt me het complete verhaal van de stenen, watu genoemd. De steen die dienst deed als troon, Watu Gilang, heeft een buts aan de rand. Deze Watu Gilang stamt uit de zestiende eeuw, toen de stichter van Mataram, Panembahan Senopati, werd bedreigd door rebel Ki Ageng Mangir. Mangir was geen gemakkelijke tegenstander, want hij bezat de magische speer Ki Baru Klinting. Het zou onmogelijk zijn om Mangir te vermoorden met de speer in zijn aanwezigheid, dus verzon Senopati een list. Hij vroeg zijn mooie dochter Ni Roro Pembayun om Mangir te verleiden door een dans voor hem op te voeren. Kort en goed: Mangir werd verliefd op Pembayun en trouwde haar. Dit maakte hem de schoonzoon van Senopati, de man die hij intens haatte. De 24 MOESSON koning vroeg zijn dochter om hem samen met haar man te bezoeken in het paleis. Bij een bezoek aan de koning was het niet toegestaan om wapens bij je te dragen. Mangir moest zijn speer afgeven en verloor zijn magie. Zodra hij knielde voor de koning die op zijn troon zat, werd zijn hoofd tegen de steen geslagen en verbrijzeld, vandaar de deuk in de steen. EEN ANDERE WERELD De ruimte waarin ik me bevind is compleet geïsoleerd van de buitenwereld; er zijn geen ramen en er is geen licht. Voor een moment waan ik me in een andere wereld. Geen won der dat er zoveel mensen komen mediteren en offertjes brengen bij deze heilige steen. Wat de grote ronde stenen betreft, drie ervan zijn ook heilig. De abdi dalem vertelt dat Raden Ronggo, de zoon van Panembahan Senopati, met de stenen speelde toen hij nog een klein kind was. Rationeel gezien onmoge lijk. Ikzelf luister dan ook liever naar de ver klaring dat het kanonskogels zijn die gebruikt werden om de VOC aan te vallen in Batavia. Mijn reis naar Kota Gede zit er op. Het wordt tijd om het oude stadje en haar eeuwenoude verhalen achter me te laten. Ik bedenk me dat ik zoveel zal gaan missen: het geluid van de gamelan, de loyale lakeien in de traditionele kostuums, de oude huizen en kampongs, de smalle straatjes omringd door muren, de in dringende geur van wierook, de ochtendmarkt en natuurlijk de heerlijkheden van Pasar Legi. Maar ik maak me geen zorgen, want het voelt alsof alles in de toekomst hetzelfde zal blijven. De tijd lijkt Kota Gede te zijn vergeten. Moesson #4 oktober 2017.indd 24 27-09-17 17:42

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 24