Wild Zwijn Uit de kunst stelling van moderne Indonesische kunst. De directie hoort je met veel interesse aan, lijkt enthousiast, maar verder gebeurt er weinig. Affandi's schilderijen zijn recht voor zijn raap: hij hield van de rauwe werkelijkheid. Voor hem niet de gestileerde schoonheid van de Mooi Indië-schilders. Soms zijn z'n schilderijen gewoon lelijk, maar wel authentiek en herkenbaar. In het Affandi museum hangen naast zelfportretten ook vrouwelijke naakten en schilderijen met erotische thema's. Ook het schilderij van het Wild Zwijn is erotisch geladen. Het dier is in opgewonden staat, zijn rode penis klaar om te penetreren. Er zit kracht en vaart in het schilderij. Affandi heeft eerst de omtrekken van het dier getekend en daarna drukte hij de tubes verf energiek uit over het doek en gebruikte zijn handen en voeten om het werk af te maken. Vaak gebeurde dat in een soort trance, als die over was, dan was het schilderij ook klaar. In augustus bezocht ik het Affandi museum in Yogyakarta, mooi gelegen aan de oever van de Gajah Wong rivier. Ik was in Indonesië om als ambassadeur de Indonesian Art Sale van het Venduehuis in Den Haag te promoten. Het Affandi museum is gevestigd in het voorma lige woonhuis van de schilder, die het zelf in een opmerkelijke stijl heeft ontworpen en geconstrueerd. Ik werd er gastvrij ontvangen door dochter Kartika Affandi, die ook schildert. Tijdens dat bezoek werden mijn begeleider en ik op een eenvoudige lunch getrakteerd. Zo lekker, nergens anders gedurende mijn twee weken durende reis door Indonesië heb ik zo lekker gegeten. Ik liet Kartika de foto zien van het schilderij van het Wild Zwijn Babi Celeng), een van de topstukken van de veiling. Haar vader Kusuma Affandi schilderde het in 1973 in de voor hem Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. kenmerkende rauwe, expressionistische stijl. Het werk kon zeker haar goedkeuring weg dragen. Affandi (1907-1990) was autodidact en behoort tot een van de bekendste schilders van Indonesië; hij exposeerde over de hele wereld, ook in Europa en de Verenigde Staten. Kartika sprak haar bevreemding uit dat er, in tegenstelling tot andere landen, in Nederland nog geen overzichtstentoonstelling van zijn werk is geweest. Misschien is dat helemaal niet zo vreemd. Ik heb in het recente verleden contact gehad met het GEM in Den Haag en de Kunsthal in Rotterdam over een tentoon- OKTOBER 25 Moesson #4 oktober 2017.indd 25 27-09-17 17:42

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2017 | | pagina 25