'SOCIAL MEDIA WORDT JUIST VAAK INGEZET OM DOGMA'S TE VERKONDIGEN EN KRITISCHE STEMMEN DE MOND TE SNOEREN' INDONESIË met verschillende achtergronden. Soms zijn er wel 45 cursisten. Een van de opdrachten die ik ze geef is: schrijf een verhaal in twee zinnen dat op Twitter gezet kan worden. Dat dwingt iedereen om heel hard na te denken en om te kiezen. Creativiteit betekent voor mij het ont wikkelen van een kritische, open houding die niet dogmatisch is. Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor spiritualiteit. Dat is name lijk ook weer zo'n simplistische tegenstelling. Dat kritisch nadenken alleen maar voorbehou den is aan diegenen die het spirituele afwijzen. Daarom gebruik ik ook nadrukkelijk de term spiritualisme kritis. Geloof en het open staan voor spirituele ervaringen hoeven helemaal niet te betekenen dat je je kritische zin loslaat.' Hoe verhoudt dat kritisch spiritualisme zich tot het huidige klimaat in Indonesië waarin juist het dogmatische denken terrein lijkt te winnen? 'Daar maken veel mensen, waaronder ik, me zorgen over. Het is op dit moment heel be langrijk dat bijvoorbeeld schrijvers, maar ook anderen, vragen blijven stellen. Zich uitspreken en er alles aan doen om het gedachtengoed van het kritische spiritualisme te propageren. We hebben pas nog kunnen zien hoe bij de laatste gouverneursverkiezingen van Jakarta, de zittende gouverneur Ahok toch verloor omdat zijn tegenstanders effectief gebruik maakten van religieuze en raciale sentimenten. Maar het is breder dan alleen de conservatieve islam. Ook bij liberale moslims en christelij ke Indonesiërs bestaat er een tendens om tevreden te zijn, als er maar hele duidelijke regels zijn. Mensen zijn tegenwoordig heel handig met techniek en social media, maar dat betekent niet dat ze ook hun kritische vaar digheden ontwikkelen. Die social media wordt juist vaak ingezet om dogma's te verkondigen en kritische stemmen de mond te snoeren. Om de eigen mening te bevestigen, niet om die uit te dagen.' En hoe geeft Salihara daar invulling aan? 'Bij Salihara doen we dat op verschillende manieren. Zo zijn er in de weekeinden boeken clubs waarin we het over literatuur hebben. Op zaterdag is er de Indonesisch-talige club, op zondag de Engelstalige. Op dit moment doen we veel aan literatuur uit Latijns-Amerika. Het magisch realisme van schrijvers als Marquez spreekt veel mensen aan omdat het zo aan sluit bij Indonesische literaire tradities waar het zichtbare en onzichtbare en het natuurlijke en bovennatuurlijke naadloos in elkaar over kunnen lopen. En natuurlijk ook de gedeelde ervaring van decennialange onderdrukking onder een militair regime en hoe je daarna omgaat met dat verleden. Maar als er interes sante auteurs in het land zijn, dan maken we daar graag gebruik van. Daarom sprak Nancy Jouwe in onze Engelstalige boekenclub over het Mapping Slavery project.' Het cultureel centrum Salihara in Pasar Minggu biedt een uitgebreid scala aan activiteiten op het gebied van literatuur, muziek, kunst, theater en debat. Het is, alleen al vanwege de architectuur, een bezoek meer dan de moeite waard! Tjek dan eerst de agenda van Salihara: www.salihara.org JANUARI 23 Moesson #7 januari 2018 KOPIE2.indd 23 23-12-17 15:23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 23